De gemeenteraad dient het retributiereglement op prestaties door de cluster omgeving en infrastructuur vast te stellen.
Juridisch kader
In het kader van de vigerende wet- en regelgeving opgesomd onder het ‘juridisch kader’ moeten heel wat administratieve prestaties door de cluster omgeving en infrastructuur worden geleverd die een bijkomende werklast en forfaitaire kost met zich meebrengen. (onder meer het organiseren van openbare onderzoeken, opzoekingen in het kadaster, het opmaken en versturen van aangetekende zendingen, het publiceren van artikels, het organiseren van projectvergaderingen, het digitaliseren van omgevingsvergunningsaanvragen, het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken en het afleveren van conformiteitsattesten, …)
Het is wenselijk de kosten voor deze administratieve prestaties door de cluster omgeving en infrastructuur te verhalen op de begunstigde van deze prestaties.
Regelgeving :
Art. 1 : Er wordt met ingang van 01/01/2026 ten behoeve van de gemeente Waasmunster een retributie geheven op prestaties door de cluster omgeving en infrastructuur.
Het bedrag van de retributie wordt als volgt bepaald :
Hoofdstuk 1: Retributie met betrekking tot de afgifte van analoge documenten
Art. 2 : Het tarief van de retributie voor de afgifte van analoge documenten die op verzoek worden uitgereikt wordt vastgesteld op:
Er worden geen documenten afgeleverd op een andere wijze, drager of in andere dan de hiervoor vermelde formaten.
Hoofdstuk 2: Retributie op inlichtingen betreffende onroerende goederen
Art. 3 : Het tarief voor het aanvragen van inlichtingen betreffende onroerende goederen (digitale plannen, vergunningsbeslissingen, …), die niet kaderen binnen aanvragen via het vastgoedinformatieplatform wordt vastgesteld op 80 euro per plan en/of beslissing.
Art. 4 : Het tarief van de retributie voor het aanvragen van vastgoedinlichtingen voor overdracht via het vastgoedinformatieplatform (VIP) wordt vastgesteld op 100 euro per kadastraal perceel. Eventuele bijkomende informatievragen naar aanleiding van de afgeleverde vastgoedinlichtingen voor overdracht (bijvoorbeeld met betrekking tot bouwmisdrijven, rooilijnplannen, …) worden niet extra aangerekend.
Hoofdstuk 3: Retributie op het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek
Art. 5 : Er wordt een vergoeding gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen.
Art. 6 : Het tarief van de retributie voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek wordt vastgelegd op:
De retributie wordt aangerekend per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag.
Art. 7 : De retributie vermeld in dit hoofdstuk is niet verschuldigd:
Hoofdstuk 4: Retributie met betrekking tot aanvragen zoals voorzien in het decreet betreffende de omgevingsvergunning
Art. 8 : De retributie voor het behandelen van aanvragen zoals voorzien in het decreet betreffende de omgevingsvergunning wordt als volgt vastgelegd:
1. Dossiers waarvoor de gemeente de vergunningverlenende overheid is:
1.1. Retributie voor de aanvraag van een omgevingsvergunning volgens de vereenvoudigde procedure voor:
a) stedenbouwkundige handelingen:
b) de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (inclusief verandering, bijstelling of afwijking): 150 euro;
c) een kleinhandelsactiviteit: 150 euro;
d) een vegetatiewijziging: 150 euro.
1.2. Retributie voor de aanvraag van een omgevingsvergunning volgens de gewone procedure voor:
a) stedenbouwkundige handelingen:
b) het verkavelen van gronden (inclusief bijstelling) zonder wegenisaanleg: 420 euro, verhoogd met 60 euro per lot of woongelegenheid;
c) het verkavelen van gronden (inclusief bijstelling) met wegenisaanleg: 840 euro, verhoogd met 60 euro per lot of woongelegenheid;
d) de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (inclusief verandering, bijstelling of afwijking): 210 euro.
1.3. Retributie voor de melding van:
a) stedenbouwkundige handelingen: 60 euro;
b) de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (inclusief verandering, bijstelling of afwijking): 60 euro.
1.4. Retributie voor de aanvraag van een planologisch attest: 500 euro.
1.5. Retributie voor de aanvraag van een stedenbouwkundig attest: 300 euro.
1.6 Retributie voor de aanvraag van een projectvergadering: 150 euro.
2. Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse overheid de vergunningverlenende overheid is:
2.1. Retributie voor de aanvraag van een omgevingsvergunning volgens de gewone procedure voor:
a) stedenbouwkundige handelingen: 400 euro;
b) de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (inclusief verandering, bijstelling of afwijking): 400 euro.
c) het verkavelen van gronden (inclusief bijstelling) zonder wegenisaanleg: 840 euro.
d) het verkavelen van gronden (inclusief bijstelling) met wegenisaanleg: 1.680 euro.
Art. 9 : Voor aanvragen waarbij zowel een stedenbouwkundige handeling en/of ingedeelde inrichting of activiteit en/of vegetatiewijziging en/of kleinhandelsactiviteit van toepassing is, worden de respectievelijke tarieven opgeteld.
Art. 10 : Voor een niet ambtshalve wijziging van een aanvraag met een nieuw openbaar onderzoek tot gevolg wordt een bijkomende retributie van 100 euro aangerekend.
Art. 11 : De kosten van het drukwerk, mailings, aangetekende zendingen (onder andere voor openbare onderzoeken, de bevraging van aanpalende eigenaars of voor het aanschrijven van de eigenaars in een straal van 100 m) en de kosten van de wettelijk voorgeschreven publicatie(s) in de pers worden integraal doorgerekend naar de aanvrager van de omgevingsvergunning.
Art. 12 : Voor het digitaliseren van een analoge aanvragen wordt een vergoeding van 60 euro aangerekend.
Art. 13 : Indien een aanvraag door de fout van het gemeentebestuur stilzwijgend geweigerd wordt, zal de retributie terugbetaald worden.
Art. 14 : Voor de afstand (verzaken) van een stedenbouwkundige vergunning of omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden wordt een retributie aangerekend van 60 euro.
Art. 15 : De retributie vermeld is in dit hoofdstuk is niet verschuldigd:
Hoofdstuk 5: Algemene bepalingen
Art. 16 : Jaarlijkse indexering
De tarieven vermeld in dit reglement worden op 01 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de consumptieprijzen van de maand november van het voorgaande jaar volgens de formule:
R x I /i
Waarbij :
R = tarieven vastgesteld in dit reglement
I = index van de maand november van het voorgaande jaar
i = index van de maand november 2025 (basis 2004)
Afrondingsregels :
Uitzonderingen :
Art. 17 : Algemene vrijstellingen.
De retributie is niet verschuldigd:
Art. 18 : De retributie is hoofdelijk verschuldigd door :
Art. 19 : Inning.
De retributie is verschuldigd bij de aanvraag van de prestatie.
De retributie voor de handelingen voorzien onder hoofdstuk 1 wordt zonder uitstel geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs.
De retributie voor de handelingen voorzien onder de hoofdstukken 2 tot en met 4 moet zonder uitstel betaald worden na ontvangst van de betalingsuitnodiging of de factuur.
Wanneer een aanmaning bij aangetekend schrijven verstuurd wordt, worden 20 euro administratiekosten aangerekend.
Het volledig verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
Art. 20 : Dit besluit wordt van kracht op 1 januari 2026 en zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. (artikel 286 en 287)
Art. 21 : De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur. (artikel 330)