De huidige veegwagen werd aangekocht in 2013. De laatste tijd zijn er steeds meer herstelkosten aan de veegwagen. Daar de voorbije jaren is gebleken dat het beschikken over een veegwagen een duidelijke meerwaarde betekent in de openbare reinheid van het straten en pleinen en ook in functie van onkruidbeheer van verharde oppervlakten (krinkers, kasseien, ....) wordt voorgesteld een nieuwe veegwagen aan te kopen. De gunningswijze en lastvoorwaarden worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Juridisch kader
In het kader van de opdracht “Aankoop veegwagen” werd een bestek met nr. 2021/276 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 206.000,00 excl. btw of € 249.260,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Toepasselijke wetgeving:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 214.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Alle aanwezigen kunnen zich akkoord verklaren met de verdaging van dit agendapunt.