Terug
Gepubliceerd op 14/12/2022

Agenda  gemeenteraad

do 22/12/2022 - 19:30 polyzaal - De Meermin

Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.

  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

  • Openbaar

    • Algemene werking

      • Vaststelling huishoudelijk reglement gemeenteraad

        Tijdens de gemeenteraad van 31/01/2019 werd het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld. Na een evaluatie door het college en de fractievoorzitters worden er enkele aanpassingen voorgesteld om het huishoudelijk reglement te moderniseren en de (voorbereiding van de) raad vlotter te laten verlopen.

        Het oude huishoudelijk reglement dient opgeheven te worden en het nieuwe dient vastgesteld te worden door de raad.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Goedkeuren samenwerkingsovereenkomst met De Volkswoningen

        Ten gevolge van de vorming van de woonmaatschappijen en de afbakening van het werkingsgebied daarvan zal de gemeente Waasmunster per 1 januari uittreden uit De Volkswoningen en toetreden tot De Tuinwijk. Teneinde een aantal lopende samenwerkingen tussen De Volkswoningen en ons bestuur te bestendigen en een aantal in het verleden genomen engagementen na te komen wordt aan de raad gevraagd de voorliggende overeenkomst goed te keuren. Het betreft een aantal zeer praktische aspecten m.b.t. nog te verrichten werkzaamheden rond aanleg openbaar domein (o.m. omgeving Bergop en Podtsmeulen), de overname van openbaar domein die gefinaliseerd dient te worden (Molenwijk) en de afspraken m.b.t. ter beschikking stellen van woningen aan de gemeente en het OCMW voor o.m. de buurtwerking en noodopvang. 

    • Financiën

      • Politie : vaststelling bijdrage aan de politiezone Hamme-Waasmunster

        De gemeentelijke toelage aan de politiezone moet expliciet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.  Deze wordt vastgesteld in consensus met de gemeente Hamme en conform de wettelijke bepalingen.

      • Vaststelling aangepaste lijst nominatieve toelagen 2022

        De lijst nominatieve toelagen vormt geen verplicht onderdeel meer van het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing.

        De gemeenteraad is conform art 41 §2 23° van het decreet lokaal bestuur bevoegd om de nominatieve toelagen vast te stellen.

      • Vaststelling lijst nominatieve toelagen 2023

        De lijst nominatieve toelagen vormt geen verplicht onderdeel meer van het meerjarenplan of de meerjarenplanaanpassing.

        De gemeenteraad is conform art 41 §2 23° van het decreet lokaal bestuur bevoegd om de nominatieve toelagen vast te stellen.

      • Vaststelling meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025.

        Conform art 249 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad  zijn deel (het deel gemeente) van de meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025 vast te stellen.

      • Goedkeuring deel OCMW van de meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025.

        Conform art 249 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn deel (het deel OCMW) van de meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025 vast te stellen.

        De gemeenteraad dient vervolgens het deel OCMW van deze meerjarenplanaanpassing goed te keuren.

      • Aktename budgetten 2023 kerkraden olv Sint-Petrus en Paulus, Sint-Jan Baptist en Sint-Rochus.

        De gemeenteraad heeft  het meerjarenplan van de kerkraden goedgekeurd. Vermits de budgetten binnen het meerjarenplan vallen neemt de gemeenteraad enkel akte.  

      • Financiën : Aanpassing belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijk restafval en aan huishoudelijk afval gelijkgesteld restafval

        Bij gemeenteraadsbesluit van 22 december 2016 werd de implementatie van het DIFTAR-project voor de inzameling van huishoudelijk restafval vanaf de tweede helft van 2019  goedgekeurd ;
        DIFTAR – wat staat voor een gedifferentieerd tarief – wijst de kosten voor afval toe aan de gebruiker, in plaats van ze (grotendeels) te solidariseren, zoals dat vroeger het geval was;
        Om tegemoet te komen aan de verscherpte milieudoelstellingen van het nieuwe uitvoeringsplan huishoudelijke afvalstoffen (2016-2022) voerden de vennoten van MIWA vanaf 1 juli 2019 DIFTAR huis-aan-huis in;

        De milieuprestaties voor restafval uit het Uitvoeringsplan kunnen enkel gerealiseerd worden als de inzameling door MIWA zoveel als mogelijk beperkt wordt tot huishoudelijk restafval en aan huishoudelijk restafval gelijkgesteld afval dat in de voorgeschreven recipiënten voor restafvalophaling kan worden geborgen ;

        De gemeenteraad stelde bij beslissing van 31 januari 2019 het belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijk restafval en aan huishoudelijk afval gelijkgesteld restafval vast;

        Door de stijgende kosten voor de ophaling en verwerking van het restafval is het noodzakelijk de tarieven vastgesteld in voornoemd belastingreglement aan te passen

      • Financiën : Aanpassing retributiereglement op het aanbieden van afvalstoffen op het recyclagepark en op de ophaling op aanvraag van bepaalde afvalstoffen

        Miwa haalt in opdracht van het gemeentebestuur huishoudelijk restafval en/of daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval op en verwerkt het. Hiervoor is een belasting verschuldigd.

        Daarnaast verzorgt Miwa in opdracht van het gemeentebestuur de ophaling op aanvraag van bepaalde afvalstoffen en biedt Miwa bepaalde diensten en materialen aan in het kader van de preventie en verwerking van afval

        Door particuliere huishoudens, KMO’s en zelfstandige ondernemers worden eveneens afvalstoffen in de recyclageparken aangeboden. Miwa staat in voor de exploitatie van deze recyclageparken. 

        Op het recyclagepark wordt diftar met weging toegepast, waarbij de betalende fracties worden gewogen en onmiddellijk afgerekend volgens het aangeleverde gewicht. Een goede verhouding tussen de retributies voor de verschillende fracties, gratis of betalend, is noodzakelijk om een correcte sortering te stimuleren. Dankzij de invoering van diftar werd een sterke reductie van de hoeveelheden ongesorteerd afval (grofvuil en gemengd bouw- en sloopafval) bekomen.  De tarieven van de betalende fracties moeten worden afgestemd op de transport- en verwerkingskosten van deze fracties.  

      • Financiën : aanpassing retributiereglement op de verkoop van luierafvalzakken en GFT-labels

        Bij gemeenteraadsbesluit van 31/01/2019 werd het belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijk restafval en aan huishoudelijk afval gelijkgesteld restafval vastgesteld;
        Vanaf 1 juli 2019, bij de invoering van diftarophaling van het huishoudelijk restafval, werd de ophaling van restafvalzakken en luierafvalzakken stopgezet;

        Het luierafval kan, mits gebruik van luierafvalzakken, wel nog worden aangeboden in het recyclagepark;

        Bij gemeenteraadsbesluiten van vandaag werden het belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijk restafval en aan huishoudelijk afval gelijkgesteld restafval en het retributiereglement op het aanbieden van afvalstoffen op het recyclagepark en op de ophaling op aanvraag van bepaalde afvalstoffen aangepast

        Hierbij werd de tarifering voor de luierafvalzakken opgenomen in het retributiereglement op het aanbieden van afvalstoffen op het recyclagepark en op de ophaling op aanvraag van bepaalde afvalstoffen

        Door de stijgende kosten voor de ophaling en verwerking van het GFT-afval is het noodzakelijk de tarieven aan te passen

        Om de burgers de mogelijkheid te geven om reeds aangekochte GFT-labels op te gebruiken wordt een overgangsperiode tot 1 juli 2023 voorzien;

        Er wordt opdracht gegeven aan het College om een praktische regeling voor de omruiling van GFT-labels uit te werken

      • Aanpassing en verlenging retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein

        De looptijd van het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vastgesteld door de gemeenteraad op 30 januari 2020 eindigt op 31 december 2022.

        De gemeenteraad actualiseert het retributiereglement en verlengt het voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.

    • Werken, leveringen en diensten

      • Aankoop kleine bestelwagens voor technische dienst - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's.

        Er zijn 2 voertuigen aan vervanging toe nl. wagen van 1998 en 2012 waarbij de kosten voor herstel te hoog en niet meer verantwoord zijn. 

    • Omgeving

      • Aanvullend verkeersreglement: Vaststelling aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer betreffende Hoogstraat - Stationsstraat

        De Raad,

        Naar aanleiding van de heraanleg van de Hoogstraat – Stationsstraat werd er een tijdelijk verkeersreglement opgemaakt met als doel de vernieuwde “Stationsbuurt te evalueren.

        Op 05.09.2018 en 08.10.2019 was er een rondgang met alle betrokkenen waarbij de markeringen en signalisatie nader bekeken en besproken werden;

        De vernieuwde verkeerssituatie werd, tijdens het overleg verkeer dd. 01.02.2019, een eerste keer geëvalueerd

        Het College van 11 februari 2019 besliste, naar aanleiding van de hogergenoemde evaluatie, het tijdelijk verkeersreglement te verlengen voor een periode van 7 maanden (vanaf 01 maart tot en met 30 september 2019) en bijkomende evaluatie te voorzien.

        Door de corona crisis, werden de verdere evaluaties noodgedwongen uitgesteld tot het overleg van 17.11.2021, waarbij opnieuw een positieve evaluatie werd vastgesteld.

        Op vraag van het College werd er er een bijkomende evaluatie gevraagd aan de Project Stuurgroep (PSG) van 04.11.2022, waarbij er geen fundamentele opmerkingen werden geformuleerd.

        Bijkomend werd op vraag van De Lijn de halteplaats ter hoogte van Stationsstraat/ Spoorwegstraat nader bekeken en werd er beslist, omwille van de veiligheid en comfort voor de reizigers, deze aan te passen.

        Het zebrapad werd verwijderd en enkele parkeerplaatsen werden opgeheven zodoende voldoende ruimte te creëren aan de halteplaats.

        De voorziene maatregel betreft gemeentewegen

      • Straatnaamgeving: voorlopige aanvaarding straatnaam Kluizenaarstraat thv hoek Groenselstraat - Lange Veldstraat

        Thv de hoek Groenselstraat - Lange Veldstsraat komt een nieuwe verkaveling. De straat is openbaar domein en dient een nieuwe straatnaam te krijgen.

        Advies cultuurraad van september 2018:

        “Kluizenaarstraat: in de Lange Velstraat heeft een man als kluizenaar gewoond, eerst jarenlang samen met zijn zuster en dan nog een ganse tijd alleen. Zijn naam was Frans Van Namen. Het was een excentriek man die op een heel aparte en voor de meeste mensen onverklaarbare manier, zijn leven leidde. Kluizenaar is een naam die veelal gegeven werd aan religieuzen die teruggetrokken leefden of aan mensen die om een bepaalde reden een leven van eenzaamheid verkozen of verkiezen. Er zijn meer hedendaagse kluizenaars dan wij vermoeden."

        Het college besliste deze naam voorlopige vast te stellen in zitting van 28/11/2022.

    • Vrije Tijd

      • Vrijetijd: Vastlegging van de tarieven voor vrijetijdsactiviteiten 2023

        De diensten cultuur, sport, jeugd en toerisme bieden activiteiten aan waarvoor deelnameprijzen worden gevraagd, waarvan sommige jaarlijks wijzigen. Deze inkomsten van de activiteiten van de vrijetijdsdiensten worden ingeboekt op het gemeentelijk budget.
        De gemeenteraad dient de tarieven voor deze inkomsten vast te stellen, conform het decreet Lokaal Bestuur.

        Voor 2023 zijn er een aantal wijzigingen van tarieven voor de sport- en jeugdkampen en andere sport- en jeugdactiviteiten, voornamelijk door de indexeringen van uitgaven voor monitoren en externe firma's of begeleiders die sommige kampen in opdracht van het bestuur verzorgen.

        Bovendien werd er in zitting van 5/12/22 door het college van burgemeester en schepenen beslist om voor de speelplein- en speelnestwerking enkel nog dagtarieven te hanteren (tarieven per halve dag worden geschrapt). Voor de gemeentelijke speelpleinwerking kunnen we vaststellen dat na 2 coronazomers er geen vraag meer is om kinderen een halve dag in te schrijven op het speelplein en voor de gemeentelijke kinderopvang 't Speelnest stellen we halve dag inschrijvingen enkel vast op woensdagvoormiddag. Andere dagen schrijven ouders hun kind(eren) in voor volledige dagen. Inschrijvingen per dag is voor ouders en achterliggende administratie overzichtelijker en brengt meer duidelijkheid over het aantal aanwezige kinderen in de opvang. Het aantal begeleiders kan hierop beter worden afgestemd.

        De voorstellen van aanpassingen werden voorgelegd aan de vrijetijdsraad van 5/12/22 en kregen een positief advies - zie bijlage.

        De tarieven voor de programmatie in theaterzaal De Meermin (seizoen 23-24) worden samen met tarieven van eventuele nieuwe initiatieven en andere retributies aan de zitting van de gemeenteraad van maart of april 2024 voorgelegd.

    • Aangevraagd punt

      • Aangevraagde punten

    • Vraag en antwoord

      • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Yari Van Kaer
voorzitter van de raad