Terug gemeenteraad

Thu 18/12/2025 - 19:30 raadzaal

Goedkeuren notulen

Openbaar

Algemene werking

  • Aanpassing van het gemeentelijk huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen.

    Sinds het gewijzigde decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging, is het mogelijk dat de urne van een eerder overleden echtgenoot of partner mee kan begraven worden bij de echtgenoot of partner die overlijdt, of bijgezet kan worden in een urnenveld of columbarium, of mee uitgestrooid kan worden.

    Daarnaast is het mogelijk dat de urne met as van een eerder overleden gezelschapsdier kan bijgezet of mee begraven worden.

    Het decreet op de begraafplaatsen en lijkbezorging legt hiervoor enkele voorwaarden op. De gemeenteraad bepaalt in het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen de verdere modaliteiten. Bijgevolg worden artikelen 8 en 9 toegevoegd aan het reglement.

    Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele bepalingen omtrent de sterrenweide en vlinderboom op te nemen.

    Wat betreft de urenzerken valt de verplichting om deze bij het gemeentebestuur aan te kopen weg. De urnenzerken dienen wel aan vastgelegde bepalingen te voldoen, om uniformiteit te bewaren.

    Om het onderhoud op de begraafplaatsen en schade aan naburige graven te vermijden, worden beperkingen opgelegd over het plaatsen van planten, struiken en bomen.

Financiën

Patrimonium

  • Het bestek met nr. 2025/354 en de raming voor de opdracht “Aanstellen ontwerpteam: Renovatie- en restauratieproject kasteel Blauwendael”, werden op de Raad op datum van 23/10/2025 goedgekeurd. De lastvoorwaarden werden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 240.000,00 excl. btw of € 268.800,00 incl. btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    De aanpassing van het selectiecriterium inzake technische en beroepsbekwaamheid is noodzakelijk om de beoordeling beter te laten aansluiten bij de aard, schaal en complexiteit van de voorliggende opdracht. Door de criteria te verduidelijken en te verfijnen, wordt verzekerd dat de relevante ervaring van de kandidaat-ontwerpteams op een correcte en uniforme wijze kan worden beoordeeld. De verlenging van de indieningstermijn met twee weken is aangewezen om alle potentiële inschrijvers de mogelijkheid te bieden hun aanvraag zorgvuldig af te stemmen op de aangepaste selectiecriteria.

     

Vrije Tijd

  • SCE Sound & Light, een licht- en geluidsfirma uit Waasmunster waar we in het verleden af en toe mee samenwerkten voor vb. het seniorenfeest en Vlaanderen Feest doet de boeken toe. De zaakvoerder gaat met pensioen en heeft geen opvolging.

    SCE wil graag theatermateriaal schenken aan de gemeente Waasmunster voor gebruik in onze theaterzaal.
    Onze theatertechnicus heeft dit materiaal vooraf grondig kunnen bekijken en controleren.
    Het gaat om divers én kwaliteitsvol materiaal dat we zeker kunnen gebruiken. 

    In de bijlage vind je de inventaris van alle materialen.


  • In het kader van de opdracht “Voorzien van vaste technische uitrusting (trussen) in Polyzaal De Meermin” werd op 3 december 2025 een bestek met nr. 2025/367 opgesteld door de Dienst vrijetijd.
    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 132.231,40 excl. btw of € 160.000,00 incl. 21% btw.
    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
    Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 26 januari 2026 om 12.30 uur voorgesteld.

    De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2026.

  • De gemeentelijk subsidiereglementen voor de lokale sport-, jeugd- en socio-culturele verenigingen zijn sinds 2017 in voege en niet meer aangepast aan de huidige werking.

    Het opzet is om de reglementen tussen de verschillende sectoren beter op elkaar af te stemmen:

    - voor de aanvraagprocedure: een eenvoudig en uniform systeem voor alle vrijetijdsdiensten - de aanvraagdossiers worden digitaal ingediend via de website. Alle subsidies lopen over een kalenderjaar (januari - december). 

    - voor de inhoudelijke toekenning van de subsidies:

    - er wordt voor de culturele verenigingen een billijker systeem voorzien met een basissubsidie en een aanvullend bonus-systeem. Het is niet meer wenselijk om de verdeling van de kredieten aan te passen op basis van de hoeveelheid verenigingen die actief zijn in vastgestelde categorieën. Er zijn de laatste jaren veel wijzigingen gebeurd in de categorieën, wat voor een onevenwichtige verdeling zorgde. Ook het puntensysteem was verouderd en niet meer aangepast aan de huidige activiteiten.

    - Voor de sportverenigingen wordt er een transparant systeem voorzien in categorieën afhankelijk van werking, ledenaantal en kwaliteit van de (jeugd)trainers. Waar er voor sport vroeger 2 reglementen waren (waarvan één specifiek voor jeugdwerking), zit nu alles vervat in 1 reglement.

    - Voor de jeugdverenigingen wordt er een systeem voorzien in categorieën afhankelijk van werking en ledenaantal. Daarnaast blijft de werkwijze voor het berekenen van de kampsubsidies en kadervorming analoog aan de werkwijze in het huidige reglement. Het enige verschil is dat voor de kampsubsidies ook de volledige subsidie wordt verdeeld onder de verenigingen die er recht op hebben (in het huidig reglement is de waarde van een punt een vast bedrag).  

    - de administratieve verwerking en afrekening: volgens een eenvoudig en uniform systeem voor alle vrijetijdsdiensten: indien via formulier op de website, met achterliggende berekening via excel.

    In de werkgroepen en adviesraden voor vrijetijd zijn de ontwerpen van de nieuwe reglementen uitvoerig besproken en behandeld en is men per vrijetijdsdomein tot een evenwichtig voorstel gekomen.

    De vrijetijdsdiensten plannen per domein een infomoment voor verenigingen om het nieuwe reglement toe te lichten, zodat elke vereniging weet op welke manier de toekenning zal gebeuren vanaf 1 januari 2026.

  • In het meerjarenplan wordt een transparante ondersteuning van de verenigingen via aangepaste subsidiereglementen voorzien.
    Het mee ondersteunen van degelijke en veilige infrastructuur voor de lokale erkende jeugd- en sportverenigingen wordt als een prioriteit benoemd. Hiervoor werd jaarlijks een investeringsenveloppe ingeschreven voor aanpassings- of uitbreidingswerken van zowel infrastructuur van erkende lokale jeugdverenigingen als buitensportinfrastructuur voor erkende lokale sportverenigingen.

    In overleg met respectievelijk een afvaardiging van jeugd- en sportverenigingen werd een volledig vernieuwd billijk subsidiëringsregeling uitgewerkt. 

    De grootste wijzigingen van de vernieuwde reglementen zijn de volgende:

    - Er is een subsidiëring mogelijk van 87.500 euro per periode van 7 jaar

    - Er wordt een cofinanciering gevraagd aan de verenigingen: 

    - Sportverenigingen: 1 euro cofinanciering op 3 euro van de gemeente

    - Jeugdverenigingen: 1 euro cofinanciering op 6 euro van de gemeente

    - Renovatiewerken/structureel onderhoud van de terreinen is opgenomen in het reglement - vroeger was dit niet het geval

  • In het meerjarenplan 2026-2031 werd voorzien om de tarieven van het huidige gebruiksreglement voor verhuur van gemeentelijke infrastructuur net als alle andere gemeentelijke retributies met 20% te verhogen. 

    Naast deze financiële aanpassingen hebben we vanuit de diensten Vrije tijd ook een aantal inhoudelijke of tekstuele aanpassingen.

    Een aantal belangrijke wijzigingen:

    - De huurder krijgt de keuze om de keuken van de Poly zaal al dan niet bij te huren. De huurprijs van de Poly zaal (A en A+B) werd in deze zin herberekend. Op momenten dat de keuken niet wordt bijgehuurd wordt deze ter beschikking gesteld van Bistro + bar Meermin in de te vernieuwen concessieovereenkomst.

    - voor de theaterzaal hebben we de prijzen inclusief theatertechnische ondersteuning voorzien, wat de prijzen transparanter maakt voor de huurder en eenvoudiger in administratieve afwikkeling.

    - een aantal berekeningen in het huidige reglement die onlogisch bleken te zijn hebben we bijgestuurd:  Poly zaal A apart en deel B apart moet immers gelijk zijn aan A+B samen. De totaalprijzen werden niet gewijzigd, de prijzen voor deel A en deel B werden verhoogd of verlaagd om de correcte totaalprijs te bekomen.

    In bijlage vindt u:

    - het huidige gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25/4/2024

    - het huidige gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25/4/2024 - met markering van de aanpassingen

    - het nieuwe gebruiksreglement dat van kracht wordt vanaf 1/1/2026

    - het advies van de vrijetijdsraad van 1/12/2025

    - alle bijlagen (infofiches van de zalen) in 1 PDF, zowel met en zonder markering van de aanpassingen

    - de bijlage (L) met de betalingsvoorwaarden, zowel de huidige als de nieuwe (op basis van de nieuwe regelgeving)

  • De vrijetijdsdiensten (cultuur, sport, jeugd, bib en toerisme) bieden activiteiten en diensten aan waarvoor deelnameprijzen/aankoopprijzen worden gevraagd. Een aantal tarieven of prijzen wijzigen of moeten worden bijgestuurd. Deze inkomsten van de activiteiten van de vrijetijdsdiensten worden ingeboekt op het gemeentelijk budget.
    De gemeenteraad dient de tarieven voor deze inkomsten vast te stellen, conform het decreet Lokaal Bestuur.

    Voor 2026 werd een algemene prijsverhoging van 20% toegepast volgens de bepalingen van de meerjarenplanning 2026-2031.
    De tarieven van de kopies voor de verenigingen werden gelijkgetrokken met de tarieven voor kopies die gelden andere gemeentelijke diensten (Burgerzaken, Omgeving, ...).

    U vindt de lijst met tarieven voor 2026 in bijlage (en ter vergelijking de lijst van 2025).

    Er werd advies gevraagd voor deze wijzigingen aan de vrijetijdsraad in de vergadering van 1/12/2025 - zie advies in bijlage.

    De tarieven voor de programmatie in theaterzaal De Meermin (seizoen 26-27) en bijhorende acties worden voorgelegd in een latere zitting van de gemeenteraad.

  • In het gemeenteraadsbesluit betreffende vaststellen statuten nieuwe adviesorganen voor vrije tijd dd. 27/3/2025, artikel 11 is opgenomen dat alle adviesraden voor vrijetijd een huishoudelijk reglement dienen op te stellen stellen waarin zij hun interne werking verder regelen, minstens wat betreft de leiding der vergaderingen, de agenda en de wijze van stemmen en dat deze reglementen ter kennisgeving aan de gemeenteraad moeten worden voorgelegd.

    Als bijlage vinden jullie deze huishoudelijke reglementen zoals ze zijn goedgekeurd in de respectievelijke raden.

Welzijn

  • Gemeente en OCMW Waasmunster hebben al heel wat jaren de traditie om in samenwerking met Gezondheidsmakers (het vroegere Logo-Waasland) een preventief gezondheidsbeleid uit te werken. Gezondheidsmakers ondersteunt lokale en regionale partners bij de implementatie van het Vlaamse preventieve gezondheidsbeleid, afgestemd op lokale noden.

    Omwille van reorganisaties wordt vanaf 2026 de werking en het aanbod van de dienstverlening van Gezondheidsmakers naar de lokale besturen herwerkt. Voor de periode 2026 tot en met 2031 dient om deze reden een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden. De vernieuwde overeenkomst garandeert uniformiteit, kwaliteit en continuïteit in het aanbod. De nieuwe manier van werken vervangt de jaarlijkse dotatie aan Gezondheidsmakers zoals voorzien in de vorige samenwerkingsovereenkomst. De dienstverlening wordt opgesplitst in twee complementaire luiken:

    Algemene dienstverlening (gratis): brede algemene dienstverlening zoals coaching preventiemedewerker, procesbegeleiding, deelname regionale intervisies, ...

    - Plusformule (betalend - verdiepend):  aanvullend aanbod via extra expertise, mankracht, tijd, middelen om partners te ontzorgen, ... De plusformule bestaat uit Plus-Trajecten (Compact - 10 credits, Medium - 20 credits, Uitgebreid - 30 credits, Op Maat - Op aanvraag via offerte) voor langdurige begeleiding en ad hoc ondersteuning en werkt met credits. Voor 2026 gelden volgende tarieven: €75 per credit vanaf 10 credits, €85 per credit voor minder dan 10 credits of ad hoc vragen. Deze credits dienen binnen het kalenderjaar opgenomen te worden en zijn niet overdraagbaar naar een volgend jaar. 

    Voor 2026 wordt voorgesteld om in te zetten op het thema van de mondgezondheid en hiervoor de compacte Plusformule aan te kopen. De volgende jaren zal het college van burgemeester en schepenen beslissen over de aankoop van de Plusformule en/of ad hoc credits, op maat van ons bestuur én binnen de mogelijkheden van het meerjarenplan. 

Aangevraagd punt

Mondelinge vragen


Publicaties