Terug gemeenteraad

Thu 24/11/2022 - 19:30 raadzaal

Goedkeuren notulen

Openbaar

Intergemeentelijke samenwerking

  • Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

  • Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

  • Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

  • Bij ministerieel besluit van 26 oktober 2022 werd de besloten vennootschap Tuinwijk, Meersstraat 8 te 9160 Lokeren (ONR 0400.180.131) erkend als woonmaatschappij. Ingevolge de eerdere beslissingen van de raad is het werkingsgebied van deze maatschappij de gemeenten Lokeren, Moerbeke en Waasmunster. Gezien ons gemeentebestuur nog geen vennoot is van Tuinwijk dienen we dus toe te treden tot deze vennootschap. Het schepencollege van de stad Lokeren en het vast bureau van het OCMW van Lokeren hebben, zoals de statuten vereisen, de verkoop van één aandeel aan respectievelijk de gemeente Moerbeke en de gemeente Waasmunster goedgekeurd. De raad van bestuur van Tuinwijk keurde op 8 november 2022 op zijn beurt de onderhandse overdracht van deze aandelen goed. 

    Aan de raad wordt gevraagd de onderhandse verkoop van één aandeel van de stad Lokeren aan de gemeente Waasmunster goed te keuren voor een prijs van 25 euro. Hierdoor kunnen de vertegenwoordiger van Moerbeke en Waasmunster participeren aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Tuinwijk van 20 december 2022 die noodzakelijk is om de omvorming van de huidige erkende huisvestingsmaatschappij naar een woonmaatschappij te finaliseren.

  • Het ministerieel besluit van 26 oktober 2022 erkent besloten vennootschap Tuinwijk per 1 januari 2023 als (erkende) woonmaatschappij. Teneinde de continuïteit van de werking te verzekeren is het noodzakelijk dat de toegetreden vennoten gemeente Waasmunster en gemeente Moerbeke zo snel mogelijk voorzien in een vertegenwoordiging in de bestuursorganen van de vennootschap. 

    De statuten voorzien dat de raad van bestuur 15 leden telt volgens volgende verdeling:

    - 7 mandaten voor lokaal bestuur Lokeren
    - 1 mandaat voor de private aandeelhouders
    - 3 mandaten voor lokaal bestuur Moerbeke
    - 3 mandaten voor lokaal bestuur Waasmunster,
    - 1 mandaat voor Provincie Oost-Vlaanderen

    Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een provincie, een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden gekozen uit de
    kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen, aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief. Indien dergelijk verzoek leidt tot het openvallen van een mandaat, zal diezelfde aandeelhouder twee kandidaten voordragen tot vervanging van het mandaat, rekening houdende met de genderdiversiteitsvoorwaarde en de expertisevereisten opgelegd in onderhavige statuten. De algemene vergadering kan alsdan een nieuwe bestuurder uit de voorgedragen kandidaten benoemen.

    Aan de raad wordt dan ook gevraagd drie kandidaat bestuurders voor te dragen. Teneinde aan de genderdiversiteitsvoorwaarde te voldoen dient minimaal één lid van het andere geslacht te zijn.

Financiën

  • Retributie op praal bij huwelijken

    Meer en meer koppels kiezen enkel voor een burgerlijk huwelijk waardoor er steeds meer aanwezigen zijn bij de burgerlijke plechtigheid. Het retributiereglement omtrent aanbrengen van versieringen en praal bij huwelijken dateert ondertussen van 2013 en werd de afgelopen tien jaar niet meer aangepast. De kost van het aangeboden drankje en de bijhorende personeelskost om dit te serveren staan niet in meer in verhouding tot de werkelijke kostprijs. Daarenboven is het gezien de beperktheid van de locatie en de benodigde tijd om aan een grotere groep genodigden een drankje te serveren aangewezen het maximaal aanwezigen daarvoor te beperken tot maximum negentig personen.

    Net zoals voorheen kan men natuurlijk nog steeds gratis, dus zonder praal, een huwelijk of plechtige 'verklaring van samenleving' sluiten.

    Het retributiereglement op trouwboekjes dateert van 2006. Ook voor dit artikel is de aankoopprijs ondertussen een pak hoger dan de geïnde retributie, daarenboven is de aflevering hiervan niet langer verplicht. Voorgesteld wordt de koppels de keuze te laten en de retributie in overeenstemming te brengen met de kostprijs. 

  • De gemeentelijke toelage aan de hulpverleningszone moet expliciet goedgekeurd worden door de gemeenteraad. Conform de goedgekeurde verdeelsleutel bedraagt de toelage 776.463,00 euro voor 2023. 

Patrimonium

  • Het gemeentebestuur is eigenaar van het perceel grond aan de Eekhoekstraat - deel van de oude spoorwegbedding van spoorlijn 56 - kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B.

    Het perceel is momenteel in gebruik als weg

    In 2019 heeft Air Liquide Industries Belgium NV in voornoemd perceel een ondergrondse leiding voor het vervoer van gassen aangelegd maar heeft hiervoor geen overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheid gesloten.

    Air Liquide vraagt nu om hiervoor een erfdienstbaarheidsovereenkomst af te sluiten.

    Air Liquide betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de akte en de gemeente heeft vrije notariskeuze.

    De gemeente ontvangt voor deze ondergrondse erfdienstbaarheid 380,50 euro (5 euro * 76,10meter).

    Er wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om een erfdienstbaarheid te verlenen aan Air Liquide  voor de aanleg en onderhoud van een pijpleiding voor het vervoer van gassen in het perceel grond aan de Eekhoekstraat - oude spoorwegbedding kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B volgens de voorwaarden en modaliteiten bepaald in het ontwerp van overeenkomst in bijlage bij dit besluit

Omgeving

  • De Raad,

    De gemeente dient op haar grondgebied het onderhoud door de polders, van onbevaarbare waterlopen van 3e categorie, te financieren. De diverse Polderbesturen actief in de gemeente legde hun ramingen van deze onderhoudskosten voor aan de gemeente voor 2023.

    De voorgelegde ramingen van de polders Schelde Durme Oost (dd. 04 oktober 2022 ), Tussen Schelde en Durme (dd. 30 september 2022) en Sinaai-Daknam (dd. 11 oktober 2022) voor uitvoering van onderhoudswerken aan waterlopen 3e categorie, dienstjaar 2023 met een voorlopig geraamd bedrag incl. BTW 41.419,42€, 2.406,96 € en 27.275,00 €

    Zoals beslist door het College van 19.04.2022 heeft de polder Sinaai-Daknam rekening gehouden met de herstellings- en herprofileringswerken aan

    waterloop 1236 t.h.v. Doornijkstraat. Deze werken werden in de raming opgenomen omdat deze noodzakelijk zijn om een goede afwatering te blijven garanderen.

    Door deze werken valt de raming niet binnen het vooropgestelde budget van  59.292,00 euro.

    Naar aanleiding van hogergenoemde reden besliste het College van 17 oktober 2022 het budget eenmalig te verhogen.


  • In de vorige gemeenteraad werd de ondertekening van het LEKP 2.0 goedgekeurd. Raadslid Daelman merkte toen op dat in de tekst wordt gevraagd om geen principiële beslissingen meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA. Hierdoor ontstaat er grote onzekerheid over de inkomsten die dit belastingreglement genereert voor de gemeente. Het college heeft deze argumentatie verder onderzocht en kan zich terugvinden in deze argumentatie. Het inkomstenverlies voor de gemeente zou te groot zijn, ookal kan het college zich verder volledig akkoord verklaren met de engagementen opgenomen in het lokaal Pact. Na een grondige afweging stelt het college dan ook voor aan de gemeenteraad om het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2022 opnieuw in te trekken. 

Welzijn

  • De digibanken gaan de uitdaging aan om de digitale kloof in Vlaanderen te verkleinen: kwetsbare burgers hebben de mogelijkheid tot het ontlenen van hardware, het versterken van digitale vaardigheden via opleiding en ondersteuning bij essentiële diensten zoals tax-on-web, online bankverrichtingen e.d.

    Het is de bedoeling dat digibanken worden opgericht vanuit lokale partnerschappen, die zeer breed kunnen gaan (bv. lokale besturen, sociale economieondernemingen, opleidingsverstrekkers, buurtwerkingsorganisaties, reguliere ondernemingen, …). Vlaanderen wil de digibanken ‘Vlaanderen breed’ uitrollen (plan Vlaamse Veerkracht) en stimuleert de oprichting via oproepen voor voortrajecten en implementatietrajecten. Na de verschillende oproeprondes bleek dat Oost-Vlaanderen één grote blinde vlek was (behalve Gent, Aalst en Sint-Niklaas). Begin mei werd een laatste projectoproep voor voortrajecten gelanceerd (€ 15.000 per project van maximaal 4 maanden voor het verfijnen van een concept en het zoeken van de nodige actoren). Interwaas diende een projectaanvraag in en in juli 2022 werd een subsidie voor een voortraject goedgekeurd.

    Omdat dit voortraject dient te leiden tot een samenwerkingsovereenkomst en een concreet partnerschap, kan een subsidie voor een implementatietraject aangevraagd worden. Dit implementatietraject biedt ondersteuning voor de effectieve opstart en uitvoering van lokale digibankprojecten vanuit een geformaliseerd partnerschap en een gedeelde samenwerkingsstrategie. Dit traject loopt minimaal 2 jaar (tot uiterlijk 31/12/2024) en kan voor maximaal € 500.000 gesubsidieerd worden. Daarom werd onder leiding van Interwaas in de voorbije maanden het projectvoorstel ‘Weerbaar digitaal – Digibank Waas’ uitgewerkt waaraan alle steden en gemeenten in het Waasland (behalve Sint-Niklaas en Beveren) willen meewerken.

    ‘Weerbaar digitaal’ is een digibank die kwetsbare mensen ondersteunt en begeleidt in hun digitale vaardigheden in het Waasland en die de huidige en de toekomstige digitale ondersteuning in Lokeren, Moerbeke, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Temse, Waasmunster en Zwijndrecht versterkt. De huidige digipunten in de gemeenten in het werkingsgebied worden versterkt en in die gemeente waar nog geen digipunt aanwezig is, wordt er minstens één goedwerkend digipunt uitgebouwd. Gedurende de 2 jaar projectwerking zal een digicoach (Ligo 1VTE) de basis leggen voor een goedwerkend digipunt. Dit digipunt zal daarna geïntegreerd worden in de gemeentelijke werking en zal voldoende laagdrempelig zijn om mensen met een kwetsbaarheid toe te leiden. Deze kwetsbaarheid kan betrekking hebben op inkomen, leeftijd, opleiding, werksituatie, herkomst, gezinssamenstelling, … Op een outreachende wijze en vanuit hun vertrouwde omgeving, bestaande netwerken en ontmoetingsplaatsen wordt naar deze mensen toegewerkt.
    Er wordt ondersteuning en vorming voorzien voor de mensen in het werkveld (armoedeorganisaties, vrijwilligers bij voedselbedeling, bibliotheken, loketmedewerkers, thuisverpleging, dienstencentra, trajectbegeleiders OCMW, VDAB, Maatwerkbedrijven, …) die dagelijks in contact komen met de doelgroep zodat ze het aanbod bekend kunnen maken en de doelgroep op een laagdrempelige wijze kunnen toeleiden naar het bestaande digipunt. De digicoach zal op vraag van het werkveld naar de organisaties gaan om specifieke vormingen en toelichtingen te geven. Om de meest mobiel-kwetsbare mensen te bereiken die moeilijk hun huis kunnen verlaten, kan in de aankoop van beegocheques in elke gemeente voorzien worden. Eveneens zal in de implementatie een budget voorzien worden om een mobiel voorstel uit te werken of te huren (mogelijks een digicamionette).

    Voor het uitbouwen van dit project wordt van de lokale besturen geen financieel engagement verwacht, maar enkel een engagement naar ondersteuning op vlak van toeleiding, communicatie, faciliteren van locaties, … De projectaanvraag werd eind oktober ingediend en moet in de loop van november aangevuld worden met de getekende samenwerkingsovereenkomsten.

Aangevraagd punt

Vraag en antwoord