De voorzitter opent de zitting op 26/10/2023 om 19:32.
Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.
Wegens de problemen omtrent de personeelsbezetting op een dag net voor of na een feestdag en wanneer deze feestdag de 2de werkdag of voorlaatste werkdag van de werkweek is, zouden de gemeentediensten op de dag voor of na de feestdag gesloten worden. Indien er één werkdag net voor of na 2 aaneensluitende feestdagen valt en wanneer deze 2 aaneensluitende feestdagen midden in de week vallen, is er geen collectieve sluiting ten einde de dienstverlening naar de burger toe minimaal 3 dagen per week te garanderen.
Juridisch kader
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de algemeen directeur en de financieel directeur van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (= Besluit Rechtspositieregeling) (gecoördineerde versie)
De raad kan nadere regels uitwerken omtrent de opname van de jaarlijkse vakantiedagen.
Artikelen 186 tot en met 193 van de rechtspositieregeling omtrent de jaarlijkse vakantiedagen.
Er zijn geen specifieke bepalingen opgenomen in de rechtspositieregeling omtrent het collectief vastleggen van jaarlijkse vakantiedagen voor brugdagen.
Decreet Lokaal Bestuur
RPR
College van burgemeester en schepenen van 25/09/2023: vastleggen verlof 2024.
College van burgemeester en schepenen van 04/09/2023: goedkeuring sluitingsdagen bibliotheek 2024 na advies deelraad.
Onderhandelingen gevoerd in het onderhandelingscomité dd. 11/10/2023.
Art. 1: Vrijdag 10 mei 2024 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten, met uitzondering van kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin, gesloten zijn. Alle personeelsleden met uitzondering van de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin, zijn verplicht die dag verlof te nemen.
Art. 2: Vrijdag 12 juli 2024 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten, met uitzondering van kasteel Blauwendael, de gemeentelijke bibliotheek en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin voor de organisatie van het gemeentelijk sportkamp, gesloten zijn. Alle personeelsleden met uitzondering van de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael, het administratief personeel tewerkgesteld in de bibliotheek, het administratief personeel tewerkgesteld in de sportdienst De Meermin en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin, zijn verplicht die dag verlof te nemen.
Art. 3: Vrijdag 16 augustus 2024 wordt beschouwd als een brugdag waardoor het gemeentebestuur en zijn diensten, met uitzondering van kasteel Blauwendael en de sportinfrastructuur van vrijetijdscentrum De Meermin voor de organisatie van het gemeentelijk sportkamp, gesloten zijn. Alle personeelsleden met uitzondering van de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael, het administratief personeel tewerkgesteld in de sportdienst De Meermin en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin, zijn verplicht die dag verlof te nemen.
Art. 4: Er worden hiervoor drie jaarlijkse vakantiedagen, respectievelijk één jaarlijkse vakantiedag voor het administratief personeel tewerkgesteld in de sportdienst De Meermin, twee jaarlijkse vakantiedagen voor het administratief personeel tewerkgesteld in de bibliotheek en respectievelijk nul jaarlijkse vakantiedagen voor de schoonmaakster-conciërge kasteel Blauwendael en de toezichters vrijetijdscentrum De Meermin collectief vastgelegd voor het vakantiejaar 2024.
Collectief verlof vastleggen voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke school GSL Ruiter van maandag 15 juli 2024 tot en met zondag 11 augustus 2024.
Juridisch kader
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de algemeen directeur en de financieel directeur van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (= Besluit Rechtspositieregeling) (gecoördineerde versie)
De raad kan nadere regels uitwerken omtrent de opname van de jaarlijkse vakantiedagen.
Artikelen 186 tot en met 193 van de rechtspositieregeling omtrent de jaarlijkse vakantiedagen.
Er zijn geen specifieke bepalingen opgenomen in de rechtspositieregeling omtrent het collectief vastleggen van jaarlijkse vakantiedagen voor brugdagen.
Decreet Lokaal Bestuur
RPR
College van burgemeester en schepenen van 25/09/2023: vastleggen verlof 2024.
College van burgemeester en schepenen van 04/09/2023: goedkeuring sluitingsdagen bibliotheek 2024 na advies deelraad.
Onderhandelingen gevoerd in het onderhandelingscomité dd. 11/10/2023.
Art. 1: Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het personeel tewerkgesteld in de bibliotheek van vrijdag 10 mei 2024 tot en met zondag 12 mei 2024, van vrijdag 16 augustus 2024 tot en met zondag 18 augustus 2024 en op zondag 3 november 2024.
Art. 2: Er wordt collectief verlof vastgelegd voor de toezichters tewerkgesteld in het vrijetijdscentrum De Meermin op dinsdag 24 december 2024 en op dinsdag 31 december 2024.
Art. 3: Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke school GBS De Wonderboom van maandag 29 juli 2024 tot en met zondag 18 augustus 2024.
Art. 4: Er wordt collectief verlof vastgelegd voor al het poetspersoneel tewerkgesteld in de gemeentelijke school GLS Ruiter van maandag 15 juli 2024 tot en met zondag 11 augustus 2024.
Art. 5: Er worden voor het vakantiejaar 2024 jaarlijkse vakantiedagen collectief vastgelegd volgens hun werkregeling.
Door wijzigingen in hogere wetgeving is een actualisatie van een aantal bepalingen in de rechtspositieregeling aan de orde (o.m. modaliteiten ziekte voor één dag zonder doktersattest, uitbreiding rouwverlof en geboorteverlof, uitbreiding omstandigheidsverloven bij pleegzorg, ambtshalve verplaatsing op vraag van het personeelslid zelf). Om redenen van administratieve vereenvoudiging en de gunstigere bijdrageregeling voor werkgeversbijdragen wordt ervoor gekozen het vakantiestelstel 'publieke sector' ook voor de contractuele personeelsleden in te voeren. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid van fietsleasing als extralegaal voordeel (door het aanwenden van de eindejaarstoelage) ingevoerd. Tegelijk werden de bijlages functieboek en personeelskader geactualiseerd.
Juridisch kader
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- het besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 12 november 2010
- het besluit van de Vlaamse Regering houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 7 december 2007
- het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023
- het gunstig advies van het hoog overlegcomité van 11 oktober 2023
De raad stelt de rechtspositieregeling en de bijlagen 3 en 4, zoals in bijlage bij dit besluit gevoegd, vast.
Het in gebruik nemen van het Vrijetijdscentrum De Meermin en het nieuwe gemeentehuis en wijzigingen in hogere wetgeving maken een actualisatie van het arbeidsreglement noodzakelijk. Tevens wordt een bijlage ICT-policy toegevoegd (naar model van Polis, de e-Gov ondersteuningsdienst van de provincie Oost-Vlaanderen). De invoering van fietsleasing als extra-legaal voordeel maakt het vaststellen van een fietspolicy noodzakelijk.
Juridisch kader
- de wet van 18 december 2002 houdende wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- de bespreking met gunstig advies in het hoog overlegcomité van 11 oktober 2023
Artikel 1: De raad stelt het arbeidsreglement en de bijlagen ICT-policy en fietspolicy, zoals bij deze beslissing gevoegd, vast.
Artikel 2: Overeenkomstig artikel 15 lid 7 en artikel 21 van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen zal dit reglement bij de federale Inspectie van de Sociale Wetten van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid worden neergelegd.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA op 5 december 2023 om 18 uur in de vergaderzaal van MIWA, Vlyminckshoek 12, 9100 Sint-Niklaas.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022 waarbij mevr. Aurélie Willaerts werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA dd. 5 december 2023:
1. Opening vergadering en welkomstwoord door de Voorzitter
2. Nazicht van de mandaten (overeenkomstig artikel 35 van de gecoördineerde statuten) en aanduiding stemopnemers
3. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering van 13 juni 2023
4. Statutenwijziging in kader van wijziging CVBA naar CV
5. Bespreking en goedkeuring van de geplande activiteiten voor 2024
6. Rondvraag en slotwoord door de voorzitter
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : De Raad beslist deze beslissing over te maken aan MIWA.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
- Het feit dat het bestuur is aangesloten bij TMVS dv
- De statuten van TMVS dv
- De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 12 december 2023, waarin de agenda werd meegedeeld
- Het raadsbesluit van 31 januari 2019, waarbij de heer Tom Baert werd aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Werner De Nijs als plaatsvervanger
- De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1 : De Raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
Art. 2 : De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger, met name de heer Tom Baert, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Art. 3 : Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden:
hetzij per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be
hetzij per post t.a.v. TMVS dv p.a. Farys ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas op 6 december 2023 om 20 uur in de raadzaal van AC De Zaat, Frans Boelplein 1 in Temse, dit per aangetekende brief ingekomen op 9 oktober 2023.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als zijn plaatvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad besluit goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas dd. 6 december 2023:
1. Statutenwijziging
2. Activiteitenprogramma en strategie voor 2024
3. Begroting 2024
4. Aanduiding van een lasthebber voor de buitengewone algemene vergadering van Maatschappij voor het haven-, grond- en industrialisatiebeleid van het Linkerscheldeoevergebied op 13 december 2023 en vaststelling van diens mandaat
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : De Raad beslist deze beslissing over te maken aan Interwaas.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Intergem.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 14 september 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 15 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die op donderdag 14 december 2023 plaatsheeft in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022 waarbij dhr. Yari Van Kaer werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)
Het dossier voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde met 2 gemeenten thans aangesloten bij Intergem [Affligem en Bever], 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle (waarvan 20 thans aangesloten bij Iverlek [Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Halle, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst] en 5 bij PBE [Galmaarden, Gooik, Herne, Pepingen en Steenokkerzeel] en IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, werd door de 4 betrokken Opdrachthoudende verenigingen op maandag 28 en op dinsdag 29 augustus jl. ter stemming voorgelegd. De respectievelijke splitsingsvoorstellen (de partiële splitsing Intergem – Sibelgas en de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas) werden – onder opschortende voorwaarden – met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Hoewel het voorstel tot partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) met eenparigheid van stemmen door de Buitengewone Algemene Vergaderingen werd goedgekeurd, zal dit voorstel – bij ongewijzigde omstandigheden – op 1 januari 2025 niet uitvoerbaar zijn, vermits de gemeenteraad van Bever geen positieve gemeenteraadsbeslissing genomen heeft om op 1 januari 2025 uit te treden uit lntergem en toe te treden tot Sibelgas (dat zich dan zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde).
Gelet op het ontbreken van de vereiste gemeenteraadsbeslissing in hoofde van de gemeente Bever (zoals voorgeschreven door het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur) zijn niet alle opschortende voorwaarden vervuld in de eind augustus goedgekeurde partiële splitsing Intergem – Sibelgas. Voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde betekent dit in concreto dat deze zal worden gerealiseerd met de 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle, IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, doch zonder de gemeenten Affligem en Bever, dit ondanks de positieve gemeenteraadsbeslissing van Affligem.
Gelet op de wens van de gemeente Affligem, zoals bevestigd in haar collegebesluit van 5 september 2023, om op 1 januari 2025 deelnemer te kunnen worden van Fluvius Halle-Vilvoorde, hebben de Raden van Bestuur van Intergem en Sibelgas een nieuw voorstel tot partiële splitsing opgesteld zodat de gemeente Affligem alsnog op 1 januari 2025 deelnemer zou kunnen worden van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties.
Door deze partiële splitsing zal de gemeente Affligem de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, respecteren.
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009,
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur,
ARTIKEL 1 [agenda]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 14 december 2023:
1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
4. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
5. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 5, 6 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
ARTIKEL 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN INTERGEM (FLUVIUS MIDDEN-VLAANDEREN) NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatie-netwerken EN Strategische Participaties van de gemeente Affligem]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Affligem.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem wordt verzocht de uittreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden. Ingevolge deze uittreding zal het deelnemersregister en de bijlage 1 bis van Intergem met ingang van 1 januari 2025 hiermee in overeenstemming worden gebracht.
ARTIKEL 3
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 4
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 5
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede op 12 december 2023 om 19 uur in het hoofdgebouw van crematorium Westlede in Lochristi per mail ingekomen op 12 oktober 2023.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en dhr. Luc Maes als plaatvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede dd. 12 december 2023:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 30/05/2023
2. Activiteiten en strategie 2024
3. Begroting 2024
4. Varia
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Westlede, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : De Raad beslist deze beslissing over te maken aan IGS Westlede.
De gemeentelijke toelage aan de hulpverleningszone moet expliciet goedgekeurd worden door de gemeenteraad. Conform de goedgekeurde verdeelsleutel bedraagt de toelage 769.975,00 euro voor 2024.
Juridisch kader
- Het decreet lokaal bestuur
- De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
- Het besluit van de gemeenteraad van 23 oktober 2014 betreffende de bepaling van de verdeelsleutel met betrekking tot de gemeentelijke dotatie voor het jaar 2015 en volgende aan de hulpverleningszone ‘brandweerzone Waasland’
Artikel 1 : De gewone dotatie van de gemeente Waasmunster aan de hulpverleningszone Waasland wordt voor het jaar 2024 vastgesteld op 769.975,00 euro.
Via Gipod werd door De Watergroep een aanvraag gericht tot het goedkeuren uitbreiding waterleidingnet naar aanleiding van een bouwproject perceel Den Hert.
Deze uitbreiding van het waterleidingnet ligt niet op openbaar domein.
Het perceel zal in de toekomst ook niet worden overgedragen in openbaar domein.
De Watergroep heeft het plan aangepast naar werken uit te voeren met erfdienstbaarheid, BK (brandkraan) en VA (afsluiter) op openbaar domein.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving:
Decreet Lokaal Bestuur voor wat het bestuurlijk toezicht op de gemeenten betreft;
De volledige gemeenteraad kan zich akkoord verklaren met de verdaging van dit agendapunt.
Goedkeuring actieprogramma sociaal woonaanbod. Voor opmaak van het actieprogramma werd een oplijsting gemaakt van alle niet bebouwde gronden in eigendom van publiekrechterlijke personen. Per perceel wordt getoetst of deze in aanmerking komen voor een sociaal woonproject.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving
- het decreet van 27 maart 2009 betreffende het Gronden- en Pandenbeleid;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2011 tot bepaling van de nadere regels voor de opvolging van de realisatie van het bindend sociaal objectief en tot bepaling van de methodologie en de criteria voor de uitvoering van een tweejaarlijkse voortgangstoets;
Het bindend sociaal objectief voor de gemeente Waasmunster omvat:
-68 sociale huurwoningen,
-36 sociale koopwoningen,
-10 sociale kavels.
De gemeente Waasmunster volgt op heden het groeiritme ;
In het lokaal woonoverleg dd. 26 oktober 2023 werd de inventaris onbebouwde percelen in eigendom van de publieke rechtspersonen en semipublieke rechtspersonen besproken;
Artikel 3.2.1. bepaalt dat percelen vrij gesteld kunnen worden;
Uit deze bespreking blijkt dat de gronden in eigendom van deze besturen in aanmerking komen voor de vrijstelling met uitsluiting van een perceel, nl. perceel sectie C 1043 k, gelegen te Kerkstraat;
De oppervlakte van het perceel bedraagt 327 m²;
Hiervan dient 25% geactiveerd te worden, deze oppervlakte volstaat niet voor de realisatie van een sociaal woonproject.
Eerder besliste het college (11 februari 2013) om dit perceel niet op te nemen in het actieprogramma gezien de beperkte oppervlakte;
De gronden van de voormalige site Hoogendock worden ook uitgesloten uit het actieprogramma omdat de gemeente hiervoor reeds een overeenkomst voor de aankoop en ontwikkeling heeft gesloten met Interwaas.
Artikel 1: De gemeenteraad heeft kennis genomen van de inventaris onbebouwde percelen in eigendom van publieke of semipublieke besturen en heeft besloten om geen gronden te activeren voor de ontwikkeling van het gemeentelijk sociaal woonpatrimonium;
Artikel 2: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Wonen-Vlaanderen, Gebr. Van Eyckstraat 2-6, 9000 Gent;
De Raad,
De huidige toestand van het wegdek Ten Rijendreef is niet geschikt voor het toelaten van zwaar vervoer.
Om onnodige schade alsook herstellingswerken aan deze weg te vermijden is het opportuun een tonnagebeperking +3,5 ton uitgezonderd voor landbouwvoertuigen en diensten, in te voeren.
De voorziene maatregel betreft een openbare weg ogv 30-jarig publiek gebruik
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving:
- Het Decreet Lokaal Bestuur
- De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van
de verkeerstekens;
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
Art.1 : Zich akkoord te verklaren met het voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen tot invoeren van navolgende verkeersreglementering betreffende het invoeren tonnagebeperking +3,50ton uitgezonderd landbouwvoertuigen en diensten ten Rijendreef grondgebied Waasmunster, zoals voorzien in artikel 2 van dit besluit.
Art. 2 : Volgende signalisatie dient te worden voorzien:
C21 (+3,50ton) uitgezonderd landbouwvoertuigen en diensten
Signalisatie zal geplaatst worden net voorbij:
Art.3 : De nodige verkeerssignalisatie zal volgens de wettelijke bepalingen van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Art.4 : Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking van zodra de signalisatie geplaatst is
Art.5 : Alle voorgaande beslissingen die strijdig zijn met het huidig reglement worden opgeheven.
Art.6 : Afschrift van tegenwoordig besluit zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan: afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2,1000 Brussel, aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen, aan Deputatie Dienst Griffie, aan de politierechtbank Dendermonde, Agentschap Wegen & Verkeer en aan de politiezone Hamme-Waasmunster.
Art.7 : Dit reglement zal in overeenstemming met art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur worden bekendgemaakt.
Art.8 : In het kader van het administratief toezicht zal een beknopte omschrijving van dit besluit worden opgenomen in de meldingslijst aan mevr. de Gouverneur.
Heuverveld, een vereniging zonder wistoogmerk naar privaat recht, werd opgericht door gemeente en het OCMW Waasmunster, Samen Ouder vzw en Woonzorg Samen Ouder vzw met het oog op de exploitatie van de ouderenvoorzieningen van het OCMW op het grondgebied (woonzorgcentrum, assistentiewoningen en serviceflats).
De invoering van het wetboek vennootschappen en verenigingen zorgt er voor dat verenigingen zonder winstoogmerk hun statuten (voornamelijk m.b.t. de gehanteerde terminologie) dienen te actualiseren om deze zo in overeenstemming te brengen met de voorschriften van dit wetboek. Gemeente en OCMW Waasmunster zijn deelgenoten in vzw Heuverveld en dienen als dusdanig in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen aan de statuten.
De statuten zijn in overeenstemming met de bepalingen van artikel 510, 511 en 512 van het decreet lokaal bestuur. De voorgestelde wijzigingen raken niet aan de engagementen die de beide besturen hebben ten aanzien van de vzw, ook de statutaire garanties m.b.t. de bijzondere meerderheden die voor bepaalde beslissingen noodzakelijk zijn blijven ongewijzigd.
Juridisch kader
- het wetboek vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 en latere wijzigingen
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de bepalingen van deel 3, titel 4, hoofdstuk 6
- het ministerieel besluit van 6 juni 2018 van de Vlaams minister voor binnenlandse bestuur houdende de goedkeuring van de oprichting van de vzw Heuverveld
- de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van Waasmunster 28 maart 2018 houdende de oprichting van vzw Heuverveld en de goedkeuring van de statuten
- de beslissing van de gemeenteraad van Waasmunster van 29 maart 2018 houdende de oprichting van vzw Heuverveld en de goedkeuring van de statuten
De raad keurt de statuten van vzw Heuverveld (ONR 698.838.775), zoals bij deze beslissing gevoegd, goed.
Er werden geen aangevraagde punten ingediend.
De mondelinge vragen kunnen beluisterd worden op de opname op de website.
De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2023 om 20:30.
Namens gemeenteraad,
Bram Collier
algemeen directeur
Yari Van Kaer
voorzitter van de raad