Terug
Gepubliceerd op 10/12/2025

Agenda  gemeenteraad

do 18/12/2025 - 19:30 raadzaal

Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.

  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

  • Openbaar

    • Algemene werking

      • Begraafplaatsen: huishoudelijk reglement - goedkeuring

        Aanpassing van het gemeentelijk huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.

        Sinds het gewijzigde decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging, is het mogelijk dat de urne van een eerder overleden echtgenoot of partner mee kan begraven worden bij de echtgenoot of partner die overlijdt, of bijgezet kan worden in een urnenveld of columbarium, of mee uitgestrooid kan worden.

        Daarnaast is het mogelijk dat de urne met as van een eerder overleden gezelschapsdier kan bijgezet of mee begraven worden.

        Het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging legt hiervoor enkele voorwaarden op. De gemeenteraad bepaalt in het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen de verdere modaliteiten. Bijgevolg worden artikelen 8 en 9 toegevoegd aan het reglement.

        Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele bepalingen omtrent de sterrenweide en vlinderboom op te nemen.

        Wat betreft de urenzerken valt de verplichting om deze bij het gemeentebestuur aan te kopen weg. De urnenzerken dienen wel aan vastgelegde bepalingen te voldoen, om uniformiteit te bewaren.

        Om het onderhoud op de begraafplaatsen en schade aan naburige graven te vermijden, worden beperkingen opgelegd over het plaatsen van planten, struiken en bomen.

    • Financiën

      • Politie : vaststelling bijdrage aan de politiezone Hamme-Waasmunster

        De gemeentelijke toelage aan de politiezone moet expliciet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.  Deze wordt vastgesteld in consensus met de gemeente Hamme en conform de wettelijke bepalingen.

      • Kerkfabrieken : advies jaarrekeningen 2024

        De gemeenteraad dient binnen de 50 dagen een advies uit te brengen m.b.t. de jaarrekeningen van de kerkfabrieken.  Bij nazicht werden er geen leemten vastgesteld.  De gemeente kan bijgevolg de jaarrekeningen gunstig adviseren.

        • De jaarrekening van Sint-Rochus werd op 06/02/2024 goedgekeurd door de kerkraad en op  25/03/2024 via religiopoint aan de gemeente bezorgd.  
        • De jaarrekening van OL Vrouw en Sint-Petrus en Paulus werd op 07/02/2024 goedgekeurd door de kerkraad en op  27/03/2024 via religiopoint aan de gemeente bezorgd
        • De jaarrekening van Sint-Jan Baptist werd op 07/02/2024 goedgekeurd door de kerkraad en op  27/03/2024 via religiopoint aan de gemeente bezorgd
      • Gemeentefinanciën : Vaststellen belastingreglement op de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting.

        De gemeenteraad dient  het percentage van de aanvullende personenbelasting vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de opcentiemen op de onroerende voorheffing.

        De gemeenteraad dient de opcentiemen op de onroerende voorheffing vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de algemene belasting bedrijven.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op de algemene belasting bedrijven opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de algemene belasting gezinnen.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op de algemene belasting gezinnen opnieuw vast te stellen.

        Het gemeentebestuur wil bij het heffen van de algemene belasting op gezinnen zoveel mogelijk rekening houden met de gezinssituatie en de financiële draagkracht van haar inwoners en tweede verblijvers.

        Daarom worden er verschillende tarieven gehanteerd op basis van de hierbovenvermelde criteria.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling het belastingreglement op begravingen, bijzettingen in columbarium, asverstrooiingen en opgravingen.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op begravingen, bijzettingen in columbarium, asverstrooiingen en opgravingen opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op administratieve prestaties door de gemeentelijke diensten uitgezonderd de cluster omgeving en infrastructuur.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op administratieve prestaties door de gemeentelijke diensten uitgezonderd de cluster omgeving en infrastructuur opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op bewegwijzering

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op bewegwijzering vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op sommige tussenkomsten van de gemeentepolitie.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op sommige tussenkomsten van de gemeentepolitie opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op dragende verticale constructies.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement dragende verticale constructies vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op kampeerterreinen

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op kampeerterreinen opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op reclamevoertuigen op de openbare weg of het openbaar domein.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op reclamevoertuigen op de openbare weg opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de verhaalbelasting op werken van aanleg of uitbreiding van het waterleidingnet.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op de verhaalbelasting op werken van aanleg of uitbreiding van het waterleidingnet opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijk restafval en aan huishoudelijk afval gelijkgesteld restafval.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijk restafval en aan huishoudelijk afval gelijkgesteld restafval opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de leegstand van gebouwen en woningen.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op de leegstand van gebouwen en woningen opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de onbebouwde bouwpercelen

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op onbebouwde bouwpercelen opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op tweede verblijven.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op tweede verblijven opnieuw vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de niet vooraf aangevraagde tijdelijk privatisering van het openbaar domein.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op de niet vooraf aangevraagde tijdelijk privatisering van het openbaar domein vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling belastingreglement op de vooraf aangevraagde tijdelijk privatisering van het openbaar domein.

        De gemeenteraad dient het belastingreglement op de vooraf aangevraagde tijdelijk privatisering van het openbaar domein vast te stellen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling retributiereglement op praal bij huwelijken.

        Het retributiereglement op trouwboekjes dateert van 2022.  De gemeente wenst dit reglement aan te passen.

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein

        De looptijd van het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein vastgesteld door de gemeenteraad op 22 december  2022 eindigt op 31 december 2025. De gemeenteraad actualiseert het retributiereglement en verlengt het voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.

      • Gemeentefinanciën : Retributiereglement op de verkoop van GFT-labels.

        Bij gemeenteraadsbesluit van 22/12/2022 werd het retributiereglement op de verkoop van luierafvalzakken en GFT-labels vastgesteld.

        Er wordt door MIWA voorgesteld om een aantal wijzigingen aan te brengen aan dit reglement.

        Er wordt voorzien in een indexering van de jaarlijkse tarieven.

      • Gemeentefinanciën : retributiereglement op het aanbieden van afvalstoffen op het recyclagepark en op de ophaling op aanvraag van bepaalde afvalstoffen

        Miwa haalt in opdracht van het gemeentebestuur huishoudelijk restafval en/of daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval op en verwerkt het. Hiervoor is een belasting verschuldigd.

        Daarnaast verzorgt Miwa in opdracht van het gemeentebestuur de ophaling op aanvraag van bepaalde afvalstoffen en biedt Miwa bepaalde diensten en materialen aan in het kader van de preventie en verwerking van afval

        Door particuliere huishoudens, KMO’s en zelfstandige ondernemers worden eveneens afvalstoffen in de recyclageparken aangeboden. Miwa staat in voor de exploitatie van deze recyclageparken.

        Op het recyclagepark wordt diftar met weging toegepast, waarbij de betalende fracties worden gewogen en onmiddellijk afgerekend volgens het aangeleverde gewicht. Een goede verhouding tussen de retributies voor de verschillende fracties, gratis of betalend, is noodzakelijk om een correcte sortering te stimuleren. Dankzij de invoering van diftar werd een sterke reductie van de hoeveelheden ongesorteerd afval (grofvuil en gemengd bouw- en sloopafval) bekomen.  De tarieven van de betalende fracties moeten worden afgestemd op de transport- en verwerkingskosten van deze fracties. 

         

      • Gemeentefinanciën : Vaststelling retributiereglement op prestaties door de cluster omgeving en infrastructuur.

        De gemeenteraad dient het retributiereglement op prestaties door de cluster omgeving en infrastructuur vast te stellen.

    • Patrimonium

      • Aanstellen ontwerpteam: Renovatie- en restauratieproject kasteel Blauwendael - Wijziging selectiecriterium technische en beroepsbekwaamheid

        Het bestek met nr. 2025/354 en de raming voor de opdracht “Aanstellen ontwerpteam: Renovatie- en restauratieproject kasteel Blauwendael”, werden op de Raad op datum van 23/10/2025 goedgekeurd. De lastvoorwaarden werden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 240.000,00 excl. btw of € 268.800,00 incl. btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        De aanpassing van het selectiecriterium inzake technische en beroepsbekwaamheid is noodzakelijk om de beoordeling beter te laten aansluiten bij de aard, schaal en complexiteit van de voorliggende opdracht. Door de criteria te verduidelijken en te verfijnen, wordt verzekerd dat de relevante ervaring van de kandidaat-ontwerpteams op een correcte en uniforme wijze kan worden beoordeeld. De verlenging van de indieningstermijn met twee weken is aangewezen om alle potentiële inschrijvers de mogelijkheid te bieden hun aanvraag zorgvuldig af te stemmen op de aangepaste selectiecriteria.

         

    • Vrije Tijd

      • Aanvaarding schenking theatermateriaal

        SCE Sound & Light, een licht- en geluidsfirma uit Waasmunster waar we in het verleden af en toe mee samenwerkten voor vb. het seniorenfeest en Vlaanderen Feest doet de boeken toe. De zaakvoerder gaat met pensioen en heeft geen opvolging.

        SCE wil graag theatermateriaal schenken aan de gemeente Waasmunster voor gebruik in onze theaterzaal.
        Onze theatertechnicus heeft dit materiaal vooraf grondig kunnen bekijken en controleren.
        Het gaat om divers én kwaliteitsvol materiaal dat we zeker kunnen gebruiken. 

        In de bijlage vind je de inventaris van alle materialen.


      • Voorzien van vaste technische uitrusting (trussen) in Polyzaal De Meermin

        In het kader van de opdracht “Voorzien van vaste technische uitrusting (trussen) in Polyzaal De Meermin” werd op 3 december 2025 een bestek met nr. 2025/367 opgesteld door de Dienst vrijetijd.
        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 132.231,40 excl. btw of € 160.000,00 incl. 21% btw.
        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 26 januari 2026 om 12.30 uur voorgesteld.

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2026.

      • Vaststellen nieuwe reglementen voor werkingssubsidies van cultuur-, jeugd- en sportverenigingen

        De gemeentelijk subsidiereglementen voor de lokale sport-, jeugd- en socio-culturele verenigingen zijn sinds 2017 in voege en niet meer aangepast aan de huidige werking.

        Het opzet is om de reglementen tussen de verschillende sectoren beter op elkaar af te stemmen:

        - voor de aanvraagprocedure: een eenvoudig en uniform systeem voor alle vrijetijdsdiensten - de aanvraagdossiers worden digitaal ingediend via de website. Alle subsidies lopen over een kalenderjaar (januari - december). 

        - voor de inhoudelijke toekenning van de subsidies:

        - er wordt voor de culturele verenigingen een billijker systeem voorzien met een basissubsidie en een aanvullend bonus-systeem. Het is niet meer wenselijk om de verdeling van de kredieten aan te passen op basis van de hoeveelheid verenigingen die actief zijn in vastgestelde categorieën. Er zijn de laatste jaren veel wijzigingen gebeurd in de categorieën, wat voor een onevenwichtige verdeling zorgde. Ook het puntensysteem was verouderd en niet meer aangepast aan de huidige activiteiten.

        - Voor de sportverenigingen wordt er een transparant systeem voorzien in categorieën afhankelijk van werking, ledenaantal en kwaliteit van de (jeugd)trainers. Waar er voor sport vroeger 2 reglementen waren (waarvan één specifiek voor jeugdwerking), zit nu alles vervat in 1 reglement.

        - Voor de jeugdverenigingen wordt er een systeem voorzien in categorieën afhankelijk van werking en ledenaantal. Daarnaast blijft de werkwijze voor het berekenen van de kampsubsidies en kadervorming analoog aan de werkwijze in het huidige reglement. Het enige verschil is dat voor de kampsubsidies ook de volledige subsidie wordt verdeeld onder de verenigingen die er recht op hebben (in het huidig reglement is de waarde van een punt een vast bedrag).  

        - de administratieve verwerking en afrekening: volgens een eenvoudig en uniform systeem voor alle vrijetijdsdiensten: indien via formulier op de website, met achterliggende berekening via excel.

        In de werkgroepen en adviesraden voor vrijetijd zijn de ontwerpen van de nieuwe reglementen uitvoerig besproken en behandeld en is men per vrijetijdsdomein tot een evenwichtig voorstel gekomen.

        De vrijetijdsdiensten plannen per domein een infomoment voor verenigingen om het nieuwe reglement toe te lichten, zodat elke vereniging weet op welke manier de toekenning zal gebeuren vanaf 1 januari 2026.

      • Vaststellen nieuw gemeentelijk subsidiereglement voor jeugd- en buitensportinfrastructuur voor erkende lokale jeugd- en sportverenigingen

        In het meerjarenplan wordt een transparante ondersteuning van de verenigingen via aangepaste subsidiereglementen voorzien.
        Het mee ondersteunen van degelijke en veilige infrastructuur voor de lokale erkende jeugd- en sportverenigingen wordt als een prioriteit benoemd. Hiervoor werd jaarlijks een investeringsenveloppe ingeschreven voor aanpassings- of uitbreidingswerken van zowel infrastructuur van erkende lokale jeugdverenigingen als buitensportinfrastructuur voor erkende lokale sportverenigingen.

        In overleg met respectievelijk een afvaardiging van jeugd- en sportverenigingen werd een volledig vernieuwd billijk subsidiëringsregeling uitgewerkt. 

        De grootste wijzigingen van de vernieuwde reglementen zijn de volgende:

        - Er is een subsidiëring mogelijk van 87.500 euro per periode van 7 jaar

        - Er wordt een cofinanciering gevraagd aan de verenigingen: 

        - Sportverenigingen: 1 euro cofinanciering op 3 euro van de gemeente

        - Jeugdverenigingen: 1 euro cofinanciering op 6 euro van de gemeente

        - Renovatiewerken/structureel onderhoud van de terreinen is opgenomen in het reglement - vroeger was dit niet het geval

      • Vaststellen nieuw gebruiksreglement en tarieven verhuur gemeentelijke infrastructuur

        In het meerjarenplan 2026-2031 werd voorzien om de tarieven van het huidige gebruiksreglement voor verhuur van gemeentelijke infrastructuur net als alle andere gemeentelijke retributies met 20% te verhogen. 

        Naast deze financiële aanpassingen hebben we vanuit de diensten Vrije tijd ook een aantal inhoudelijke of tekstuele aanpassingen.

        Een aantal belangrijke wijzigingen:

        - De huurder krijgt de keuze om de keuken van de Poly zaal al dan niet bij te huren. De huurprijs van de Poly zaal (A en A+B) werd in deze zin herberekend. Op momenten dat de keuken niet wordt bijgehuurd wordt deze ter beschikking gesteld van Bistro + bar Meermin in de te vernieuwen concessieovereenkomst.

        - voor de theaterzaal hebben we de prijzen inclusief theatertechnische ondersteuning voorzien, wat de prijzen transparanter maakt voor de huurder en eenvoudiger in administratieve afwikkeling.

        - een aantal berekeningen in het huidige reglement die onlogisch bleken te zijn hebben we bijgestuurd:  Poly zaal A apart en deel B apart moet immers gelijk zijn aan A+B samen. De totaalprijzen werden niet gewijzigd, de prijzen voor deel A en deel B werden verhoogd of verlaagd om de correcte totaalprijs te bekomen.

        In bijlage vindt u:

        - het huidige gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25/4/2024

        - het huidige gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25/4/2024 - met markering van de aanpassingen

        - het nieuwe gebruiksreglement dat van kracht wordt vanaf 1/1/2026

        - het advies van de vrijetijdsraad van 1/12/2025

        - alle bijlagen (infofiches van de zalen) in 1 PDF, zowel met en zonder markering van de aanpassingen

        - de bijlage (L) met de betalingsvoorwaarden, zowel de huidige als de nieuwe (op basis van de nieuwe regelgeving)

      • Vastlegging tarieven voor vrijetijdsactiviteiten en verkoopsartikelen 2026

        De vrijetijdsdiensten (cultuur, sport, jeugd, bib en toerisme) bieden activiteiten en diensten aan waarvoor deelnameprijzen/aankoopprijzen worden gevraagd. Een aantal tarieven of prijzen wijzigen of moeten worden bijgestuurd. Deze inkomsten van de activiteiten van de vrijetijdsdiensten worden ingeboekt op het gemeentelijk budget.
        De gemeenteraad dient de tarieven voor deze inkomsten vast te stellen, conform het decreet Lokaal Bestuur.

        Voor 2026 werd een algemene prijsverhoging van 20% toegepast volgens de bepalingen van de meerjarenplanning 2026-2031.
        De tarieven van de kopies voor de verenigingen werden gelijkgetrokken met de tarieven voor kopies die gelden andere gemeentelijke diensten (Burgerzaken, Omgeving, ...).

        U vindt de lijst met tarieven voor 2026 in bijlage (en ter vergelijking de lijst van 2025).

        Er werd advies gevraagd voor deze wijzigingen aan de vrijetijdsraad in de vergadering van 1/12/2025 - zie advies in bijlage.

        De tarieven voor de programmatie in theaterzaal De Meermin (seizoen 26-27) en bijhorende acties worden voorgelegd in een latere zitting van de gemeenteraad.

      • Aktename huishoudelijke reglementen nieuwe adviesorganen voor vrije tijd

        In het gemeenteraadsbesluit betreffende vaststellen statuten nieuwe adviesorganen voor vrije tijd dd. 27/3/2025, artikel 11 is opgenomen dat alle adviesraden voor vrijetijd een huishoudelijk reglement dienen op te stellen stellen waarin zij hun interne werking verder regelen, minstens wat betreft de leiding der vergaderingen, de agenda en de wijze van stemmen en dat deze reglementen ter kennisgeving aan de gemeenteraad moeten worden voorgelegd.

        Als bijlage vinden jullie deze huishoudelijke reglementen zoals ze zijn goedgekeurd in de respectievelijke raden.

    • Welzijn

      • Samenwerkingsovereenkomst Gezondheidsmakers Waasland 2026 – 2031

        Gemeente en OCMW Waasmunster hebben al heel wat jaren de traditie om in samenwerking met Gezondheidsmakers (het vroegere Logo-Waasland) een preventief gezondheidsbeleid uit te werken. Gezondheidsmakers ondersteunt lokale en regionale partners bij de implementatie van het Vlaamse preventieve gezondheidsbeleid, afgestemd op lokale noden.

        Omwille van reorganisaties wordt vanaf 2026 de werking en het aanbod van de dienstverlening van Gezondheidsmakers naar de lokale besturen herwerkt. Voor de periode 2026 tot en met 2031 dient om deze reden een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden. De vernieuwde overeenkomst garandeert uniformiteit, kwaliteit en continuïteit in het aanbod. De nieuwe manier van werken vervangt de jaarlijkse dotatie aan Gezondheidsmakers zoals voorzien in de vorige samenwerkingsovereenkomst. De dienstverlening wordt opgesplitst in twee complementaire luiken:

        Algemene dienstverlening (gratis): brede algemene dienstverlening zoals coaching preventiemedewerker, procesbegeleiding, deelname regionale intervisies, ...

        - Plusformule (betalend - verdiepend):  aanvullend aanbod via extra expertise, mankracht, tijd, middelen om partners te ontzorgen, ... De plusformule bestaat uit Plus-Trajecten (Compact - 10 credits, Medium - 20 credits, Uitgebreid - 30 credits, Op Maat - Op aanvraag via offerte) voor langdurige begeleiding en ad hoc ondersteuning en werkt met credits. Voor 2026 gelden volgende tarieven: €75 per credit vanaf 10 credits, €85 per credit voor minder dan 10 credits of ad hoc vragen. Deze credits dienen binnen het kalenderjaar opgenomen te worden en zijn niet overdraagbaar naar een volgend jaar. 

        Voor 2026 wordt voorgesteld om in te zetten op het thema van de mondgezondheid en hiervoor de compacte Plusformule aan te kopen. De volgende jaren zal het college van burgemeester en schepenen beslissen over de aankoop van de Plusformule en/of ad hoc credits, op maat van ons bestuur én binnen de mogelijkheden van het meerjarenplan. 

    • Aangevraagd punt

      • Aangevraagde punten

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Mattice Du Tré
voorzitter van de raad