Terug
Gepubliceerd op 04/11/2021

Notulen  gemeenteraad

do 28/10/2021 - 19:30 polyvalente zaal De Meermin
Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
Jurgen Bauwens, burgemeester
Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
Bram Collier, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 28/10/2021 om 19:45.

  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
      Jurgen Bauwens, burgemeester
      Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
      Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
      Bram Collier, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemene werking

      • Vastleggen collectief jaarlijks vakantieverlof 2022

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Wegens de problemen omtrent de personeelsbezetting op een dag net voor of na een feestdag en wanneer deze feestdag de 2de werkdag of voorlaatste werkdag van de werkweek is, zouden de gemeentediensten op de dag voor of na de feestdag gesloten worden. Indien er één werkdag net voor of na 2 aaneensluitende feestdagen valt en wanneer deze 2 aaneensluitende feestdagen midden in de week vallen, is er geen collectieve sluiting ten einde de dienstverlening naar de burger toe minimaal 3 dagen per week te garanderen.

        • Vrijdag 27 mei 2022 is een werkdag die net na de feestdag van 26 mei 2022 – O.L.H. Hemelvaart - valt en waarvoor nu al problemen omtrent de personeelsbezetting worden voorzien. De bibliotheek, kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin zijn open op 27 mei 2022.
          Er wordt voor alle personeelsleden behalve voor de personeelsleden van de bibliotheek, de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin een collectieve verlofdag vastgelegd op vrijdag 27 mei 2022.
        • Vrijdag 22 juli 2022 is een werkdag die net na de feestdag van 21 juli 2022 - Nationale Feestdag - valt en waarvoor nu al problemen omtrent de personeelsbezetting worden voorzien. Kasteel Blauwendael is open op 22 juli 2022.
          Er wordt voor alle personeelsleden behalve voor de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael een collectieve verlofdag vastgelegd op vrijdag 22 juli 2022.

        Juridisch kader

        Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de algemeen directeur en de financieel directeur van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (= Besluit Rechtspositieregeling) (gecoördineerde versie)

        De raad kan nadere regels uitwerken omtrent de opname van de jaarlijkse vakantiedagen.

        Artikelen 186 tot en met 193 van de rechtspositieregeling omtrent de jaarlijkse vakantiedagen.

        Er zijn geen specifieke bepalingen opgenomen in de rechtspositieregeling omtrent het collectief vastleggen van jaarlijkse vakantiedagen voor brugdagen.

        Decreet Lokaal Bestuur

        RPR

        College van burgemeester en schepenen van 11/10/2021: vastleggen verlof 2022.

        Onderhandelingen gevoerd in het onderhandelingscomité dd. 27/10/2021.

        Besluit

        Art. 1:   Vrijdag 27 mei 2022 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten, met uitzondering van de bibliotheek, kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin, gesloten zijn. Alle personeelsleden met uitzondering van het bibliotheekpersoneel, de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin, zijn verplicht die dag verlof te nemen.

        Art. 2:   Vrijdag 22 juli 2022 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten, met uitzondering van kasteel Blauwendael, gesloten zijn. Alle personeelsleden met uitzondering van de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael, zijn verplicht die dag verlof te nemen.

        Art. 3:   Er worden hiervoor twee jaarlijkse vakantiedagen, respectievelijk één jaarlijkse vakantiedag voor de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin en de personeelsleden van de bibliotheek en respectievelijk nul jaarlijkse vakantiedagen voor de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael collectief vastgelegd voor het vakantiejaar 2022.

      • Vastleggen collectief jaarlijks vakantieverlof 2022 voor het bibliotheekpersoneel, voor de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin en voor het poetspersoneel van de scholen GBS De Wonderboom en GLS Ruiter

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur
        • De bibliotheek is gesloten van maandag 11/07/2022 tot en met zondag 24/07/2022.
          Collectief verlof vastleggen voor al het personeel tewerkgesteld in de bibliotheek van maandag 11/07/2022 tot en met zondag 24/07/2022.
        • De sportinfrastructuur vrijetijdscentrum De Meermin is gesloten op zaterdag 24/12/2022 en op zaterdag 31/12/2022.
          Collectief verlof vastleggen voor de toezichters tewerkgesteld in het vrijetijdscentrum De Meermin op zaterdag 24/12/2022 en op zaterdag 31/12/2022.
        • De gemeentelijke scholen zijn gesloten in juli en augustus. De poetsvrouwen zijn de eerste 2 weken van juli en de laatste 2 weken van augustus gezamenlijk aanwezig voor de grote schoonmaak in de scholen.
          Collectief verlof vastleggen voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke scholen GBS De Wonderboom en GLS Ruiter van maandag 18/07/2022 tot en met zondag 14/08/2022.

        Juridisch kader

        Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de algemeen directeur en de financieel directeur van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (= Besluit Rechtspositieregeling) (gecoördineerde versie)

        De raad kan nadere regels uitwerken omtrent de opname van de jaarlijkse vakantiedagen.

        Artikelen 186 tot en met 193 van de rechtspositieregeling omtrent de jaarlijkse vakantiedagen.

        Er zijn geen specifieke bepalingen opgenomen in de rechtspositieregeling omtrent het collectief vastleggen van jaarlijkse vakantiedagen voor brugdagen.

        Decreet Lokaal Bestuur

        RPR

        College van burgemeester en schepenen van 11/10/2021: vastleggen verlof 2022.

        Onderhandelingen gevoerd in het onderhandelingscomité dd. 27/10/2021.

        Besluit

        Art. 1:   Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het personeel tewerkgesteld in de bibliotheek van maandag 11/07/2022 tot en met zondag 24/07/2022.

        Art. 2:   Er wordt collectief verlof vastgelegd voor de toezichters tewerkgesteld in het vrijetijdscentrum De Meermin op zaterdag 24/12/2022 en op zaterdag 31/12/2022.

        Art. 3:   Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke scholen GBS De Wonderboom en GLS Ruiter van maandag 18/07/2022 tot en met zondag 14/08/2022.

        Art. 4:   Er worden voor het vakantiejaar 2022 jaarlijkse vakantiedagen collectief vastgelegd volgens hun werkregeling.

      • Vaststellen rechtspositieregeling en bijlagen

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Omwille van wijzigingen in hogere regelgeving dringen een aantal actualisaties zich op m.b.t. geboorteverlof, verlof voor mantelzorg en het rouwverlof. Als gevolg van het afgesloten sectoraal akkoord van 9 juni 2021 is er tevens een verhoging van de eindejaarspremie. Om bepaalde functies aantrekkelijk te houden voor potentiële werknemers wordt een wijziging aangebracht aan het verlofrecht van een personeelslid dat aangeworven wordt in een contractuele functie maar voorheen een statutaire functie uitoefende.

        In bijlage 1 werd bij de aanwervingsvoorwaarden het bezit van een einddiploma bibliotheekwetenschappen geschrapt omdat deze opleiding niet meer in de oorspronkelijke vorm bestaat (deze is nu veel breder georiënteerd en sterk gericht op het archiefwezen en informatiebeheer) en dus minder relevant.

        In bijlage 5 organogram wordt een nieuwe dienst samenleving ingetekend. Het betreft een afsplitsing van personeelsleden die in de brede afdeling welzijn en de algemene sociale dienst reeds actief zijn. Zo brengen we een aantal éénpersoonsfuncties  (o.m. Huis van het Kind, opvolging pensioenen, LOGO en preventie, senioren, regie BOA) onder in een breder inhoudelijk team.

        In bijlage 3 functieboek wordt voor de functie deskundige sociale zaken en nieuwe bredere functiebeschrijving met de benaming deskundige welzijn opgenomen, de functiebeschrijving van het adjunct-diensthoofd technisch uitvoerende dienst wordt door interne verschuivingen aangevuld met een aantal taken, de functie deskundige technische dienst wijzigt van titel naar deskundige grondgebiedzaken en krijgt door wijzigingen in de interne werking ook een gewijzigde invalshoek (meer administratief dan technisch uitvoerend), tenslotte wordt er een nieuwe functie 'medewerker ICT' toegevoegd als gevolg van de beslissing om een aantal ICT-taken die aan de provincie Oost-Vlaanderen werden uitbesteed terug in eigen beheer te nemen. In bijlage 4 personeelskader tenslotte werden een aantal wijzigingen doorgevoerd die het resultaat zijn van aanpassingen in de andere bijlagen.

        Juridisch kader

        - het decreet lokaal bestuur

        - het sectoraal akkoord van 9 juni 2021

        - het advies van het hoog overlegcomité van 27 oktober 2021

        Besluit

        Artikel 1: De raad stelt de rechtspositieregeling en de bijlagen 1, 3, 4 en 5, zoals in bijlage bij dit besluit gevoegd, opnieuw vast.

      • Wijzigen bijlagen bij het arbeidsreglement

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Met het oog op een vlotte inzetbaarheid dient het werkrooster van de buurtwerker aangepast te worden. De voltijdse modeluurrooster zijn bijlagen bij het arbeidsreglement. Aan de raad wordt dus gevraagd deze bijlage bij het arbeidsreglement opnieuw vast te stellen. 

        In het post-Coronatijdperk lijkt het aangewezen het thuis- of telewerk structureel in te bedden in de werking van de organisatie. Hiervoor werd een afsprakenkader uitgewerkt dat ook als bijlage bij het arbeidsreglement wordt gevoegd.

        Juridisch kader

        - het decreet lokaal bestuur

        - het advies van het hoog overlegcomité van 27 oktober 2021

        Besluit

        Enig artikel: De raad stelt de bijlagen bij het arbeidsreglement, zoals bij deze beslissing gevoegd, vast.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Intergem

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 22 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die op 23 december 2021 plaatsheeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas.

        Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 22 september 2021 overgemaakt.

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Cecile Van Havermaet werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger.

        We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

        Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

        Besluit

        Art. 1 : De raad beslist goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 december 2021 :

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.

        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.

        3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

        4. Statutaire benoemingen.

        5. Statutaire mededelingen

        Art. 2 : De raad beslist om de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3 : De raad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger buitengewone algemene vergadering TMVS dv

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        - Het feit dat het bestuur is aangesloten bij TMVS dv

        - De statuten van TMVS dv

        - De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021, waarin de agenda werd meegedeeld

        - Het raadsbesluit van 31 januari 2019, waarbij de heer Tom Baert werd aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Werner De Nijs als plaatsvervanger

        - De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

        1. Toetreding van deelnemers

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

        3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)

        4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)

        5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

        6. Statutaire benoemingen

        Varia

        Art. 2 : De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Art. 3 : Een afschrift van dit besluit zal hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post, 20211214BAVTMVS@farys.be, gestuurd worden.

      • Afbakening werkingsgebieden voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Lokale besturen dienen tegen 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappijen in te dienen. Zoals vermeld in de brief van minister Diependaele van 18 maart 2021 (zie bijlage bij dit punt), dienen de betrokken woonactoren hun advies te bezorgen, is het wenselijk dit alles te bespreken op het lokaal
        woonoverleg en dienen ook de betrokken gemeenteraden een gemotiveerde reactie toe te voegen aan dit advies.

        Lokale besturen kunnen bij de aanvraag/voorstel tot werkingsgebied ook een concreet en gedragen voorstel van onderlinge verdeling van stemrechten indienen en motiveren.
        Bij het bepalen van een advies van werkingsgebied hebben de lokale besturen een belangrijke trekkersrol. Om bij de afbakening van een werkingsgebied tot een gedragen advies te komen moet je als (groep van) gemeente met een aantal criteria rekening houden. Dit (gezamenlijk) advies moet ten laatste op 31 oktober beslist zijn
        door de gemeenteraden van elk deelnemend bestuur.

        Waasmunster zal hiervoor samenwerken met Moerbeke en Lokeren. Op 23 juni 2021 werd daartoe een intentieverklaring goedgekeurd door de raad. Na gezamenlijk overleg is bepaald de stemrechtverdeling pro rata het aantal sociale woonentiteiten per gemeente te doen.

        Dit thema werd op het lokaal woonoverleg van 15/09 besproken. Ook de adviezen van de woonactoren werden ontvangen (Tuinwijk, SVK Waasland, Waasse
        Landmaatschappij en De Zonnige Woonst).

        Juridisch kader

        - het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40

        - het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd

        - de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen

        - het verslag van het lokaal woonoverleg dd. 15 september 2021

        - de intentieverklaring tussen Lokeren, Moerbeke en Waasmunster

        - het voorstel de stemrechtverdeling pro rata het aantal sociale woonentiteiten per gemeente te doen

        - het advies van de betrokken woonactoren, zijnde SHM Tuinwijk, SVK Waasland, Waasse Landmaatschappij en De Zonnige Woonst

        Besluit

        Artikel 1: Adviseert om de gemeente Waasmunster tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Moerbeke en Lokeren.

        Artikel 2: Adviseert de stemrechten pro rata het aantal sociale woonentiteiten per gemeente te verdelen.

    • Financiën

      • Vaststelling geïntegreerde jaarrekening 2020

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        De raad dient haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vast te stellen.

        De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.

        De geïntegreerde jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving :

        • Het decreet lokaal bestuur.

        Besluit

        Art. 1 : De geïntegreerde jaarrekening 2020, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het gedeelte gemeente
        vastgesteld.

      • Goedkeuring deel OCMW van de geïntegreerde jaarrekening 2020.

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        De OCMW raad heeft haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vastgesteld.  De gemeenteraad dient deze goed te keuren.

        De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.

        De jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving :

         

        • Het decreet lokaal bestuur.
        Besluit

        Art. 1 : De geïntegreerde jaarrekening 2020, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het deel OCMW
        goedgekeurd.

    • Werken, leveringen en diensten

      • Aankoop veegwagen - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        De huidige veegwagen werd aangekocht in 2013. De laatste tijd zijn er steeds meer herstelkosten aan de veegwagen. Daar de voorbije jaren is gebleken dat het beschikken over een veegwagen een duidelijke meerwaarde betekent in de openbare reinheid van het straten en pleinen en ook in functie van onkruidbeheer van verharde oppervlakten (krinkers, kasseien, ....) wordt voorgesteld een nieuwe veegwagen aan te kopen. De gunningswijze en lastvoorwaarden worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        In het kader van de opdracht “Aankoop veegwagen” werd een bestek met nr. 2021/276 opgesteld door de Technische Dienst.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 206.000,00 excl. btw of € 249.260,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Toepasselijke wetgeving:

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 214.000,00 niet).
        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Besluit

        Alle aanwezigen kunnen zich akkoord verklaren met de verdaging van dit agendapunt.

    • Omgeving

      • Aanvullend verkeersreglement: Vaststelling aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer betreffende uitzondering fietsers ter hoogte van driekleurige verkeerslichten gewestweg N70 - grondgebied Waasmunster

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        De Raad,

        Krachtens verkeersbord B22 mogen fietsers de bedoelde driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan.

        Deze maatregel zou mogelijk zijn op de gewestweg N70.

        De stad Sint-Niklaas heeft deze maatregel reeds voorgelegd aan de gemeenteraad voor hun grondgebied.

        Voor het grondgebied Waasmunster betreft het de kruispunten N70 :

        • komende van de richting Schrijberg rechtsaf naar Lokeren 
        • komende van de richting Grote baan recht af naar E17.

        Het plaatsen van de borden B22 werd besproken tijdens de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid van 23 maart 2021 en goedgekeurd.

        Door het gewest zullen de borden B22 worden geplaatst op korte termijn

        Het schepencollege besliste in zitting van 04 oktober 2021, akkoord te gaan met het voorstel en een aanvullend verkeersreglement voor te leggen aan de gemeenteraad.

        De voorziene maatregel betreft een gewestweg

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving:

        -       Het Decreet Lokaal Bestuur

        -       De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

        -       Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

        -       Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        -       Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

        -       Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van

                de verkeerstekens;

        -       De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

        Besluit

        Art.1 : Zich akkoord te verklaren met het voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen tot invoeren van navolgende verkeersreglementering betreffende het invoeren van het verkeersbord B22 op de daarvoor in aanmerking komende kruispunten gewestweg N70, grondgebied Waasmunster, zoals voorzien in artikel 2 van dit besluit.

        Art. 2 : Volgende signalisatie dient te worden voorzien:

        Het verkeersbord B22

        • komende van de richting Schrijberg rechtsaf naar Lokeren 
        • komende van de richting Grote baan recht af naar E17.

        Art.3 : De nodige verkeerssignalisatie zal volgens de wettelijke bepalingen van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald worden geplaatst.

        Art.4 : Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking van zodra de signalisatie geplaatst is door de wegbeheerder, Agentschap Wegen en Verkeer.

        Art.5 : Alle voorgaande beslissingen die strijdig zijn met het huidig reglement worden opgeheven.

        Art.6 : Afschrift van tegenwoordig besluit zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan: afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2,1000 Brussel, aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen, aan Deputatie Dienst Griffie, aan de politierechtbank Dendermonde, Agentschap Wegen & Verkeer en aan de politiezone Hamme-Waasmunster.

        Art.7 : Dit reglement zal in overeenstemming met art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur worden bekendgemaakt.

        Art.8 : In het kader van het administratief toezicht zal een beknopte omschrijving van dit besluit worden opgenomen in de meldingslijst aan dhr. Gouverneur.

    • Onderwijs

      • Vaststellen schoolreglement gemeentelijke lagere school Ruiter

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. 
        Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. Het vorige schoolreglement (inclusief de infobrochure) was aan actualisatie  toe wegens gewijzigde regelgeving  en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.). Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement.

        Juridisch kader

        - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°

         - Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195

        - het gunstig advies van de schoolraad in zitting van 21 september 2021

        Besluit

        Artikel 1: De raad keurt het schoolreglement van de lagere school Ruiter, zoals in bijlage gevoegd, goed.

        Artikel 2: De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure of afsprakennota.

      • Vaststellen schoolreglement gemeentelijke basisschool De Wonderboom

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur

        Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt. 
        Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. Het vorige schoolreglement (inclusief de infobrochure) was aan actualisatie  toe wegens gewijzigde regelgeving  en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.). Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement.

        Juridisch kader

        - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°

         - Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195

        - het gunstig advies van de schoolraad in zitting van 21 september 2021

        Besluit

        Artikel 1: De raad keurt het schoolreglement van gemeentelijke basisschool De Wonderboom en de bijhorende afsprakennota, zoals in bijlage gevoegd, goed.

        Artikel 2: De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure of afsprakennota.

    • Aangevraagde punten

      • Aangevraagde punten

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur
        Besluit

        Er werden geen aangevraagde punten ingediend.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
        Bram Collier, algemeen directeur
        Besluit

        De mondelingen vragen kunnen beluisterd worden op de opname op de website.

De voorzitter sluit de zitting op 28/10/2021 om 20:50.

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Yari Van Kaer
voorzitter van de raad