Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.
De omgevingsanalyse en inspiratienota zijn de vertrekpunten voor het nieuwe meerjarenplan. Daarom zijn deze best ten laatste tegen eind 2024 klaar. Op die manier kunnen ze ook meteen meegegeven worden aan de nieuwe bestuursploeg. Deze documenten zijn in volledige onafhankelijkheid opgemaakt door de gemeentelijke administratie.
Met de omgevingsanalyse kan je je omgeving, alsook de grotere maatschappelijke tendensen, in kaart brengen, inclusief de noden en behoeften van alle belanghebbenden (burgers, verenigingen, ondernemingen, …). Het kan dienen als instrument om de nodige beleidskeuzes te maken. De omgevingsanalyse is dan ook geen doel op zich, maar een middel om tot een goed doordacht lokaal beleid te komen.
Wegens de problemen omtrent de personeelsbezetting op een dag net voor of na een feestdag en wanneer deze feestdag de 2de werkdag of voorlaatste werkdag van de werkweek is, zouden de gemeentediensten op de dag voor of na de feestdag gesloten worden. Indien er één werkdag net voor of na 2 aaneensluitende feestdagen valt en wanneer deze 2 aaneensluitende feestdagen midden in de week vallen, is er geen collectieve sluiting ten einde de dienstverlening naar de burger toe minimaal 3 dagen per week te garanderen.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Ingevolge de nakende fusie op 1 januari 2025 van enkele Wase gemeenten, besliste de Raad van Bestuur van Interwaas op 3 juli 2024, tot het doorvoeren van een statutenwijziging.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Het decreet lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:
Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt het volgende:
"De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende
aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het
college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;"
De voorwaarden waaronder de financieel directeur zijn visumplicht uitoefent werden vastgelegd door de gemeenteraad.
Er werd 1 rapport opgemaakt voor zowel gemeente als OCMW. Dit rapport wordt aan beide raden voorgelegd.
De technische dienst stelt voor een verreiker met strooimodule aan te kopen dit omdat de huidige zoutstrooicombinatie versleten is en heel wat mankementen vertoont waardoor een herstel van deze machine economisch niet te verantwoorden is.
De technische dienst heeft nood aan een multi functioneel toestel die voor verschillende activiteiten kan ingezet worden bvb. strooien en borstelen van de fiets- en voetpaden, het laden en lossen van materialen, snoei bomen, reinigen dakgoten, ophangen kerstverlichting,…
Gelet op de hoogdringendheid van deze aankoop in kader van strooiseizoen werd de limiet voor het indienen van de offertes naar 15/11/2024 geplaatst.
Namens gemeenteraad,
Bram Collier
algemeen directeur
Aurélie Willaerts
voorzitter van de raad