Terug
Gepubliceerd op 29/12/2023

Notulen  gemeenteraad

do 21/12/2023 - 19:30 raadzaal
Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
Jurgen Bauwens, burgemeester
Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
Bram Collier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
Yves Heylen, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 21/12/2023 om 19:35.

Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.

  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
      Jurgen Bauwens, burgemeester
      Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
      Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
      Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
      Bram Collier, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
      Yves Heylen, raadslid
  • Openbaar

    • Financiën

      • Vaststelling aangepaste lijst nominatieve toelagen 2023

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        De lijst nominatieve toelagen vormt geen verplicht onderdeel meer van het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing.

        De gemeenteraad is conform art 41 §2 23° van het decreet lokaal bestuur bevoegd om de nominatieve toelagen vast te stellen.

        Juridisch kader

        Het decreet lokaal bestuur. 

        Besluit

        Artikel 1 De aangepaste lijst met nominatieve subsidies 2023, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt vastgesteld.

      • Vaststelling lijst nominatieve toelagen 2024

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        De lijst nominatieve toelagen vormt geen verplicht onderdeel meer van het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing.

        De gemeenteraad is conform art 41 §2 23° van het decreet lokaal bestuur bevoegd om de nominatieve toelagen vast te stellen.

        Juridisch kader

        Het decreet lokaal bestuur. 

        Besluit

        Artikel 1 De lijst met nominatieve subsidies 2024, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt vastgesteld.

      • Vaststelling meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2026.

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        Conform art 249 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad  zijn deel (het deel gemeente) van de meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2026 vast te stellen.

        Juridisch kader

        Het Decreet Lokaal bestuur.

        Besluit

        Artikel 1 : De meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2026, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het deel gemeente vastgesteld.

      • Goedkeuring deel OCMW van de meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2026.

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        Conform art 249 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn deel (het deel OCMW) van de meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2026 vast te stellen.

        De gemeenteraad dient vervolgens het deel OCMW van deze meerjarenplanaanpassing goed te keuren.

        Juridisch kader

        Het Decreet Lokaal bestuur.

        Besluit

        Artikel 1 : De meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2026, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het deel OCMW goedgekeurd.

    • Patrimonium

      • Patrimonium : Aanpassing modaliteiten verkoop gronden en gebouwen Vinkenlaan (gewezen camping Gerstekot)

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        De raad besliste op 28 juni 1996 de gronden en gebouwen van de camping langs de Vinkenlaan aan te kopen.

        Om de verdere exploitatie van de camping te garanderen werd op 06 september 1996 door de raad beslist een recht van erfpacht te verlenen voor deze percelen grond en gebouwen langs de Vinkenlaan.

        In uitvoering van deze beslissing werd op 29 november 1996 de erfpachtakte tussen de gemeente Waasmunster en VZW VKT Gerstekot-Durmeland verleden voor burgemeester Eric Van Mele.

        Na verloop van tijd bleken diverse belangrijke investeringen nodig te zijn om de infrastructuur van camping Gerstekot te laten voldoen aan de actuele normen van comfort.

        In artikel 11 van de oorspronkelijke erfpachtakte van 29 november 1996 was bedongen dat de erfpachter zich ertoe verbindt om de regelgeving op gebied van kampeerterrein zo goed als mogelijk na te leven en de eventuele aanpassingswerken die hieruit zouden kunnen voortvloeien binnen de gestelde termijnen uit te voeren. De erfpachter is tevens gehouden het goed te onderhouden en alle herstellingen, welke deze ook moge wezen, eraan uit te voeren. De eigenaar zal tot geen enkele herstelling gehouden zijn.

        VKT Gerstekot vroeg bij schrijven van 09 mei 2007 of het gemeentebestuur bereid was om de vereiste investeringen te laten uitvoeren of te financieren mits aanpassing van de jaarlijkse retributie voor de erfpacht.

        Er werd een kostprijsraming van deze investeringen gemaakt.

        Het gemeentebestuur verklaarde zich bereid de nodige investeringen uit te voeren of te financieren op voorwaarde dat :

        1)de verzaking aan het recht van natrekking vastgesteld in artikel 6 van de erfpachtakte werd ingetrokken

        2)de jaarlijkse retributie werd verhoogd met het bedrag van de jaarlijkse leningslast van de lening nodig voor de financiering van de investeringen

        3)hogergenoemde bepaling uit artikel 11 van de erfpachtakte werd aangepast

        Er werd een ontwerp van akte met betrekking tot de wijziging van de modaliteiten van de erfpachtakte opgesteld.

        VKT Gerstekot verklaarde zich akkoord met de voorgestelde wijziging van de erfpachtakte

        De gemeenteraad besliste op 31 januari 2008 om het ontwerp van akte houdende wijziging modaliteiten van de erfpachtovereenkomst tussen de gemeente Waasmunster en VZW VKT Gerstekot-Durmeland voor de percelen grond en gebouwen langs de Vinkenlaan dd.29/11/1996 goed te keuren.

        In uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2008  werd op 6 maart 2008 de akte tot wijziging van de modaliteiten van de erfpachtovereenkomst verleden.

        Door de verminderde interesse voor het kampeertoerisme in Waasmunster bleven de voorbije jaren veel kampeerplaatsen onbezet. Hierdoor daalden de inkomsten van VKT Gerstekot-Durmeland vzw sterk waardoor zij een aanzienlijke betalingsachterstand opliepen van de erfpachtvergoeding.

        In onderling overleg tussen het gemeentebestuur en VKT Gerstekot-Durmeland vzw werd overeengekomen om de gemeenteraad voor te stellen de erfpachtovereenkomst vervroegd te ontbinden.

        De gemeenteraad besliste op 19 december 2019 over te gaan tot de beëindiging in onderling akkoord van de erfpachtovereenkomst met VKT Gerstekot VZW voor de percelen grond en gebouwen langs de Vinkenlaan. Er werd wel een voorlopig recht van toegang over de huidige toegangsweg en een recht van gebruik van de op haar perceel aanwezige riolering te verlenen om de verdere exploitatie van de camping op het niet gemeentelijk terrein niet in het gedrang te brengen.

        Bovendien werd beslist dat VKT Gerstekot-Durmeland vzw het huidige hoofdgebouw met kantine en sanitair en de kampeerplaatsen op de zuidelijke grens van het gemeentelijk terrein kon huren van het gemeentebestuur tot 30 juni 2020.

        Op 9 maart 2020 besliste het schepencollege een marktbevraging te organiseren in het kader van de vermarkting van de percelen van de vroegere camping. Deze marktbevraging werd begeleid door Rasschaert advocaten.

        Op basis van de resultaten van de marktbevraging werd een bestek opgemaakt voor de vermarkting van de gronden en gebouwen langs de Vinkenlaan (ex camping Gerstekot)

        Dit bestek werd in zitting van 17 december 2020 door de gemeenteraad goedgekeurd.

        Het College van Burgemeester en Schepenen startte in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 de vermarktingsprocedure conform het bestek op

        Er werden 2 kandidaturen conform het bestek ingediend

        Beide kandidaten lieten weten hun kandidatuur in te trekken

        Bij akte van beëindiging van de erfpacht die op 28 september 2022 werd verleden voor notaris Liesbeth Muller werd het voormeld recht van toegang ten gunste van VKT Gerstekot VZW stop gezet 

        De gronden en de gebouwen werden ondertussen het mikpunt van vandalisme en sluikstorten

        Het gemeentebestuur heeft zelf geen plannen voor de ontwikkeling van de site

        Daarom besliste de gemeenteraad in zitting van 25 mei 2022 om de gronden via Biddit  openbaar te verkopen

        De online biedingen startten op 7 november 2022 en werden gesloten op 15 november 2022. Er werd geen bod uitgebracht. 

        Er meldden zich ondertussen wel kandidaat-kopers aan die geïnteresseerd zijn mits de verkoop kan doorgaan onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een omgevingsvergunning.

        Er werd bij het Agentschap Binnenlands Bestuur navraag gedaan of een verkoop uit de hand met opschortende voorwaarde mogelijk is. Hierop werd positief geantwoord omdat het gemeentebestuur kan aantonen dat het verschillende pogingen heeft ondernomen om het onroerend goed via een openbare procedure te vermarkten. Voorwaarde is dat het goed minstens verkocht wordt aan schattingswaarde.

        Om te vermijden dat de verkoop wordt aangevochten is het raadzaam om het goed toch terug op de markt te brengen in een openbare procedure maar met de mogelijkheid van aankoop onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een omgevingsvergunning conform de bestemming op het gewestplan.

        Er wordt voorgesteld om een procedure met biedingen onder gesloten omslag te voeren.

        In de verkoopvoorwaarden zal de optie voor de kandidaat koper worden opgenomen dat de aankoop kan gebeuren onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een omgevingsvergunning. De kandidaat koper moet zich er in dat geval toe verbinden om binnen een termijn van 24 maanden na toewijs een omgevingsvergunningsaanvraag voor een project conform de bestemming op het gewestplan in te dienen en de omgevingsvergunningsprocedure hiervoor tot in laatste aanleg uit te putten. De kandidaat koper moet zich er in een aankoopbelofte toe verbinden om bij het definitief worden van de verkregen omgevingsvergunning het goed aan te kopen. Bij het niet verkrijgen van een omgevingsvergunning moet de kandidaat koper binnen de week na het definitief worden van de beslissing over de omgevingsvergunning aan het gemeentebestuur schriftelijk meedelen of hij afziet van de aankoop of alsnog de aankoopoptie wil lichten.

        Bovendien mag de grond niet worden gebruikt voor het oprichten van weekendverblijven of vakantiewoningen en moet het terrein in 1 geheel worden bewaard. Het terrein mag niet worden verkaveld.

        De kandidaat koper moet zich er in een aankoopbelofte toe verbinden om bij het definitief worden van de verkregen omgevingsvergunning het goed aan te kopen.

        Bij het niet verkrijgen van een omgevingsvergunning in laatste aanleg moet de kandidaat koper binnen de week na het definitief worden van de beslissing over de omgevingsvergunning aan het gemeentebestuur schriftelijk meedelen of hij afziet van de aankoop of alsnog de aankoopoptie wil lichten.

        Omdat in de gemeenteraadsbeslissing van 25 mei 2022 expliciet werd bepaald dat de verkoop via Biddit moest gebeuren wordt de verkoop onder de gewijzigde voorwaarden opnieuw aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Juridisch kader

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 juni 1996 houdende aankoop gronden en gebouwen langs de Vinkenlaan

        Het gemeenteraadsbesluit van 06 september 1996 houdende beslissing verlening recht van erfpacht percelen grond en gebouwen langs de Vinkenlaan.

        De erfpachtakte tussen de gemeente Waasmunster en VZW VKT Gerstekot-Durmeland verleden voor burgemeester Eric Van Mele op 29 november 1996.

        Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2008 houdende aanpassing van de erfpachtovereenkomst voor de percelen grond en gebouwen langs de Vinkenlaan met VKT Gerstekot-Durmeland vzw.

        De akte tot wijziging van de modaliteiten van de erfpachtovereenkomst door de gemeente Waasmunster aan VKT Gerstekot-Durmeland vzw verleden voor notaris Jan Muller op 6 maart 2008.

        Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 tot beëindiging in onderling akkoord van de erfpachtovereenkomst met VKT Gerstekot VZW op 31 december 2019

        De akte van beëindiging van de erfpacht verleden voor notaris Liesbeth Muller op 28 september 2022

        Het Decreet Lokaal Bestuur

        Het bestek voor de vermarkting van de percelen grond en gebouwen langs de Vinkenlaan opgesteld op basis van de hierover georganiseerde marktbevraging

        Het opmetingsplan van de te vermarkten grond opgemaakt door Studiegroep Irtas te Sint-Niklaas op 30 november 2020

        Het opmetingsplan van minnelijke grensbepaling opgemaakt door Studiegroep Irtas te Sint-Niklaas op 04 januari 2021

        Het schattingsverslag van de te vermarkten grond opgemaakt door Landmeter-expert Willy Durinck te Waasmunster op 12 november 2020 zoals aangepast op 9 december2020. Bij brief van 7 december 2023 bevestigde landmeter-expert Willy Durinck dat de waarde van het eigendom vastgesteld in het schattingsverslag tot op heden kan behouden blijven.

        Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 houdende goedkeuring bestek vermarkting gronden en gebouwen Vinkenlaan – ex camping Gerstekot

        Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2022 om de gronden en gebouwen in de Vinkenlaan via Biddit  openbaar te verkopen

        Besluit

        Art.1 : De gronden en de er op aanwezige opstallen gelegen in de recreatiezone langs de Vinkenlaan te Waasmunster, kadastraal gekend Waasmunster 1ste afdeling Sectie A nr 951 D en zonder nr. aangeduid als lot 1 en lot 2 op het opmetingsplan opgemaakt door Studiegroep Irtas te Sint-Niklaas op 04 januari 2021 met een gezamenlijke oppervlakte van 9716,55m², openbaar te verkopen via een procedure met biedingen onder gesloten omslag mits minstens de verkoopprijs van 100,00 euro/m², vastgesteld in het schattingsverslag van de te vermarkten grond opgemaakt door Landmeter-expert Willy Durinck te Waasmunster op 9 december 2020 en bevestigd bij brief van 7 december 2023, wordt behaald.

        Bovendien mag de grond niet worden gebruikt voor het oprichten van weekendverblijven of vakantiewoningen en moet het terrein in 1 geheel worden bewaard. Het terrein mag niet worden verkaveld. Dit beding wordt expliciet opgenomen in de verkoopvoorwaarden en de authentieke akte en geldt zowel voor de koper als voor zijn rechtsopvolgers.

        In de verkoopvoorwaarden zal de optie voor de kandidaat-koper worden opgenomen dat de aankoop kan gebeuren onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een omgevingsvergunning. De kandidaat koper moet zich er in dat geval toe verbinden om binnen een termijn van 24 maanden na aanvaarding van zijn bod een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen en de vergunningsprocedure tot in laatste aanleg uit te putten. De kandidaat-koper moet zich er in een aankoopbelofte toe verbinden om bij het definitief worden van de verkregen omgevingsvergunning het goed aan te kopen. Indien de kandidaat-koper nalaat om tijdig een omgevingsvergunningsaanvraag in te dienen of om de omgevingsvergunningsaanvraag tot en met laatste aanleg uit te putten, zal hij aan het gemeentebestuur een vergoeding verschuldigd zijn van 10% van het gedane bod.

        Bij het niet verkrijgen van een omgevingsvergunning moet de kandidaat koper binnen de week na het definitief worden van de beslissing over de omgevingsvergunning aan het gemeentebestuur schriftelijk meedelen of hij afziet van de aankoop of alsnog de aankoopoptie wil lichten.

         

        Art.2 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven het nodige te doen voor de praktische uitvoering van onderhavige beslissing. De voorzitter van de gemeenteraad, hiertoe bijgestaan door de algemeen directeur wordt opdracht gegeven om conform de bepalingen van artikel 289 van het decreet lokaal bestuur alle documenten in uitvoering van deze beslissing namens de gemeente Waasmunster te ondertekenen.

        Art.3 : Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 285 tot en met 287 van het decreet lokaal bestuur.

      • Patrimonium : toekenning recht van opstal en ondergrondse erfdienstbaarheid voor nutsleidingen aan VZW Arruhama

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        Reeds meer dan 30 jaar gebruikt VZW Arruhama een houten gebouw van het gemeentebestuur op de terreinen van het jeugdcentrum in de Rivierstraat als gebedsruimte en leslokaal voor islamitische godsdienst.

        Dit gebouw verkeert in slechte staat en VZW Arruhama wenst met eigen middelen een nieuw gebouw op te richten op dezelfde locatie.

        De gronden van het jeugdcentrum zijn volgens het gewestplan gelegen in zone voor gemeenschapsvoorzieningen

        Op 3 mei 2022 bekwam vzw Arruhama een bouwvergunning voor het oprichten van een gebedsruimte en leslokalen (dossiernummer I/2022/00013) op de locatie van het huidige houten gebouw

        VZW Arruhama wenst zekerheid te hebben dat ze de door haar opgerichte gebouwen gedurende een lange periode kan blijven gebruiken

        Om de vzw deze zekerheid naar de toekomst te bieden zonder financiële implicaties voor het gemeentebestuur wordt voorgesteld om een recht van opstal voor 99 jaar te verlenen aan vzw Arruhama onder volgende voorwaarden :

        * Kostprijs :

        - Recht van opstal zelf wordt kosteloos toegestaan.

        - Alle kosten verbonden aan de opmaak van het recht van opstal (notariskosten, opmetingsplan,…) inclusief het leveringsrecht zijn ten laste van vzw Arruhama

        * Einde :

        - Alle opstallen worden op het einde van de looptijd volgens de keuze van het gemeentebestuur verwijderd of kosteloos overgedragen aan het gemeentebestuur

        - Vroegtijdige beëindiging : het gemeentebestuur heeft de mogelijkheid het recht van opstal vroegtijdig te beëindigen indien de VZW ophoudt te bestaan, fusioneert,... of indien de gebouwen worden gebruikt voor andere activiteiten dan gebedsruimte of leslokaal.

        * Bijkomende afspraken
        - In het kader van de mobiliteit dient rekening te worden gehouden met de draagkracht van de omgeving. De parkeerdruk wordt gespreid over de omliggende straten en de parking in de Gentstraat. Er wordt niet geparkeerd op het terrein van het jeugdcentrum.
        - De opstalhouder houdt rekening met de werking van de andere verenigingen op het terrein en maakt hierover de nodige afspraken met deze verenigingen.
        - De planning van de bouwwerken wordt afgestemd met de gemeentelijke technische dienst zodat er geen conflict ontstaat tussen de werf van de moskee en de werken door het gemeentebestuur (vb. renovatie jeugdlokalen, aanleg en onderhoud terrein)

        Om het gebouw van vzw Arruhama te kunnen aansluiten op alle nutsvoorzieningen wordt er een ondergrondse erfdienstbaarheid voor nutsleidingen tussen het nieuwe gebouw en de Rivierstraat verleend 

        Het recht van opstal en de ondergrondse erfdienstbaarheid werd afgebeeld op het proces-verbaal van opmeting opgemaakt door Landmeter-expert Bert De Vylder te Hamme op 24/11/2023 

        Juridisch kader

        Het Decreet Lokaal Bestuur

        Omzendbrief KB/ABB 2019/3

        Besluit

        Art.1 : Een recht van opstal voor 99 jaar voor een gebedsruimte en leslokalen te verlenen aan vzw Arruhama, Rivierstraat 39 te 9250 Waasmunster(ondernemingsnummer 0452.893.592) op het perceel kadastraal gekend Waasmunster, 2de afdeling, sectie C nummer 737W en deel van737V,met een oppervlakte van 404,73 m², zoals aangeduid als lot A op het opmetingsplan hiervan opgemaakt door landmeter-expert Bert De Vylder te Hamme op 24/11/2023,onder volgende voorwaarden :

        * Kostprijs :

        - Recht van opstal zelf wordt kosteloos toegestaan.

        - Alle kosten verbonden aan de opmaak van het recht van opstal (notariskosten, opmetingsplan,…) inclusief het leveringsrecht zijn ten laste van vzw Arruhama

        * Einde :

        - Alle opstallen worden op het einde van de looptijd volgens de keuze van het gemeentebestuur verwijderd of kosteloos overgedragen aan het gemeentebestuur

        - Vroegtijdige beëindiging : het gemeentebestuur heeft de mogelijkheid het recht van opstal vroegtijdig te beëindigen indien de VZW ophoudt te bestaan, fusioneert,... of indien de gebouwen worden gebruikt voor andere activiteiten dan gebedsruimte of leslokaal.

        * Bijkomende afspraken
        - In het kader van de mobiliteit dient rekening te worden gehouden met de draagkracht van de omgeving. De parkeerdruk wordt gespreid over de omliggende straten en de parking in de Gentstraat. Er wordt niet geparkeerd op het terrein van het jeugdcentrum.
        - De opstalhouder houdt rekening met de werking van de andere verenigingen op het terrein en maakt hierover de nodige afspraken met deze verenigingen.
        - De planning van de bouwwerken wordt afgestemd met de gemeentelijke technische dienst zodat er geen conflict ontstaat tussen de werf van de moskee en de werken door het gemeentebestuur (vb. renovatie jeugdlokalen, aanleg en onderhoud terrein)

        Art.2 : Voor de duur van het in artikel 1 vermelde recht van opstal wordt kosteloos een ondergrondse erfdienstbaarheid voor nutsleidingen verleend aan vzw Arruhama, Rivierstraat 39 te 9250 Waasmunster(ondernemingsnummer 0452.893.592) onder het perceel kadastraal gekend Waasmunster, 2de afdeling, sectie C, deel van nummer 737V, zoals aangeduid als "erfdienstbaarheidsstrook voor nutsleidingen " op het opmetingsplan hiervan opgemaakt door landmeter-expert Bert De Vylder te Hamme op 24/11/2023

        Art.3 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven de nodige regelingen te treffen voor de uitvoering van dit besluit.

        Art.4 : Bij het verlijden van de authentieke akte voor de vestiging van het recht van opstal en de ondergrondse erfdienstbaarheid zal het gemeentebestuur, conform de bepalingen het Decreet Lokaal Bestuur, worden vertegenwoordigd door de voorzitter van de gemeenteraad hiertoe bijgestaan door de algemeen directeur.

    • Werken, leveringen en diensten

      • Toetreding raamovereenkomst “Aanneming Gebouwschil” van het Vlaams Energiebedrijf. - Goedkeuring.

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        Het Vlaams EnergieBedrijf, kortweg VEB, werd op 25 januari 2012 opgericht door het Vlaams Gewest op basis van het decreet houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap nv Vlaams Energiebedrijf, met als doel activiteiten te ontwikkelen inzake energiebesparing en energielevering. Het VEB is volledig inhanden van de Vlaamse Overheid.

        Het VEB voerde een aantal gunningsprocedures voor verschillende raamovereenkomsten. In deze gegunde raamovereenkomsten treedt het VEB op als aankoopcentrale in de zin van: 

        - artikel 2, 6° a) van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016, waarbij zij gecentraliseerde en aanvullende aankoopactiviteiten in de zin van

        - artikel 2, 7° b) en artikel 2, 8° van de Overheidsopdrachtenwet van 17 juni 2016 uitvoert.
        Lokale besturen kunnen, indien gewenst, toetreden tot deze raamovereenkomsten, zonder zelf een gunningsprocedure te moeten organiseren.

        Het VEB fungeert als aankoopcentrale. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren (art. 47, §2 wet overheidsopdrachten, 17 juni 2016).

        Met betrekking tot de thema's van de raamovereenkomsten staat de gemeente Waasmunster steeds vrij om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. Het intekenen op raamovereenkomsten brengt geen verplichting met zich mee om altijd te werken met de raamovereenkomst wat betreft de plaatsingsprocedure van overheidsopdrachten.
        Bij elk apart project dat wordt opgestart in het kader van deze raamovereenkomsten zal het project en het te besteden budget ter goedkeuring worden voorgelegd aan het bevoegde college van schepenen en burgemeester. 

        Met andere woorden: het begrip dagelijks bestuur blijft gelden ondanks de vrijstelling van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
        Concreet wenst de technische dienst gebruik te maken van bovenvermelde raamovereenkomst omwille van volgende mogelijke dakrenovaties:

        - GBS centrum plat dak en zadeldak hoofdgebouw

        - GLS ruiter (dak schoolgebouw)

        - Academie centrum 

        - Buurtcentrum Sombeke 

        - ...

        Het college van burgemeester en schepenen wordt verder belast met de uitvoering.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving
        - Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        - Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6°; artikel 47 en artikel 129 (Gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales).
        - Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
        - Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Besluit

        Art. 1: Goedkeuring te geven voor de toetreding tot bovenstaande raamovereenkomst van het Vlaams EnergieBedrijf (VEB), die optreedt als aankoopcentrale.

        Art. 2: In het kader van de toetreding tot voormelde raamovereenkomsten de bijhorende algemene voorwaarden goed te keuren.

        Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering. 

        Art. 4: De uitgave wordt steeds voorzien afhankelijk van het project in het meerjarenplan op investeringsbudgetten of exploitatieuitgaven op het desbetreffende beleidsitem. 

      • Vernieuwen buitenschrijnwerk - Frank Baurstraat nr. 65 & 67 - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's.

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        Via Stek 92 (De Volkswoningen) beschikt het bestuur sedert 01/07/2021 over 2 woningen in de Frank Baurstraat voor de uitbouw van de buurtwerking. 1 woning wordt door de buurtwerker gebruikt als uitvalsbasis voor de jongerenwerking. De 2ewoning wordt sinds begin 2023 uitgebouwd als een inloophuis. Het samenbrengen van het aanbod van de beide diensten binnen welzijn (ASD en samenleving) in het inloophuis kan er voor zorgen dat de hulpverlening tot een mooi geïntegreerd welzijnsaanbod in de sociale woonwijk uitgroeit (ontmoetingsmomenten Fijner Samen, weggeefkast, spreekuur opvoedingsondersteuning, begeleidingsgesprekken vroeginterventie, activiteiten Huis van het Kind, ...). De beide woningen werden ingericht met materialen die gerecupereerd werden uit Hoogendonck, het Sociaal Huis, het oude gemeentehuis en andere tweedehands meubelen. De woningen zelf zijn echter wel toe aan enkele vernieuwingen en opfriswerken. 

        De ramen en deuren bevatten nog enkele beglazing en zijn dus aan vervanging toe. Om de werking van het jongeren- en inloophuis ook in de winterperiode te kunnen waarborgen, wordt momenteel beroep gedaan op bijkomende verwarmingselementen.  Het is echter aangewezen om de woningen op te frissen en het buitenschrijnwerk te vernieuwen. Aangezien Stek 92 deze woningen ter beschikking stelt om de buurtwerking uit te bouwen, voorziet de woonmaatschappij een bedrag van € 20.000 voor de opfrissing van de woningen. Daarenboven kan ons bestuur beroep doen op een subsidie uit het Waas fonds (Interwaas), zodat het volledige bedrag van deze investering gefinancierd wordt met subsidies. 

        Juridisch kader

        De Raad,
        In het kader van de opdracht “Vernieuwen buitenschrijnwerk Frank Baurstraat nr. 65 & 67” werd een bestek met nr. 2023/314 opgesteld door de Technische Dienst.
        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 34.710,74 excl. btw of € 42.000,00 incl. 21% btw.
        De gemeenteraad verleende in zitting van 21 december 2023 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en de uitnodigingen tot offerte op 28 december 2023 te verzenden.
        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 19 februari 2024 om 12.30 uur voorgesteld.

        Toepasselijke wetgeving

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        - De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).

        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Besluit

        Art. 1 : De onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Vernieuwen buitenschrijnwerk Frank Baurstraat nr. 65 & 67” wordt opgestart.
        Art. 2 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
        - Beliwaas BV, Prins Boudewijnlaan 97 te 9100 Sint-Niklaas;
        - HEIRMAN Profel ramen en deuren, Hertjen 111 te 9100 Sint-Niklaas;
        - Raemdonck PVC, Schrijnwerkerstraat 7 te 9240 Zele;
        - KwadrO Ramen en Deuren, Grote Markt 66 te 9100 Sint-Niklaas;
        - KAMO, Leopold II-laan 10 te 9100 Sint-Niklaas.

        - Baert, KMO-zone Manta 3 te 9250 Waasmunster

        Indien geen offertes kunnen weerhouden worden, wordt het college gemachtigd om andere aanbieders aan te schrijven.

        Art. 3 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 19 februari 2024 om 12.30 uur.

    • Omgeving

      • Voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk rooilijnplan "Potaardewegel"

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        De gemeente is in toepassing van artikel 13 §4 van het Decreet houdende de gemeentewegen verplicht een rooilijnplan op te maken en een publiek recht van doorgang te vestigen als het dertigjarig publiek gebruik is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak.

        Bij vonnis A.R.20/537/A van 23 december 2021van de elfde kamer van de Rechtbank van eerste aanleg te Dendermonde werd het dertigjarig publiek gebruik van de wegen tussen de Potaardestraat, de Nijverheidslaan en de voetwegen 52 en 53 vastgesteld

        In uitvoering van voornoemd vonnis gaf het College van Burgemeester en Schepenen opdracht aan landmeter-expert Philippe De Wilde te Nieuwkerken-Waas de opdracht een rooilijnplan van deze wegenis op te maken. Bij dit rooilijnplan werden ook schattingsverslagen van de door het rooilijnplan getroffen gronden opgemaakt.  Er werd geen waardevermeerdering of waardevermindering van de gronden vastgesteld.

        De gemeenteraad dient het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vast te stellen

        Juridisch kader

        Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

        Vonnis A.R.20/537/A van 23 december 2021van de elfde kamer van de Rechtbank van eerste aanleg te Dendermonde waarbij het dertigjarig publiek gebruik van de wegen tussen de Potaardestraat, de Nijverheidslaan en de voetwegen 52 en 53 werd vastgesteld

        Besluit

        Art. 1 : In toepassing van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 stelt de gemeenteraad het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan voor de wegen tussen de Potaardestraat, de Nijverheidslaan en de voetwegen 52 en 53 zoals opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Philippe De Wilde te Nieuwkerken-Waas op 14 november 2023 voorlopig vast.

        Art. 2 : Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de organisatie van het openbaar onderzoek volgens de procedurele bepalingen van het decreet houdende de gemeentewegen.

        Art.3 : Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 285 tot en met 287 van het decreet lokaal bestuur.

    • Onderwijs

      • Vaststellen arbeidsreglement gemeentelijk onderwijs

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid

        De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. Voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement moeten de onderhandeling- en overlegprocedures worden gevolgd zoals geregeld in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. Het voorliggend voorstel is gebaseerd op het model van OVSG, dit model werd aangevuld met een aantal elementen die werden aangereikt vanuit de scholengemeenschap (en die voor alle scholen gemeenschappelijk zijn), en bevat tenslotte een aantal bepalingen die specifiek voor onze scholen zijn. 

        Juridisch kader

        - de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40

        - het Afzonderlijk Bijzonder Overlegcomité (ABOC) gemeentelijk onderwijs Waasmunster van 13 november 2023 en het naar aanleiding daartoe afgeleverde protocol van akkoord

        Besluit

        Enig artikel: De raad keurt het arbeidsreglement voor het gemeentelijk onderwijs en zijn bijlages, zoals gevoegd bij dit besluit, goed. 

    • Aangevraagd punt

      • Aangevraagde punten

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid
        Besluit

        Er werden geen aangevraagde punten ingediend.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Guido De Cock, derde schepen
        Yves Heylen, raadslid
        Besluit

        De mondelinge vragen kunnen beluisterd worden op de website.

De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2023 om 20:45.

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Yari Van Kaer
voorzitter van de raad