Terug
Gepubliceerd op 14/09/2022

Besluit  gemeenteraad

do 22/09/2022 - 19:30

Aanpassing belastingreglement op de algemene belasting gezinnen

Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
Jurgen Bauwens, burgemeester
Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
Rik Daelman, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
Bram Collier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dominique Roelandt, raadslid

Het gemeentebestuur wil bij het heffen van de algemene belasting op gezinnen zoveel mogelijk rekening houden met de gezinssituatie en de financiële draagkracht van haar inwoners en tweede verblijvers

Daarom wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om een belastingvermindering van 65 euro in te voeren in de algemene gemeentebelasting gezinnen voor alleenstaanden en éénoudergezinnen. Aan gezinnen die ook om een andere reden een belastingvermindering of belastingvrijstelling kunnen genieten wordt steeds de hoogste vermindering of de vrijstelling toegekend. Er is geen cumulatie van verschillende belastingverminderingen of belastingvrijstellingen mogelijk. 

Juridisch kader

Het belastingreglement op de algemene belasting gezinnen vastgesteld door de gemeenteraad op 19/12/2013 zoals verlengd door de gemeenteraad op 20/12/2018.

Artikelen 41, 162 en 170 §4 van de Grondwet;

Artikelen 7 tot 9 van de Programmawet van 20 juli 2006;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en de gemeentebelastingen met latere aanvullingen en wijzigingen;

Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 met betrekking tot het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en de gemeentebelastingen;

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;

Het gemeentebestuur voorziet een uitgebreide dienstverlening op diverse vlakken van het openbaar leven (infrastructuur, mobiliteit, wegenwerken, rioleringswerken, leefmilieu, maatschappelijke dienstverlening, vrijetijdsaanbod, veiligheidsbeleid, ruimtelijke ordening,…);

Het is verantwoord een algemene belasting gezinnen te heffen als tussenkomst van de burger in de uitgaven van de openbare dienstverlening.

Het is billijk om aan bepaalde categorieën van belastingplichtigen, rekening houdend met hun gezinssituatie of hun financiële draagkracht, een vermindering van de belasting toe te staan.

Uit opmerkingen gemaakt naar aanleiding van het Jaar van de Gehandicapten is gebleken dat het wenselijk is gezinnen met een kind dat ten minste 9 punten behaalt op de schaal van zelfredzaamheid een belastingvermindering toe te kennen;

Op 1 januari 2014 is, in toepassing van de Programmawet van 29 maart 2012, Titel II, hoofdstuk 2, afdeling 1, de hervorming van de verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, in voege getreden. Hierdoor verdwenen de verschillende categorieën van personen die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming en kan de Kruispuntbank Sociale Zekerheid alleen nog alle personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming meedelen;

Het is wenselijk om een belastingvermindering toe te kennen aan alle gezinnen waarvan het gezinshoofd recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming binnen de verplichte ziekteverzekering;

Het OCMW vraagt om een belastingvrijstelling te voorzien voor de gezinnen waarvan het gezinshoofd een leefloon geniet en voor de gezinnen opgevangen in het Lokaal Opvang Initiatief.

Rekening houdend met de gezinssituatie is het billijk een belastingvermindering toe te staan aan alleenstaanden en éénoudergezinnen;

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente;

Gelet op het financieel meerjarenplan is het noodzakelijk de belastinginkomsten van de algemene gemeentebelasting gezinnen te behouden om het budget ook voor de volgende jaren in evenwicht te houden;

Het Gemeentedecreet en het Decreet Lokaal Bestuur;

 

Besluit

Het belastingreglement op de algemene belasting gezinnen vastgesteld door de gemeenteraad op 20 december 2018 wordt met ingang van 1 januari 2023 opgeheven en vervangen door navolgend belastingreglement :

Art.1 : Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 ten behoeve van de gemeente Waasmunster een jaarlijkse algemene belasting gezinnen geheven.

Art.2 : Definiëring
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1 gezin :
-hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft
-hetzij een vereniging van twee of meer personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.
De wijze van inschrijving in het bevolkingsregister is bepalend voor de omschrijving van het begrip "gezin".
2 referentiepersoon :
Eén van de gezinsleden ouder dan achttien jaar, die in het gezin zijn/haar eigen belangen en desgevallend die van de medegezinsleden behartigt en zich als dusdanig tegenover derden kenbaar gemaakt heeft, optreedt of gekend is.
3 kind :
- Elke persoon jonger dan 21 jaar, behorende tot het gezin met uitzondering van de referentiepersoon en diens partner.
- Verlengd minderjarigen worden als kinderen jonger dan 21 jaar aanzien
- Kinderen getroffen door een handicap van ten minste 66% of die ten minste 9 punten behalen op de schaal van zelfredzaamheid worden als 3 kinderen aanzien.
4. Alleenstaande :
Een gezin bestaande uit één persoon
5. Eénoudergezin :
Een gezin dat uitsluitend bestaat uit de referentiepersoon en één of meerdere kinderen te zijner/harer laste

Art.3 :
De algemene belasting wordt gevestigd ten laste van de referentiepersoon van :
§1. ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar is ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente Waasmunster en er werkelijk verblijft. De inschrijving geldt tot bewijs van het tegendeel.

§2. ieder gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente om het even welke verblijfsgelegenheid in gebruik heeft of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans hiervoor ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister van de gemeente.

Art.4 : Tarief
De belasting wordt vastgesteld op 130 euro per gezin.

Art. 5 : Belastingverminderingen en belastingvrijstellingen
§1. Gezinnen die op 1 januari van het aanslagjaar behoren tot één van volgende categorieën genieten een belastingvermindering van 95 euro :
A. Gezinnen met 3 kinderen jonger dan 21 jaar.
B. Gezinnen waarvan de referentiepersoon, zoals bedoeld in artikel 3, geniet van het recht op verhoogde tegemoetkoming binnen de verplichte ziekteverzekering

§2.Gezinnen die op 1 januari van het aanslagjaar behoren tot één van de volgende categorieën genieten een belastingvermindering van 65 euro :
A. Alleenstaanden
B. Eénoudergezinnen

§3.Gezinnen die op 1 januari van het aanslagjaar behoren tot één van volgende categorieën genieten belastingvrijstelling :
A. Gezinnen waarvan de referentiepersoon, zoals bedoeld in artikel 3, het leefloon geniet.
B. Gezinnen die worden opgevangen in het Lokaal Opvang Initiatief

§4. Een gezin kan slechts van 1 belastingvermindering of vrijstelling genieten. Als een gezin behoort tot meerdere in dit artikel vermelde categorieën wordt de hoogste belastingvermindering of belastingvrijstelling toegekend.

Art.6 : De belasting wordt ingevorderd bij wijze van een kohier. Het belastingkohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het College van Burgemeester en Schepenen.

Art.7 : De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Art.8 : De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de aanslag een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen van Waasmunster. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend , ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden dient dit uitdrukkelijk in zijn bezwaarschrift te vragen.

Art.9 : Tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen of bij gebrek aan een beslissing binnen de termijnen vermeld in artikel 9,§5 van het decreet kan beroep worden ingesteld bij de rechtbank van eerste aanleg te Gent. Artikelen 1385 decies en 1385 undecies van het Gerechtelijk Wetboek zijn van toepassing . De vormen, de termijnen en de rechtspleging voor de bevoegde rechtbanken en hoven worden geregeld zoals inzake rijksinkomstenbelastingen en gelden voor alle betrokken partijen.

Art. 10 : De bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen zijn van toepassing op deze belasting.

Art.11 : De bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4 en 6 tot en met 9 bis van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen en artikelen 126 tot en met 175 van het uitvoeringsbesluit van dat wetboek zijn van toepassing op deze belasting, voor zover ze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen

Art. 12 : Verwijl- en moratoriumintresten zijn toepasselijk zoals inzake directe rijksbelastingen.

Art. 13 : Dit besluit zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 285 tot en met 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.