Terug
Gepubliceerd op 20/10/2021

Besluit  gemeenteraad

do 28/10/2021 - 19:30

Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Intergem

Aanwezig: Yari Van Kaer, voorzitter van de raad
Jurgen Bauwens, burgemeester
Petra Verstappen, Ilse Poppe, Werner De Nijs, Guido De Cock, Tom Baert, schepenen
Rik Daelman, Dominique Roelandt, Agnes Dierick, Kelly Van Nieuland, André De Maere, Renaat Decorte, Bart Waterschoot, Cecile Van Havermaet, Yves Heylen, Annelies Fierens, Aurélie Willaerts, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, raadsleden
Bram Collier, algemeen directeur

Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

Juridisch kader

Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

Motivering :

De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.

De gemeente werd per aangetekend schrijven van 22 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die op 23 december 2021 plaatsheeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas.

Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 22 september 2021 overgemaakt.

Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Cecile Van Havermaet werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger.

We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.

Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

Besluit

Art. 1 : De raad beslist goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 december 2021 :

1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.

2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.

3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

4. Statutaire benoemingen.

5. Statutaire mededelingen

Art. 2 : De raad beslist om de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Art. 3 : De raad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.