De voorzitter opent de zitting op 21/09/2023 om 19:30.
Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.
In zitting van 26 april 2023 werd akte genomen van de verhindering om medische redenen van mevr. Agnes Dierick. Haar eerste opvolger, mevr. Sofie Rupus legde toen haar eed af als gemeenteraadslid. Mevrouw Agnes Dierick. Mevr. Agnes Dierick heeft nu een een nieuw medisch attest ingediend dat loopt tot en met 31 december. De verhindering om medische redenen dient dan ook verlengd te worden tot en met 31 december 2023.
Juridisch kader
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van de verhindering om medische redenen van mevr. Agnes Dierick
Art. 2 : Mevr. Sofie Rupus blijft haar tijdelijk vervangen tot en met 31 december 2023.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede op 10 oktober 2023 om 19 uur in de hoofdzetel, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en dhr. Luc Maes als plaatvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede dd. 10 oktober 2023:
1. Wijziging van de statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;
2. Voorstel tot goedkeuring van de algehele nieuwe tekst van de statuten;
3. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening;
4. Bevestiging van de benoeming van de bestuurders;
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Westlede, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : De Raad besluit deze beslissing over te maken aan IGS Westlede op het mailadres BAV20231010@westlede.be met als onderwerp "BAV IGS Westlede - beslissing gemeenteraad".
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
De gemeenteraad, in openbare zitting vergaderd, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op de artikelen 40 en 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de stad/gemeente vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2022 waarbij dhr. Yari Van Kaer werd aangeduid als plaatvervanger.
Gelet op de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde stukken;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de stad/gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de [stad/gemeente] te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat dit besluit geen financiële gevolgen heeft;
Art. 1 : De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken;
Art. 2 : Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden;
Art. 3 : De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren;
Art. 4 : De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad;
Art. 5 : Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De raad dient haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vast te stellen.
De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.
De geïntegreerde jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving :
Het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 : De geïntegreerde jaarrekening 2022, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het gedeelte gemeente
vastgesteld.
De OCMW raad heeft haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vastgesteld. De gemeenteraad dient deze goed te keuren.
De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.
De jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving :
Art. 1 : De geïntegreerde jaarrekening 2022, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het deel OCMW
goedgekeurd.
De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen een advies uit te brengen m.b.t. de jaarrekeningen van de kerkfabrieken. Bij nazicht werden er geen leemten vastgesteld. De gemeente kan bijgevolg de jaarrekeningen gunstig adviseren.
Er wordt wel vastgesteld dat de correcte procedures niet goed gevolgd worden:
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving:
De jaarrekeningen werden ontvangen op 26/07/2022. De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen advies uit te brengen.
Bij nazicht werden geen grote leemten vastgesteld in de documenten.
Art 1: De jaarrekeningen over het dienstjaar 2022 van de kerkfabrieken O.L.Vrouw & SS Petrus en Paulus, St. Jan Baptist en St. Rochus worden gunstig geadviseerd.
Art 2 : Er wordt aan de kerkfabrieken uitdrukkelijk gevraagd om in de toekomst alle procedures correct te volgen. Dit houdt oa in dat de jaarrekeningen onmiddelijk na hun vaststelling dienen ingediend te worden door het centraal kerkbestuur.
Het decreet lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving :
Het decreet lokaal bestuur.
Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van de opvolgingsrapportering 2023.
Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt het volgende:
"De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende
aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het
college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;"
De voorwaarden waaronder de financieel directeur zijn visumplicht uitoefent werden vastgelegd door de gemeenteraad.
Er werd 1 rapport opgemaakt voor zowel gemeente als OCMW. Dit rapport wordt aan beide raden voorgelegd.
Juridisch kader
Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van de rapportering visumverlening financieel directeur 2e semester 2022 en 1e semester 2023.
In het kader van de opdracht “Heraanleg speelplein Kouterstraat/H. Lovinfossestraat ” werd een bestek met nr. 2023/294 opgesteld door de jeugddienst en technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 10.000,00 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving:
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben) en artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Art. 1 : Het bestek met nr. 2023/294 en de raming voor de opdracht “Heraanleg speelplein Kouterstraat/H. Lovinfossestraat ”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 10.000,00 incl. btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
Vanuit de vaststelling dat het wegprofiel in de Oudeheerweg Heide zeer smal is en de bermen dus geregeld worden uitgereden (putvorming) werd gevraagd een opdracht uit te werken voor de aanleg van een strook grasdallen langs beide zijden. Dit in afwachting van een volledige heraanleg naar aanleiding van de nog uit te voeren rioleringswerken. Voor deze laatste dient het volledige dossier nog uitgewerkt te worden zodat de effectieve uitvoering van deze rioleringswerken nog wel enige tijd op zich zal laten wachten. Het project is wel reeds aangemeld.
Voordelen van deze optie zijn dat de waterdoorlaatbaarheid van deze strook zal verbeteren en dus ook de plasvorming zou moeten verminderen.
Juridisch kader
In het kader van de opdracht “Oudeheerweg-Heide verbreding met grasdallen” werd een bestek met nr. 2023/306 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 66.285,00 excl. btw of € 80.204,85 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 13 november 2023 om 12.30 uur voorgesteld.
Toepasselijke wetgeving:
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Art. 1 : Het bestek met nr. 2023/306 en de raming voor de opdracht “Oudeheerweg-Heide verbreding met grasdallen”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 66.285,00 excl. btw of € 80.204,85 incl. 21% btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- De Vlieger Theo bvba, Ekelbeke 226 te 9220 Hamme (O.-Vl.);
- Van Den Berghe Gebroeders nv, Aven Ackers 7 te 9130 Verrebroek;
- Tavernier nv, Bruisbeke 81 te 9520 Sint-Lievens-Houtem;
- V.M.B. Aannemingen bvba, Aven Ackers 13 te 9130 Verrebroek;
- D'Hollander Emeric bvba, Lekestraat 17 te 9190 Stekene.
Art. 4 : Indien na deze eerste aanschrijfronde blijkt dat er geen economisch aanvaardbare offerte werd ingediend machtigt de gemeenteraad het college om bijkomende aan te schrijven firma's aan te duiden.
Art. 5 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 13 november 2023 om 12.30 uur.
De voetpaden in de wijk Lovinfosse bevinden zich in slechte staat.
Binnen één van de 4 werven van het LEKP is ontharden (tegelwippen) een belangrijk actiepunt. In deze wijk waar een snelheidsregime van 30 km/u geldt en waar weinig doorgaand verkeer is werd beslist de voetpaden te verwijderen. De komende weken zal samen met de bewoners gekeken worden welke maatregelen wenselijk/mogelijk zijn om ervoor te zorgen dat men zich als voetganger op een veilige manier in en door de wijk kan verplaatsen. Dit kunnen bv een aantal bijkomende snelheidsremmende maatregelen zijn. Ook zal met de bewoners gekeken worden of in de wijk nog meer kan onthard worden.
Juridisch kader
In het kader van de opdracht “Opbreken voetpaden” werd een bestek met nr. 2023/308 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 56.295,00 excl. btw of € 68.116,95 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 13 november 2023 om 12.30 uur voorgesteld.
Toepasselijke wetgeving:
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Art. 1 : Het bestek met nr. 2023/308 en de raming voor de opdracht “Opbreken voetpaden”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 56.295,00 excl. btw of € 68.116,95 incl. 21% btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- De Vlieger Theo bvba, Ekelbeke 226 te 9220 Hamme (O.-Vl.);
- Van Den Berghe Gebroeders nv, Aven Ackers 7 te 9130 Verrebroek;
- Tavernier nv, Bruisbeke 81 te 9520 Sint-Lievens-Houtem;
- V.M.B. Aannemingen bvba, Aven Ackers 13 te 9130 Verrebroek;
- D'Hollander Emeric bvba, Lekestraat 17 te 9190 Stekene.
Art. 4 : Indien na deze eerste aanschrijfronde blijkt dat er geen economisch aanvaardbare offerte werd ingediend machtigt de gemeenteraad het college om bijkomende aan te schrijven firma's aan te duiden.
Art. 5 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 13 november 2023 om 12.30 uur.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. Het vorige schoolreglement (inclusief de infobrochure) was aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.). Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement.
Juridisch kader
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°
- Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195
- het gunstig advies van de schoolraad in zitting van 12 juni 2023
Artikel 1: De raad keurt het schoolreglement van gemeentelijke basisschool De Wonderboom en de bijhorende afsprakennota, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Artikel 2: De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure of afsprakennota.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord. Het vorige schoolreglement (inclusief de infobrochure) was aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.). Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement.
Juridisch kader
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°
- Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195
- het gunstig advies van de schoolraad in zitting van 12 juni 2023
Artikel 1: De raad keurt het schoolreglement van de lagere school Ruiter, zoals in bijlage gevoegd, goed.
Artikel 2: De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure of afsprakennota.
Er werden geen aangevraagde punten ingediend.
De mondelinge vragen kunnen beluisterd worden op de website.
De vergadering wordt geschorst om 19u32 na de rubriek Intergemeentelijke samenwerking om de openbare zitting van de OCMW-raad af te werken. De zitting wordt heropend om 19u35 om het resterende deel van de gemeenteraad af te werken.
De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2023 om 21:40.
Namens gemeenteraad,
Bram Collier
algemeen directeur
Yari Van Kaer
voorzitter van de raad