Terug
Gepubliceerd op 31/10/2024

Notulen  gemeenteraad

do 24/10/2024 - 19:30 raadzaal
Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
Jurgen Bauwens, burgemeester
Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
Bram Collier, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 24/10/2024 om 19:30.

Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.

  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
      Jurgen Bauwens, burgemeester
      Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
      Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
      Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
      Bram Collier, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Algemene werking

      • Aktename omgevingsanalyse en inspiratienota

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        De omgevingsanalyse en inspiratienota zijn de vertrekpunten voor het nieuwe meerjarenplan. Daarom zijn deze best ten laatste tegen eind 2024 klaar. Op die manier kunnen ze ook meteen meegegeven worden aan de nieuwe bestuursploeg. Deze documenten zijn in volledige onafhankelijkheid opgemaakt door de gemeentelijke administratie.

        Met de omgevingsanalyse kan je je omgeving, alsook de grotere maatschappelijke tendensen, in kaart brengen, inclusief de noden en behoeften van alle belanghebbenden (burgers, verenigingen, ondernemingen, …). Het kan dienen als instrument om de nodige beleidskeuzes te maken. De omgevingsanalyse is dan ook geen doel op zich, maar een middel om tot een goed doordacht lokaal beleid te komen.  

        Juridisch kader

        Decreet Lokaal Bestuur

        Besluit

        De gemeenteraad neemt akte van de omgevingsanalyse en inspiratienota.

      • Personeel: Vastlegging collectief jaarlijks vakantieverlof 2025

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Wegens de problemen omtrent de personeelsbezetting op een dag net voor of na een feestdag en wanneer deze feestdag de 2de werkdag of voorlaatste werkdag van de werkweek is, zouden de gemeentediensten op de dag voor of na de feestdag gesloten worden. Indien er één werkdag net voor of na 2 aaneensluitende feestdagen valt en wanneer deze 2 aaneensluitende feestdagen midden in de week vallen, is er geen collectieve sluiting ten einde de dienstverlening naar de burger toe minimaal 3 dagen per week te garanderen.

        • Vrijdag 02/05/2025 is een werkdag die net na de feestdag van 01/05/2025 – Feest van de Arbeid - valt en waarvoor nu al problemen omtrent de personeelsbezetting worden voorzien.
          Kasteel Blauwendael, de gemeentelijke bibliotheek en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin zijn open op 02/05/2025.
          Er wordt voor alle personeelsleden behalve voor de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael, het administratief personeel tewerkgesteld in de gemeentelijke Bibliotheek De Meermin en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin een collectieve verlofdag vastgelegd op vrijdag 02/05/2025.
        • Vrijdag 30/05/2025 is een werkdag die net na de feestdag van 29/05/2025 – O.L.H. Hemelvaart - valt en waarvoor nu al problemen omtrent de personeelsbezetting worden voorzien.
          Kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin zijn open op 30/05/2025.
          Er wordt voor alle personeelsleden behalve voor de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin een collectieve verlofdag vastgelegd op vrijdag 30/05/2025.
        • Maandag 10/11/2025 is een werkdag die net vóór de feestdag van 11/11/2025 – Wapenstilstand - valt en waarvoor nu al problemen omtrent de personeelsbezetting worden voorzien.
          Kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin zijn open op 10/11/2025.
          Er wordt voor alle personeelsleden behalve voor de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin een collectieve verlofdag vastgelegd op maandag 10/11/2025.

        Juridisch kader

        Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de algemeen directeur en de financieel directeur van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (= Besluit Rechtspositieregeling) (gecoördineerde versie)

        Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende aanpassingen aan de rechtspositieregeling voor personeelsleden van lokale en provinciale besturen.

        De raad kan nadere regels uitwerken omtrent de opname van de jaarlijkse vakantiedagen.

        Artikelen 186 tot en met 193 van de rechtspositieregeling omtrent de jaarlijkse vakantiedagen.

        Er zijn geen specifieke bepalingen opgenomen in de rechtspositieregeling omtrent het collectief vastleggen van jaarlijkse vakantiedagen voor brugdagen.

        Decreet Lokaal Bestuur

        RPR

        College van burgemeester en schepenen van 30/09/2024: vastleggen verlof 2025

        College van burgemeester en schepenen van 23/09/2024: goedkeuring sluitingsdagen bibliotheek 2025 na advies deelraad

        Onderhandelingen gevoerd in het onderhandelingscomité dd. 22/10/2024

        Besluit

        Art. 1:   Vrijdag 02/05/2025 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten - met uitzondering van kasteel Blauwendael, de gemeentelijke Bibliotheek De Meermin en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin - gesloten zijn.
        Alle personeelsleden met uitzondering van de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael, het administratief personeel tewerkgesteld in de gemeentelijke Bibliotheek De Meermin en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin, zijn verplicht die dag verlof te nemen.

        Art. 2:   Vrijdag 30/05/2025 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten - met uitzondering van kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin - gesloten zijn.
        Alle personeelsleden met uitzondering van de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin, zijn verplicht die dag verlof te nemen.

        Art. 3:   Maandag 10/11/2025 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten - met uitzondering van kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin - gesloten zijn.
        Alle personeelsleden met uitzondering van de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin, zijn verplicht die dag verlof te nemen.

        Art. 4:   Er worden hiervoor drie jaarlijkse vakantiedagen - respectievelijk één jaarlijkse vakantiedag voor het administratief personeel tewerkgesteld in de bibliotheek en respectievelijk nul jaarlijkse vakantiedagen voor de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin - collectief vastgelegd voor het vakantiejaar 2025.

      • Personeel: Vastlegging collectief jaarlijks vakantieverlof 2025 voor het bibliotheekpersoneel, voor de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin en voor het poetspersoneel van de scholen GBS De Wonderboom en GLS Ruiter

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        • De bibliotheek is gesloten van vrijdag 30/05/2025 tot en met zondag 01/06/2025 – na O.L.H.Hemelvaart, op zaterdag 16/08/2025 – na O.L.V. Hemelvaart – en van zaterdag 27/12/2025 tot en met zondag 28/12/2025 – na Kerstdag en 2de Kerstdag.
          Collectief verlof vastleggen voor al het personeel tewerkgesteld in de bibliotheek van vrijdag 30/05/2025 tot en met zondag 01/06/2025, op zaterdag 16/08/2025 en van zaterdag 27/12/2025 tot en met zondag 28/12/2025.
        • De sportinfrastructuur vrijetijdscentrum De Meermin is gesloten op woensdag 24/12/2025 en op woensdag 31/12/2025.
          Collectief verlof vastleggen voor de toezichters tewerkgesteld in het vrijetijdscentrum De Meermin op woensdag 24/12/2025 en op woensdag 31/12/2025.
        • De gemeentelijke scholen zijn gesloten in juli en augustus. De poetsvrouwen zijn de eerste 2 of 3 weken van juli en de laatste 2 weken van augustus gezamenlijk aanwezig voor de grote schoonmaak in de scholen.
          Collectief verlof vastleggen voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke school GBS De Wonderboom van maandag 28/07/2025 tot en met zondag 17/08/2025.
          Collectief verlof vastleggen voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke school GSL Ruiter van maandag 14/07/2025 tot en met zondag 10/08/2025.

        Juridisch kader

        Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de algemeen directeur en de financieel directeur van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (= Besluit Rechtspositieregeling) (gecoördineerde versie)

        Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende aanpassingen aan de rechtspositieregeling voor personeelsleden van lokale en provinciale besturen.

        De raad kan nadere regels uitwerken omtrent de opname van de jaarlijkse vakantiedagen.

        Artikelen 186 tot en met 193 van de rechtspositieregeling omtrent de jaarlijkse vakantiedagen.

        Er zijn geen specifieke bepalingen opgenomen in de rechtspositieregeling omtrent het collectief vastleggen van jaarlijkse vakantiedagen voor brugdagen.

        Decreet Lokaal Bestuur

        RPR

        College van burgemeester en schepenen van 30/09/2024: vastleggen verlof 2025

        College van burgemeester en schepenen van 23/09/2024: goedkeuring sluitingsdagen bibliotheek 2025 na advies deelraad

        Onderhandelingen gevoerd in het onderhandelingscomité dd. 22/10/2024

        Besluit

        Art. 1:   Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het personeel tewerkgesteld in de bibliotheek van vrijdag 30/05/2025 tot en met zondag 01/06/2025, op zaterdag 16/08/2025 en van zaterdag 27/12/2025 tot en met zondag 28/12/2025.

        Art. 2:   Er wordt collectief verlof vastgelegd voor de toezichters tewerkgesteld in het vrijetijdscentrum De Meermin op woensdag 24/12/2025 en op woensdag 31/12/2025.

        Art. 3:   Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke school GBS De Wonderboom van maandag 28/07/2025 tot en met zondag 17/08/2025.

        Art. 4:   Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke school GLS Ruiter van maandag 14/07/2025 tot en met zondag 10/08/2025.

        Art. 5:   Er worden voor het vakantiejaar 2025 jaarlijkse vakantiedagen collectief vastgelegd volgens hun werkregeling.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijk vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering IGS Westlede

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede op 19 november 2024 om 19 uur in de hoofdzetel, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi, per mail ingekomen op 12 september 2024.

        Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en dhr. Luc Maes als plaatsvervanger.

        De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede dd. 19 november 2024:

        1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 11/06/2024

        2. Activiteiten en strategie 2025

        3. Begroting 2025

        4. Varia

        Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.

        Art. 4 : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan IGS Westlede.

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Creat Servises dv.

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De gemeente is aangesloten bij Creat Services dv.

        De statuten van Creat Services dv.

        De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.

        Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij dhr. Tom Baert werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en dhr. Werner De Nijs als plaatsvervanger.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

        1. Wijziging van vermogen

        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

        3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

        4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

        5. Actualisering presentievergoeding

        6. Statutaire benoemingen

        Varia

        Art. 2 : De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

        Art. 3 : Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

        * hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

        * hetzij per elektronische post naar het e-mailadres 20241126BAV@farys.be

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijk vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Intergem

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die op 21 november 2024 plaatsheeft in “Hof Ter Velden, Geerstraat 84 te 9200 Dendermonde”.

        Een dossier met documentatiestukken betreffende deze agendapunten kan elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Intergem.

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022 waarbij dhr. Yari Van Kaer werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem van 21 november 2024 :

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.

        2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

        4. Statutaire benoemingen.

        5. Statutaire mededelingen.

        Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 21 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering MIWA

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA op 26 november 2024 om 18 uur in de vergaderzaal van MIWA, Vlyminckshoek 12, 9100 Sint-Niklaas.

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022 waarbij mevr. Aurélie Willaerts werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA dd. 26 november 2024:

        1. Opening vergadering en welkomstwoord door de Voorzitter

        2. Nazicht van de mandaten (overeenkomstig artikel 35 van de gecoördineerde statuten) en aanduiding stemopnemers

        3. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 5 juni 2024

        4. Bespreking en goedkeuring van de geplande activiteiten voor 2025

        5. Goedkeuring tarieven 2025

        6. Rondvraag en slotwoord door de voorzitter

        Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.

        Art. 4 : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan MIWA.

         

      • Intergemeentelijke samenwerking : Voorstel statutenwijziging Interwaas ingevolge fusie gemeenten

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Ingevolge de nakende fusie op 1 januari 2025 van enkele Wase gemeenten, besliste de Raad van Bestuur van Interwaas op 3 juli 2024, tot het doorvoeren van een statutenwijziging.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De raad van bestuur van Interwaas van 3 juli 2024 besliste tot het doorvoeren van een statutenwijziging (ontwerp in bijlage) ingevolge de nakende fusie op 1 januari 2025 van enkele Wase gemeenten. De aanpassing van de statuten betreft:

        * Art. 3 : Zeven deelnemende gemeenten

        * Art. 6 : Ondernemingsnummers van de nieuwe gemeenten

        * Art. 11 : Verdeling aandelen

        * Art. 16 : Samenstelling raad van bestuur

        * Art. 17 : Bestuurders met raadgevende stem

        Na de raad van bestuur van 3 juli werd door Interwaas overeenkomstig de regelgeving advies gevraagd aan de toezichthoudende overheid.

        Uit het advies van Vlaams minister Lydia Peeters van 13 augustus (bijlage) blijkt dat de geplande statutenwijziging conform het decreet over het lokaal bestuur is, maar dat wordt aangeraden de wijziging pas in 2025 voor te leggen aan de deelnemers. Er wordt gesteld dat het wijzigen van de samenstelling van de raad van bestuur verdergaat dan een louter aanpassen van de statuten aan de fusies. Vandaar dat de bevoegde Vlaams minister aanraadt om de statutenwijziging niet in 2024 voor te leggen aan de deelnemers.

        De raad van bestuur van Interwaas van 4 september beraadde zich hierover en stelde vast dat het pas in 2025 voorleggen van de statutenwijziging aan de gemeenteraden zou leiden tot een situatie waarbij een aantal gemeenteraden hun bestuurders in Interwaas zouden aanstellen volgens de huidige statuten, kort daarna de statutenwijziging zouden agenderen om dan na het in werking treden van de aangepaste statuten hun vertegenwoordiging in Interwaas te moeten aanpassen.

        De raad van bestuur van 4 september besliste om alsnog de statutenwijziging voor te leggen aan de gemeenteraden om bij de start van de nieuwe legislatuur de vertegenwoordigers van de steden en gemeenten in de raad van bestuur te kunnen aanduiden overeenkomstig de nieuwe afspraken en dit niet halfweg 2025 te moeten hernemen. Teneinde alle eventuele discussie uit te sluiten en tegemoetkomend aan het advies van de Vlaams minister zal volgend jaar aan de nieuwe gemeenteraden worden gevraagd om de statutenwijziging te willen bevestigen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad keurt het voorstel tot statutenwijziging Interwaas goed.

        Art. 2 : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan Interwaas.

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Interwaas

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren. 

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas op 20 november 2024 om 20 uur in de kantoren van Interwaas, Lamstraat 113 in Sint-Niklaas, dit per aangetekende brief ingekomen op 7 oktober 2024.

        Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als zijn plaatsvervanger.

        De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad besluit goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas dd. 20 november 2024:

        1. Statutenwijziging ingevolge fusie gemeenten

        2. Activiteitenprogramma en strategie 2025

        3. Begroting 2025

        4. Wijziging vertegenwoordiger Grant Thornton als nieuwe commissaris-revisor

        Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.

        Art. 4 : De Raad beslist deze beslissing over te maken aan Interwaas.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapportering 1e semester 2024 art 263 DLB.

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Het decreet lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:

        1. Een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2. Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3. In voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4. In voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving :

        • Het decreet lokaal bestuur.

        Besluit

        Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van de opvolgingsrapportering 2024.

      • Rapportering visumverlening financieel directeur 2e semester 2023 en 1e semester 2024

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt het volgende:
        "De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:

        1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;

        De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende
        aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het
        college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau:
        1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;"

        De voorwaarden waaronder de financieel directeur zijn visumplicht uitoefent werden vastgelegd door de gemeenteraad.

        Er werd 1 rapport opgemaakt voor zowel gemeente als OCMW.  Dit rapport wordt aan beide raden voorgelegd.

        Juridisch kader

        • Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
        • Besluit gemeenteraad van 31 januari 2019 inzake de bepaling voorwaarden waaronder de financieel directeur zijn visumplicht uitoefent.
        Besluit

        Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van de rapportering visumverlening financieel directeur 2e semester 2023 en 1e semester 2024.

    • Werken, leveringen en diensten

      • Aankoop multi inzetbare verreiker met strooimodule – Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma’s.

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        De technische dienst stelt voor een verreiker met strooimodule aan te kopen dit omdat de huidige zoutstrooicombinatie versleten is en heel wat mankementen vertoont waardoor een herstel van deze machine economisch niet te verantwoorden is.
        De technische dienst heeft nood aan een multi functioneel toestel die voor verschillende activiteiten kan ingezet worden bvb. strooien en borstelen van de fiets- en voetpaden, het laden en lossen van materialen, snoei bomen, reinigen dakgoten, ophangen kerstverlichting,…

        Gelet op de hoogdringendheid van deze aankoop in kader van strooiseizoen werd de limiet voor het indienen van de offertes naar 15/11/2024 geplaatst. 

        Juridisch kader

        In het kader van de opdracht “Aankoop multi inzetbare verreiker met strooimodule ” werd een bestek met nr. 2024/335 opgesteld door de Dienst grondgebiedzaken.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 97.000,00 excl. btw of € 117.370,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 15 november 2024 om 12.30 uur voorgesteld.

        Toepasselijke wetgeving

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        - De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Besluit

        Art. 1 : Het bestek met nr. 2024/335 en de raming voor de opdracht “Aankoop multi inzetbare verreiker met strooimodule ”, opgesteld door de Dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 97.000,00 excl. btw of € 117.370,00 incl. 21% btw.
        Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        Art. 3 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
        - CNUDDE BVBA, Hoekstraat 179 te 9160 Eksaarde;
        - Beel, Waregemseweg 75 te 9790 Wortegem-Petegem;
        - Weemaes H&J bv, Smishoekstraat 30 te 9170 Meerdonk.

        Indien geen offertes kunnen weerhouden worden, wordt het college gemachtigd om andere aanbieders aan te schrijven.

        Art. 4 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 15 november 2024 om 12.30 uur.

    • Aangevraagd punt

      • Aangevraagde punten

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Besluit

        Er werden geen aangevraagde punten ingediend.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Dominique Roelandt, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Sofie Rupus, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Besluit

        De mondelinge vragen kunnen beluisterd en bekeken worden op de website.

De voorzitter sluit de zitting op 24/10/2024 om 19:50.

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Aurélie Willaerts
voorzitter van de raad