De voorzitter opent de zitting op 24/11/2022 om 19:30.
Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas op 7 december 2022 om 20 uur in de raadzaal van AC De Zaat, Frans Boelplein 1 in Temse, dit per aangetekende brief ingekomen op 17 oktober 2022.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als zijn plaatvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad besluit goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas dd. 7 december 2022:
1. Activiteitenprogramma en strategie voor 2023
2. Begroting 2023
3. Aanduiding van een lasthebber voor de buitengewone algemene vergadering van Maatschappij voor het haven-, grond- en industrialisatiebeleid van het Linkerscheldeoevergebied op 14 december 2022 en vaststelling van diens mandaat
4. Aanstelling bestuurders
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : De Raad beslist deze beslissing over te maken aan Interwaas.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede op 13 december 2022 om 19 uur in het hoofdgebouw van crematorium Westlede in Lochristi per mail ingekomen op 13 oktober 2022.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en dhr. Luc Maes als plaatvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede dd. 13 december 2022:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14 juni 2022
2. Activiteiten en strategie 2023
3. Begroting 2023
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Westlede, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : Deze beslissing over te maken aan IGS Westlede.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Algemene Vergadering van Blijdorp III op 13 december 2022 om 18.30 uur via digitale wijze.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij dhr. Werner De Nijs werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019 waarbij mevr. Ilse Poppe werd aangeduid als plaatsvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Algemene Vergadering van Blijdorp III dd. 13 december 2022:
1. Aanduiding stemopnemers
2. Goedkeuring verslag vorige vergadering (28/06/2022)
3. Goedkeuring begroting 2023 – zie bijlage
4. Stand van zaken masterplan
5. Energiecrisis : impact op Blijdorp
6. Varia
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Blijdorp III, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : De Raad beslist deze beslissing over te maken aan Blijdorp.
Bij ministerieel besluit van 26 oktober 2022 werd de besloten vennootschap Tuinwijk, Meersstraat 8 te 9160 Lokeren (ONR 0400.180.131) erkend als woonmaatschappij. Ingevolge de eerdere beslissingen van de raad is het werkingsgebied van deze maatschappij de gemeenten Lokeren, Moerbeke en Waasmunster. Gezien ons gemeentebestuur nog geen vennoot is van Tuinwijk dienen we dus toe te treden tot deze vennootschap. Het schepencollege van de stad Lokeren en het vast bureau van het OCMW van Lokeren hebben, zoals de statuten vereisen, de verkoop van één aandeel aan respectievelijk de gemeente Moerbeke en de gemeente Waasmunster goedgekeurd. De raad van bestuur van Tuinwijk keurde op 8 november 2022 op zijn beurt de onderhandse overdracht van deze aandelen goed.
Aan de raad wordt gevraagd de onderhandse verkoop van één aandeel van de stad Lokeren aan de gemeente Waasmunster goed te keuren voor een prijs van 25 euro. Hierdoor kunnen de vertegenwoordiger van Moerbeke en Waasmunster participeren aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Tuinwijk van 20 december 2022 die noodzakelijk is om de omvorming van de huidige erkende huisvestingsmaatschappij naar een woonmaatschappij te finaliseren.
Juridisch kader
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- de Vlaamse Codex Wonen van 2021 artikel 4.36, vervangen bij het decreet van 9 juli 2021
- het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, artikel 205, §2
- het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 4.96 en 4.99, vervangen bij het besluit van 17 december 2021
- de intentieverklaring van de raad van 26 juni 2021 houdende het oprichten van een woonmaatschappij samen met de lokale besturen van Lokeren en Moerbeke
- het advies van de raad van 22 juni 2022 omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Waasland-West (Lokeren, Moerbeke en Waasmunster) en het indienen van de erkenningsaanvraag woonmaatschappij
- het ministerieel besluit van 26 oktober 2022 houdende de erkenning van de besloten vennootschap Tuinwijk als woonmaatschappij
* Volgende kandidaturen werden ingediend :
Effectief vertegenwoordiger : Tom Baert
Plaatsvervanger : Petra Verstappen
* Uitslag geheime stemming :
Effectief vertegenwoordiger : Tom Baert : JA : 15 NEE : 1 ONTH : 5
Plaatsvervanger : Petra Verstappen : JA : 15 NEE : 1 ONTH : 5
artikel 1: De raad verleent zijn goedkeuring aan de onderhandse aankoop van één aandeel van de stad Lokeren van de CVBV Tuinwijk en keurt de daartoe opgestelde onderhandse aankoopovereenkomst goed.
artikel 2: De raad stelt Tom Baert aan als vertegenwoordiger van de gemeente Waasmunster in de algemene vergadering van de CVBV Tuinwijk en Petra Verstappen als plaatsvervanger.
Het ministerieel besluit van 26 oktober 2022 erkent besloten vennootschap Tuinwijk per 1 januari 2023 als (erkende) woonmaatschappij. Teneinde de continuïteit van de werking te verzekeren is het noodzakelijk dat de toegetreden vennoten gemeente Waasmunster en gemeente Moerbeke zo snel mogelijk voorzien in een vertegenwoordiging in de bestuursorganen van de vennootschap.
De statuten voorzien dat de raad van bestuur 15 leden telt volgens volgende verdeling:
- 7 mandaten voor lokaal bestuur Lokeren
- 1 mandaat voor de private aandeelhouders
- 3 mandaten voor lokaal bestuur Moerbeke
- 3 mandaten voor lokaal bestuur Waasmunster,
- 1 mandaat voor Provincie Oost-Vlaanderen
Bestuurders die hun mandaat vervullen als vertegenwoordiger van een provincie, een gemeente of een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, worden gekozen uit de
kandidaten die door die aandeelhouders in kwestie worden voorgedragen. Hun mandaat vervalt van ambtswege op verzoek van de aandeelhouder die hen heeft voorgedragen, aan de vennootschap betekend bij aangetekende brief. Indien dergelijk verzoek leidt tot het openvallen van een mandaat, zal diezelfde aandeelhouder twee kandidaten voordragen tot vervanging van het mandaat, rekening houdende met de genderdiversiteitsvoorwaarde en de expertisevereisten opgelegd in onderhavige statuten. De algemene vergadering kan alsdan een nieuwe bestuurder uit de voorgedragen kandidaten benoemen.
Aan de raad wordt dan ook gevraagd drie kandidaat bestuurders voor te dragen. Teneinde aan de genderdiversiteitsvoorwaarde te voldoen dient minimaal één lid van het andere geslacht te zijn.
Juridisch kader
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- de Vlaamse Codex Wonen van 2021 artikel 4.36, vervangen bij het decreet van 9 juli 2021
- het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, artikel 205, §2
- het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 4.96 en 4.99, vervangen bij het besluit van 17 december 2021
- de intentieverklaring van de raad van 26 juni 2021 houdende het oprichten van een woonmaatschappij samen met de lokale besturen van Lokeren en Moerbeke
- het advies van de raad van 22 juni 2022 omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Waasland-West (Lokeren, Moerbeke en Waasmunster) en het indienen van de erkenningsaanvraag woonmaatschappij
- het ministerieel besluit van 26 oktober 2022 houdende de erkenning van de besloten vennootschap Tuinwijk als woonmaatschappij
- de beslissing van de raad van heden inzake het toetreden als vennoot tot de CVBV Tuinwijk
* Volgende kandidaturen werden ontvangen :
Bestuurder 1 : Tom Baert en Renaat Decorte
Bestuurder 2 : Jurgen Bauwens en Renaat Decorte
Bestuurder 3 : Aurélie Willaerts en Nancy Windey
* Uitslag geheime stemming :
Bestuurder 1 :
Tom Baert : 10 Renaat Decorte : 7 NEE : 1 ONTH of ongeldig : 3
Bestuurder 2 :
Jurgen Bauwens : 12 Renaat Decorte : 9 NEE : 0 ONTH : 0
Bestuurder 3 :
Aurélie Willaerts : 12 Nancy Windey : 8 NEE : 0 ONTH : 1
Artikel 1: De raad draagt voor het bestuursorgaan van besloten vennootschap Tuinwijk, erkende woonmaatschappij, volgende kandidaat bestuurder voor:
1. Tom Baert
2. Jurgen Bauwens
3. Aurélie Willaerts
Meer en meer koppels kiezen enkel voor een burgerlijk huwelijk waardoor er steeds meer aanwezigen zijn bij de burgerlijke plechtigheid. Het retributiereglement omtrent aanbrengen van versieringen en praal bij huwelijken dateert ondertussen van 2013 en werd de afgelopen tien jaar niet meer aangepast. De kost van het aangeboden drankje en de bijhorende personeelskost om dit te serveren staan niet in meer in verhouding tot de werkelijke kostprijs. Daarenboven is het gezien de beperktheid van de locatie en de benodigde tijd om aan een grotere groep genodigden een drankje te serveren aangewezen het maximaal aanwezigen daarvoor te beperken tot maximum negentig personen.
Net zoals voorheen kan men natuurlijk nog steeds gratis, dus zonder praal, een huwelijk of plechtige 'verklaring van samenleving' sluiten.
Het retributiereglement op trouwboekjes dateert van 2006. Ook voor dit artikel is de aankoopprijs ondertussen een pak hoger dan de geïnde retributie, daarenboven is de aflevering hiervan niet langer verplicht. Voorgesteld wordt de koppels de keuze te laten en de retributie in overeenstemming te brengen met de kostprijs.
Juridisch kader
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 en 41
- het burgerlijk wetboek art. 165/1
- de retributiereglementen van 21/11/2013 met betrekking tot de heffing van een retributie op versieringen bij huwelijksplechtigheden en 28/11/2006 houdende de retributie voor trouwboekjes
Artikel 1: Met ingang van 01/01/2023 wordt voor het afsluiten van huwelijken of het plechtig ondertekenen van 'verklaringen van samenleving' in het kasteel Blauwendael een retributie geheven met betrekking tot de versieringen en de verzorgde praal bij deze plechtigheden. De huwelijkspraal bestaat o.m. uit aangepast meubilair, bijzondere verlichting, een feestdrankje voor dertig personen en de optionele aflevering van een huwelijksboekje.
Artikel 2: Op donderdagen, vrijdagen en zaterdagen voorziet het gemeentebestuur de bovengenoemde praal. De retributie wordt vastgesteld als volgt:
Artikel 4: De betaling van de retributie gebeurt vooraf bij de aangifte van het huwelijk bij de dienst burgerzaken.
Artikel 5: Met ingang van 01/01/2023 worden het reglement met betrekking tot de heffing van een retributie op versieringen bij huwelijksplechtigheden van 21/11/2013 en het retributiereglement op trouwboekjes van 28/11/2006 opgeheven.
De gemeentelijke toelage aan de hulpverleningszone moet expliciet goedgekeurd worden door de gemeenteraad. Conform de goedgekeurde verdeelsleutel bedraagt de toelage 776.463,00 euro voor 2023.
Juridisch kader
- Het decreet lokaal bestuur
- De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
- Het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2014 betreffende de bepaling van de verdeelsleutel met betrekking tot de gemeentelijke dotatie voor het jaar 2015 en volgende aan de hulpverleningszone ‘brandweerzone Waasland’
Artikel 1 : De gewone dotatie van de gemeente Waasmunster aan de hulpverleningszone Waasland wordt voor het jaar 2023 vastgesteld op 776.463,00 euro.
Het gemeentebestuur is eigenaar van het perceel grond aan de Eekhoekstraat - deel van de oude spoorwegbedding van spoorlijn 56 - kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B.
Het perceel is momenteel in gebruik als weg
In 2019 heeft Air Liquide Industries Belgium NV in voornoemd perceel een ondergrondse leiding voor het vervoer van gassen aangelegd maar heeft hiervoor geen overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheid gesloten.
Air Liquide vraagt nu om hiervoor een erfdienstbaarheidsovereenkomst af te sluiten.
Air Liquide betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de akte en de gemeente heeft vrije notariskeuze.
De gemeente ontvangt voor deze ondergrondse erfdienstbaarheid 380,50 euro (5 euro * 76,10meter).
Er wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om een erfdienstbaarheid te verlenen aan Air Liquide voor de aanleg en onderhoud van een pijpleiding voor het vervoer van gassen in het perceel grond aan de Eekhoekstraat - oude spoorwegbedding kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B volgens de voorwaarden en modaliteiten bepaald in het ontwerp van overeenkomst in bijlage bij dit besluit
Juridisch kader
Het Decreet Lokaal Bestuur
Alle aanwezige raadsleden kunnen zich akkoord verklaren met de verdaging van dit agendapunt.
De Raad,
De gemeente dient op haar grondgebied het onderhoud door de polders, van onbevaarbare waterlopen van 3e categorie, te financieren. De diverse Polderbesturen actief in de gemeente legde hun ramingen van deze onderhoudskosten voor aan de gemeente voor 2023.
De voorgelegde ramingen van de polders Schelde Durme Oost (dd. 04 oktober 2022 ), Tussen Schelde en Durme (dd. 30 september 2022) en Sinaai-Daknam (dd. 11 oktober 2022) voor uitvoering van onderhoudswerken aan waterlopen 3e categorie, dienstjaar 2023 met een voorlopig geraamd bedrag incl. BTW 41.419,42€, 2.406,96 € en 27.275,00 €
Zoals beslist door het College van 19.04.2022 heeft de polder Sinaai-Daknam rekening gehouden met de herstellings- en herprofileringswerken aan
waterloop 1236 t.h.v. Doornijkstraat. Deze werken werden in de raming opgenomen omdat deze noodzakelijk zijn om een goede afwatering te blijven garanderen.
Door deze werken valt de raming niet binnen het vooropgestelde budget van 59.292,00 euro.
Naar aanleiding van hogergenoemde reden besliste het College van 17 oktober 2022 het budget eenmalig te verhogen.
Juridisch kader
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1 : De voorgebrachte ramingen vanwege de polders Schelde Durme Oost, Tussen Schelde en Durme en Sinaai-Daknam, voor uitvoering van onderhoudswerken aan gemeentelijke waterlopen, dienstjaar 2023, als volgt te adviseren: gunstig, voor wat het grondgebied Waasmunster betreft : incl. BTW : resp. incl. BTW 41.419,42€, 2.406,96 € en 27.275,00 €
Art. 2 : De kosten worden gedragen en voorzien in het gemeentebudget 2023.
Art. 3 : Afschrift van tegenwoordig besluit zal voor verder gevolg worden overgemaakt aan de Provinciale Technische Dienst, sectie Water.
In de vorige gemeenteraad werd de ondertekening van het LEKP 2.0 goedgekeurd. Raadslid Daelman merkte toen op dat in de tekst wordt gevraagd om geen principiële beslissingen meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA. Hierdoor ontstaat er grote onzekerheid over de inkomsten die dit belastingreglement genereert voor de gemeente. Het college heeft deze argumentatie verder onderzocht en kan zich terugvinden in deze argumentatie. Het inkomstenverlies voor de gemeente zou te groot zijn, ookal kan het college zich verder volledig akkoord verklaren met de engagementen opgenomen in het lokaal Pact. Na een grondige afweging stelt het college dan ook voor aan de gemeenteraad om het gemeenteraadsbesluit van 27 oktober 2022 opnieuw in te trekken.
Juridisch kader
Decreet lokaal Bestuur
Eén van de engagementen in het lokaal pact is om geen principiële beslissingen meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven. Een dergelijk engagement heeft verstrekkende financiële gevolgen voor de gemeente en zou resulteren in een groot inkomstenverlies. Hierdoor dient het gemeenteraadsbesluit dd. 27/10/2022 opnieuw ingetrokken worden.
Art.1: De gemeenteraad beslist om het gemeenteraadsbesluit dd. 27/10/2022 houdende ondertekening LEKP 2.0 in te trekken.
De digibanken gaan de uitdaging aan om de digitale kloof in Vlaanderen te verkleinen: kwetsbare burgers hebben de mogelijkheid tot het ontlenen van hardware, het versterken van digitale vaardigheden via opleiding en ondersteuning bij essentiële diensten zoals tax-on-web, online bankverrichtingen e.d.
Het is de bedoeling dat digibanken worden opgericht vanuit lokale partnerschappen, die zeer breed kunnen gaan (bv. lokale besturen, sociale economieondernemingen, opleidingsverstrekkers, buurtwerkingsorganisaties, reguliere ondernemingen, …). Vlaanderen wil de digibanken ‘Vlaanderen breed’ uitrollen (plan Vlaamse Veerkracht) en stimuleert de oprichting via oproepen voor voortrajecten en implementatietrajecten. Na de verschillende oproeprondes bleek dat Oost-Vlaanderen één grote blinde vlek was (behalve Gent, Aalst en Sint-Niklaas). Begin mei werd een laatste projectoproep voor voortrajecten gelanceerd (€ 15.000 per project van maximaal 4 maanden voor het verfijnen van een concept en het zoeken van de nodige actoren). Interwaas diende een projectaanvraag in en in juli 2022 werd een subsidie voor een voortraject goedgekeurd.
Omdat dit voortraject dient te leiden tot een samenwerkingsovereenkomst en een concreet partnerschap, kan een subsidie voor een implementatietraject aangevraagd worden. Dit implementatietraject biedt ondersteuning voor de effectieve opstart en uitvoering van lokale digibankprojecten vanuit een geformaliseerd partnerschap en een gedeelde samenwerkingsstrategie. Dit traject loopt minimaal 2 jaar (tot uiterlijk 31/12/2024) en kan voor maximaal € 500.000 gesubsidieerd worden. Daarom werd onder leiding van Interwaas in de voorbije maanden het projectvoorstel ‘Weerbaar digitaal – Digibank Waas’ uitgewerkt waaraan alle steden en gemeenten in het Waasland (behalve Sint-Niklaas en Beveren) willen meewerken.
‘Weerbaar digitaal’ is een digibank die kwetsbare mensen ondersteunt en begeleidt in hun digitale vaardigheden in het Waasland en die de huidige en de toekomstige digitale ondersteuning in Lokeren, Moerbeke, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Temse, Waasmunster en Zwijndrecht versterkt. De huidige digipunten in de gemeenten in het werkingsgebied worden versterkt en in die gemeente waar nog geen digipunt aanwezig is, wordt er minstens één goedwerkend digipunt uitgebouwd. Gedurende de 2 jaar projectwerking zal een digicoach (Ligo 1VTE) de basis leggen voor een goedwerkend digipunt. Dit digipunt zal daarna geïntegreerd worden in de gemeentelijke werking en zal voldoende laagdrempelig zijn om mensen met een kwetsbaarheid toe te leiden. Deze kwetsbaarheid kan betrekking hebben op inkomen, leeftijd, opleiding, werksituatie, herkomst, gezinssamenstelling, … Op een outreachende wijze en vanuit hun vertrouwde omgeving, bestaande netwerken en ontmoetingsplaatsen wordt naar deze mensen toegewerkt.
Er wordt ondersteuning en vorming voorzien voor de mensen in het werkveld (armoedeorganisaties, vrijwilligers bij voedselbedeling, bibliotheken, loketmedewerkers, thuisverpleging, dienstencentra, trajectbegeleiders OCMW, VDAB, Maatwerkbedrijven, …) die dagelijks in contact komen met de doelgroep zodat ze het aanbod bekend kunnen maken en de doelgroep op een laagdrempelige wijze kunnen toeleiden naar het bestaande digipunt. De digicoach zal op vraag van het werkveld naar de organisaties gaan om specifieke vormingen en toelichtingen te geven. Om de meest mobiel-kwetsbare mensen te bereiken die moeilijk hun huis kunnen verlaten, kan in de aankoop van beegocheques in elke gemeente voorzien worden. Eveneens zal in de implementatie een budget voorzien worden om een mobiel voorstel uit te werken of te huren (mogelijks een digicamionette).
Voor het uitbouwen van dit project wordt van de lokale besturen geen financieel engagement verwacht, maar enkel een engagement naar ondersteuning op vlak van toeleiding, communicatie, faciliteren van locaties, … De projectaanvraag werd eind oktober ingediend en moet in de loop van november aangevuld worden met de getekende samenwerkingsovereenkomsten.
Juridisch kader
Het decreet lokaal bestuur
Het besluit van het Vlaanderen, departement Werk & Sociale Economie, afdeling Sociale Economie en Werkbaar Werk van 06/07/2022 tot toekenning van een subsidie van € 15.000 voor het voortraject digibank Waas.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 03/10/2022 om zich principieel te engageren om het samenwerkingsverband voor een Wase digibank met Interwaas en de andere Wase gemeenten mee vorm te geven en samen in te dienen (implementatietraject), met Interwaas als promotor en trekker.
De samenwerkingsovereenkomst Weerbaar digitaal – Digibank Waas (zie bijlage).
De samenwerkingsstrategie Weerbaar digitaal – Digibank Waas en bijgevoegde begroting en planning (zie bijlage).
De raad beslist om de samenwerkingsovereenkomst Weerbaar digitaal – Digibank Waas goed te keuren en te ondertekenen.
Er werden geen aangevraagde punten ingediend.
De mondelinge vragen kunnen beluisterd worden op de website.
De voorzitter sluit de zitting op 24/11/2022 om 20:55.
Namens gemeenteraad,
Bram Collier
algemeen directeur
Yari Van Kaer
voorzitter van de raad