Terug
Gepubliceerd op 26/02/2025

Notulen  gemeenteraad

do 20/02/2025 - 19:30 raadzaal
Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
Jurgen Bauwens, burgemeester
Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
Bram Collier, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 20/02/2025 om 19:30.

Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.

  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
      Jurgen Bauwens, burgemeester
      Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
      Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
      Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
      Bram Collier, algemeen directeur
  • Openbaar

    • Eedaflegging

      • Beëdiging van mevr. Charlotte Hammink als gemeenteraadslid als vervanger van mevr. Petra Verstappen

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Mevr. Petra Verstappen heeft per brief dd. 03/02/2025 haar ontslag ingediend als gemeenteraadslid. Haar eerste opvolger, mevr. Charlotte Hammink zal haar vervangen. Zij dient haar eed af te leggen tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Decreet Lokaal Bestuur

        Besluit

        Art. 1 : Mevr. Charlotte Hammink wordt verzocht de wettelijke eed af te leggen.

        De Voorzitter nodigt mevr. Hammink uit om volgende eed af te leggen:

        "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

        Waarna mevr. Hammink wordt aangesteld als gemeenteraadslid, waarvan akte door de verschijner mede ondertekend.

        Mevr. Charlotte Hammink wordt overeenkomstig de wettelijke bepalingen toegevoegd aan de ranglijst van de gemeenteraadsleden.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering MIWA

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA op 26 februari 2025 om 18 uur in de vergaderzaal van MIWA, Vlyminckshoek 12, 9100 Sint-Niklaas.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij mevr. Kelly Van Nieuland werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij mevr. Pauline De Schepper werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA dd. 26 februari 2025:

        1. Opening vergadering en welkomstwoord door de Voorzitter

        2. Nazicht van de mandaten (overeenkomstig artikel 35 van de gecoördineerde statuten)

        3. Aanstellen van een secretaris en twee stemopnemers

        4. Benoeming van bestuurders

        5. Vaststelling van de rangorde van de door de gemeenten aangeduide “bestuurder met raadgevende stem”

        6. Diversen

        Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.

        Art. 4 : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan MIWA.

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering MIWA

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA op 25 maart 2025 om 18 uur in de vergaderzaal van MIWA, Vlyminckshoek 12, 9100 Sint-Niklaas.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij mevr. Kelly Van Nieuland werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij mevr. Pauline De Schepper werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA dd. 25 maart 2025:

        1. Opening vergadering en welkomstwoord door de Voorzitter

        2. Nazicht van de mandaten (overeenkomstig artikel 35 van de gecoördineerde statuten) en aanduiding  stemopnemers

        3. Statutenwijziging in het kader van uitbreiding doel van de vereniging MIWA met de activiteit ‘handhaving’ en statuten confirmeren aan het Decreet Lokaal Bestuur

        4. Rondvraag en slotwoord door de voorzitter

        Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van MIWA, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.

        Art. 4 : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan MIWA.

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Interwaas

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas op 12 maart 2025 om 18 uur in de raadszaal van het Administratief Centrum van Temse, dit per aangetekende brief ingekomen op 22 januari 2025.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij mevr. Aurélie Willaerts werd aangeduid als plaatvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad besluit goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas dd. 12 maart 2025:

        1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur op voordracht van de deelnemers

        2. Aktename van de aanduiding van eventuele leden van de raad van bestuur met raadgevende stem

        3. Bevestiging statutenwijziging ingevolge fusie gemeenten zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 20 november 2024

        Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Interwaas, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.

        Art. 4 : De Raad beslist deze beslissing over te maken aan Interwaas.

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv.

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De gemeente is aangesloten bij Creat Services dv.

        De statuten van Creat Services dv.

        De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 25 maart 2025, waarin de agenda werd meegedeeld.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij dhr. Mattice Du Tré werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij dhr. Yari Van Kaer werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

        1. Stand van zaken van bijlagen 1 en 2 aan de statuten

        2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur

        Varia

        Art. 2 : De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

        Art. 3 : Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

        * hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

        * hetzij per elektronische post naar het e-mailadres 20250325BAV@farys.be

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijk vertegenwoordiger Buitengewone Algemene Vergadering Fluvius Midden-Vlaanderen en voordracht van kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité Noord en voor de Raad van Bestuur

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijk vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Midden-Vlaanderen die op 13 maart 2025 plaatsheeft in het Kasteel van Lebbeke, Leo Duboisstraat 41, 9280 Lebbeke.

        De documentatiestukken werden per mail overgemaakt en kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Midden-Vlaanderen.

        Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 18 van de statuten alle huidige mandaten bij Fluvius Midden-Vlaanderen onmiddellijk vervallen na voornoemde algemene vergadering en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan.

        Gelet op het feit dat de gemeente ingedeeld is bij het regionaal bestuurscomité Noord.

        Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC).

        Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal zes (6) kandidaat-bestuurders voor te dragen.

        Gelet op het feit dat een kandidaat-bestuurder eveneens dient te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC.

        Gelet op het feit dat het om onafhankelijke bestuurders moet gaan in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd.

        Gelet op artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij dhr. Yari Van Kaer werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.

         

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen van 13 maart 2025 met als enig agendapunt ‘Statutaire ontslagnemingen / benoemingen’.

        Art. 2 : De Raad beslist mevrouw Van Havermaet Cecile, raadslid, Rodendries 23, 9250 Waasmunster, voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Noord van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, voor een duur van 6 jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.

        Art. 3 : De Raad beslist dezelfde persoon vermeld in artikel 2 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, voor een duur van zes jaar, vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 13 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.

        Art. 4 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen op 13 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.

        Art. 5 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be 

      • Intergemeentelijke samenwerking : Goedkeuring agenda en mandatering gemeentelijke vertegenwoordiger Algemene Vergadering Blijdorp III

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur

        Motivering :

        De uitnodiging voor de Algemene Vergadering van Blijdorp III op 25 maart 2025 om 18.30 uur in vergaderzaal De Rank te Blijdorp Dendermonde, Baleunisstraat 72.

        Het gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2025 waarbij mevr. Ilse Poppe werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en mevr. Petra Buijsse als plaatsvervanger.

        De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Besluit

        Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Algemene Vergadering van Blijdorp III dd. 25 maart 2025 :

        - Goedkeuring verslag vorige vergadering (10/12/2024)

        - Benoeming leden Bestuursorgaan

        - Toelichting bij de werking van Blijdorp III en Blijdorp vzw

        - Toelichting evaluatierapport Bestuursorgaan

        - Varia

        Art. 2 : De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Blijdorp III, wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.

        Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.

        Art. 4 : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan Blijdorp.

    • Werken, leveringen en diensten

      • Aankoop speeltoestel VTC De Meermin - Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's.

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Aangezien het huidige petanqueveld tussen het gemeentehuis en de bibliotheek verplaatst zal worden naar de nieuwe parkomgeving aan het gemeentehuis komt er een ruimte vrij om een speeltoestel te plaatsen. 

        Ter bevordering van het spelen en bewegen van kinderen, stellen wij voor om een speeltoren met glijbaan aan te kopen die gericht is op kinderen van 3 tot 10 jaar. Het toestel zal strategisch worden geplaatst tussen het gemeentehuis en de bibliotheek, op een centrale locatie die goed bereikbaar is voor gezinnen en bezoekers van het vrijetijdscentrum. 

        Wij hopen met deze speeltoren een waardevolle bijdrage te leveren aan de recreatiemogelijkheden voor de jonge inwoners van onze gemeente, en het Vrijetijdsplein te verrijken met een nieuwe speelfaciliteit die uitnodigt tot actief spelen en leren.

        Juridisch kader

        In het kader van de opdracht “Aankoop speeltoestel VTC De Meermin ” werd op 7 februari 2025 een bestek met nr. 2025/344 opgesteld door de Dienst grondgebiedzaken.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 20.661,16 excl. btw of € 25.000,00 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 5 mei 2025 om 10.00 uur voorgesteld.

        Toepasselijke wetgeving

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        - De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Besluit

        Art. 1 : Het bestek met nr. 2025/344 van 7 februari 2025 en de raming voor de opdracht “Aankoop speeltoestel VTC De Meermin ”, opgesteld door de Dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 20.661,16 excl. btw of € 25.000,00 incl. 21% btw.

        Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
        - Eibe, Pastoor Claesenstraat 1 te 2440 Geel;
        - Goede speelprojecten bvba, Brusselstraat 51 te 2018 Antwerpen;
        - Mekano Play bvba, Processieweg 3 te 3640 Kinrooi;
        - SABLO BVBA, Kelderbeemd 1 te 2470 Retie.

        Indien geen offertes kunnen weerhouden worden, wordt het college gemachtigd om andere aanbieders aan te schrijven.

        Art. 4 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 5 mei 2025 om 10.00 uur.

      • Vergroening kleuterspeelplaats GBS De Wonderboom – Goedkeuring lastvoorwaarden en uit te nodigen firma’s.

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        In de zomer en het najaar van 2024 werd de speelplaats van de lagere school De Wonderboom reeds vergroend en onthard. En is het nu tijd om het tweede deel van dit project te laten uitvoeren. 

        Het doel is om de kleuterspeelplaats niet alleen ecologisch aantrekkelijker te maken, maar ook het welzijn van de kinderen te bevorderen door het toevoegen van groene elementen zoals planten, bomen, schaduwrijke zones en speelelementen die de natuurlijke omgeving versterken. Dit past binnen onze bredere visie om de schoolomgeving klimaatrobuuster en gezonder te maken.

        Het project wordt gefinancierd via de verkregen subsidie "natuur in je school" van het departement omgeving Vlaanderen. 

        Er werd aan de school voor het gehele project een subsidie toegekend van 119.600,9 €, om van deze subsidie optimaal gebruik te kunnen maken moeten de werkzaamheden voltooid zijn tegen uiterlijk 31/12/2026.

        Juridisch kader

        In het kader van de opdracht “Vergroening kleuterspeelplaats GBS De Wonderboom ” werd op 17 februari 2025 een bestek met nr. 2025/345 opgesteld door de aankoopdienst.
        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 33.018,86 excl. btw of € 35.000 incl. 6% btw.
        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 4 april 2025 om 12.30 uur voorgesteld.

        Toepasselijke wetgeving

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        - Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        - De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        - De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

        - Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        - Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Besluit

        Art. 1 : Het bestek met nr. 2025/345 van 17 februari 2025 en de raming voor de opdracht “Vergroening kleuterspeelplaats GBS De Wonderboom ”, opgesteld door de Dienst grondgebiedzaken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 33.018,86 excl. btw of € 34.999,99 incl. 6% btw.
        Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 3 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
        - Rombaut - Stoop, Grote Baan 342 te 9250 Waasmunster;
        - Wulteputte, Mosten 19 te 9160 Lokeren;
        - Stoop projects, Gentseweg 299 te 9120 Beveren.

        Indien geen offertes kunnen weerhouden worden, wordt het college gemachtigd om andere aanbieders aan te schrijven.

        Art. 4 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 4 april 2025 om 12.30 uur.

    • Omgeving

      • Goedkeuring statuten Milieuraad

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Bij de aanvang van een nieuwe legislatuur dient de milieuraad opnieuw te worden samengesteld. Ten behoeve van deze nieuwe samenstellingen dienen de statuten opnieuw goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Advies dienst omgeving:

        De bevoegde dienst verleend een gunstig advies voor de goedkeuring van de statuten van de milieuraad (in bijlage). 

        Besluit

        De gemeenteraad is akkoord met het advies van de bevoegde diensten.

      • Goedkeuring statuten Landbouwraad

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Bij de aanvang van een nieuwe legislatuur dient de landbouwraad opnieuw te worden samengesteld. Ten behoeve van deze nieuwe samenstelling dienen de statuten opnieuw goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

        Juridisch kader

        Advies dienst omgeving:

        De bevoegde dienst verleend een gunstig advies voor de goedkeuring van de statuten van de landbouwraad (in bijlage).

        Besluit

        De gemeenteraad is akkoord met het advies van de bevoegde diensten.

      • Beslissing omtrent de oprichting en samenstelling van de nieuwe GECORO

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        De Raad,

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in het bijzonder artikel 1.3.3;
        Overwegende dat tot een nieuwe samenstelling van de Gecoro dient overgegaan te worden naar aanleiding van de nieuwe legislatuur;
        Overwegende dat volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex ruimtelijke Ordening en het bovenvermeld artikel er voor een gemeente van meer dan 10.000 inwoners en niet meer dan 30.000 inwoners er minimum 9  en maximum 13 leden dienen aangesteld te worden;
        Overwegende dat de raad opteert voor 9 leden om en maximale werkbaarheid te garanderen en om te kunnen voldoen aan de man-vrouw-verhouding;

        Gelet op het gemeentedecreet;

        Juridisch kader

        Artikel 1.3.3. Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening

        § 1. Er wordt een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente, hierna de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening te noemen.

        § 2. Naast de opdrachten die de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft ingevolge deze codex, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.

        § 3. De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.

        De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd.

        De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening telt het in het zesde lid vermelde aantal leden, de voorzitter inbegrepen. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.

        De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.

        Het aantal leden is afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente :
        1° minimum 7 en maximum 9 leden voor een gemeente met niet meer dan 10 000 inwoners;
        2° minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners;
        3° minimum 13 en maximum 17 leden voor een gemeente met meer dan 30 000 en niet meer dan 50 000 inwoners;
        4° minimum 17 en maximum 21 leden voor een gemeente met meer dan 50 000 inwoners.

        § 3/1. Twee of meer gemeenten kunnen, via een intergemeentelijk samenwerkingsverband, een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening oprichten.

        De bepalingen van de andere paragrafen van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing op een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, uitgezonderd wat volgt.

        De betrokken gemeenteraden beslissen elk afzonderlijk welke maatschappelijke geledingen moeten worden opgeroepen om een of meer vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Al die verschillende geledingen worden vertegenwoordigd in de intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

        Het vereiste aantal leden is afhankelijk van de som van de inwoneraantallen van de deelnemende gemeenten. Het maximumaantal kan alleen overschreden worden als dat vereist is om alle verschillende geledingen te laten vertegenwoordigen.

        Het intergemeentelijk samenwerkingsverband doet de oproep van vertegenwoordigers en formuleert een gemotiveerd voorstel van samenstelling.

        De benoeming van de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris is definitief zodra elk van de betrokken gemeenteraden eenzelfde voorstel van samenstelling goedgekeurd heeft.

        Het huishoudelijk reglement is definitief zodra elk van de betrokken gemeenteraden dat reglement of de wijzigingen ervan goedgekeurd heeft.

        Als een intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening is opgericht conform de bepalingen van dit artikel, oefent die intergemeentelijke commissie de taken uit die zijn toegewezen aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

        § 4. De leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden benoemd voor zes jaar. Hun benoeming is hernieuwbaar. Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie. De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in artikel 332 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan.

        Het lid dat voortijdig zijn mandaat stopzet, wordt vervangen door zijn plaatsvervanger tot een nieuw lid is benoemd.

        § 5. Het is voor een lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening verboden deel te nemen aan de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als gelastigde, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de tweede graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben.

        Voor de toepassing van het eerste lid worden personen die wettelijk samenwonen, met echtgenoten gelijkgesteld.

        § 6. De regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, vermeld in artikel 304, § 3, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zijn van overeenkomstige toepassing op de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

        § 7. De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening kan, voor het onderzoeken van bijzondere vraagstukken, een beroep doen op externe deskundigen en werkgroepen oprichten onder de voorwaarden, bepaald in het huishoudelijke reglement.

        § 8. De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening stelt haar huishoudelijke reglement op.

        Dit reglement en zijn wijzigingen worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

        § 9. De gemeenteraad of het intergemeentelijk samenwerkingsverband stelt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een permanent secretariaat en de nodige middelen ter beschikking.

        § 10. De Vlaamse Regering stelt de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en werkwijze van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening vast.

        § 11. ...

        Besluit

        Het college van burgemeester en schepenen besluit:

        Art. 1 : Een nieuwe Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening op te richten.

        Art. 2 : De GECORO zal bestaan uit 9 leden, waarvan 4 deskundigen inzake ruimtelijke ordening en 5 leden die gekozen worden uit verschillende maatschappelijke geledingen.

        Art. 3 : Uit de ingekomen kandidaturen als deskundige zal 1 voorzitter, 3 effectieve leden en 3 respectievelijke plaatsvervangers verkozen worden.

        Uit de 5 maatschappelijke geledingen zal telkens één effectief lid en één plaatsvervanger verkozen worden.

        Art. 4 : De maatschappelijke geledingen die zullen opgeroepen worden om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de Gecoro zijn als volgt samengesteld:

        -milieu- en natuurverenigingen;

        -verenigingen van werkgevers of zelfstandigen;

        -verenigingen van handelaars;

        -verenigingen van landbouwers;

        -verenigingen van werknemers;

        -verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers.

        Elke kandidaat moet een beschrijving geven van de reden en de motivering waarom hij/zij deel wenst uit te maken van de Gecoro.

        Art. 5 : De gemeenteraad zal nadien een gemotiveerde keuze maken uit de kandidaten.

        Art. 6 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd voor het aanschrijven van de maatschappelijke geledingen.

    • Vrije Tijd

      • Aanpassen statuten ILV BSD Waasland

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Omwille van fusies in de regio Waasland (gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en stad Lokeren) drong zich een wijziging op van de huidige statuten van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Waasland (de laatste vastlegging in de gemeenteraad dateert van 25/4/2019 - besluit in bijlage).

        Ook is er een charter tot stand gekomen om het doel van de ILV burensportdienst Waasland verder toe te lichten.

        Op de beleidscommissie van Burensportdienst Waasland op woensdag 18 december 2024 zijn de gewijzigde statuten van de ILV (interlokale vereniging) goedgekeurd. 
        Hierna volgen de voornaamste wijzigingen aan de statuten. Bijgevoegd vindt u de volledige gewijzigde statuten (met en zonder markering van de wijzigingen) én het charter van ILV Burensportdienst Waasland terug.

        1. de namen en contactgegevens van mandatarissen en besturen werden geactualiseerd

        2. het doel van de interlokale vereniging 
        Deze doelstellingen worden verder beschreven/uitgewerkt in een apart charter dat samen met deze statuten wordt bekrachtigd in de gemeenteraad van elke deelnemende gemeente/stad. Het charter is een werkdocument dat tijdens de legislatuur kan worden bijgestuurd op basis van verandering in het sportbeleid. Bij verandering zal dit charter steeds aan de colleges van burgemeester en schepenen van de deelnemende gemeenten worden voorgelegd.

        3. De financiële inbreng (art. 6)
        De financiële inbreng per deelnemende gemeente bedraagt 700 EUR per jaar. Dit bedrag zal jaarlijks geïndexeerd worden. De financiële inbreng per deelnemende gemeente wordt na elke legislatuur herbekeken.

        4. Financiële controle
        De Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is onverkort van toepassing. Indien de financiële inbreng van de gemeente niet werd aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend of het gebruik ervan niet gerechtvaardigd kan worden, moet deze inbreng geheel of gedeeltelijk worden terugbetaald. Elke gemeente kan zich voor de terugvordering richten tot de beherende gemeente.

        Juridisch kader

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, deel 3.

        Besluit

        Art. 1 : Het gemeenteraadsbesluit dd. 25/4/19 houdende de aangepaste statuten ILV BSD Waasland op te heffen.

        Art. 2 : De statuten betreffende de interlokale vereniging “Burensportdienst Waasland” zoals in bijlage aan dit besluit gehecht, goed te keuren.

        Art. 3 : Een afschrift van deze reglementen zal voor verder gevolg worden overgemaakt aan de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, beherende gemeente van ILV Burensportdienst Waasland.

      • Goedkeuring beleidsvisie Trage Wegen – Waasmunster-Noord

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        In 2008 is het Regionaal Landschap Schelde-Durme gestart met een projectwerking om trage wegen doen herleven. In samenwerking met de betrokken gemeentebesturen en lokale belangengroepen wordt voor elke (deel)gemeente een maatschappelijk gedragen herwaarderingsplan voor trage wegen opgemaakt.

        Voor de gemeente Waasmunster werd het deel ten zuiden van de E17 als eerste deelgebied uitgekozen. In de gemeenteraad van 27/1/2010 werd de visie- en beleidsnota goedgekeurd, waarna Regionaal Landschap Schelde-Durme (RLSD) is overgegaan tot opmaak en uitvoering van het inrichting- en beheersplan dat als kader diende voor de uitvoering op het terrein.

        Momenteel is er een onderzoek lopende tot ontsluiting van Trage Wegen ten noorden van de E-17, in het kader van het openen van een nieuwe wandelroute ' Zwarte Ruiterpad'. Dit project zou in de loop van 2025 kunnen worden gerealiseerd.

        Op 16/9/24 ging het college principieel akkoord met de verdere uitwerking van dit project. RLSD dient dit project definitief te declareren bij provincie Oost-Vlaanderen. Na goedkeuring verleent de provincie de subsidies voor dit project.

        Hiervoor dient de adviesnota van RLSD over de Trage Wegen-Noord, opgemaakt in 2015, door de gemeenteraad te worden goedgekeurd. U vindt de adviesnota met noodzakelijk te nemen maatregelen in bijlage. Ook de wenselijkheidskaarten waarnaar wordt verwezen in de adviesnota vindt u in bijlage.

        Besluit

        Art.1: De bijgevoegde adviesnota van Regionaal Landschap Schelde-Durme over de Trage Wegen-Noord goed te keuren

    • Welzijn

      • Eerstelijnszone Waasland Zuid-West: afvaardiging in algemene vergadering en cluster lokale besturen

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur

        Waasmunster behoort tot de Eerstelijnszone Waasland Zuid-West (Lokeren, Sint-Niklaas, Temse, Waasmunster) (ELZ ZW) die in nauwe samenwerking met de Eerstelijnszone Noord-Oost (Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, Sint-Gillis-Waas, Stekene) in de feiten een eerstelijnszone Waasland vormt.

        De eerstelijnszone wordt aangestuurd door een zorgraad. Dit is een open netwerk, waarin vier clusters samenwerken: welzijn, gezondheid, lokale besturen en vertegenwoordigers van personen met een zorg- en ondersteuningsnood. Deze samenwerking komt tot stand in netwerk- en overlegmomenten, werkgroepen en projecten, die ondersteund worden door het team van medewerkers van de Eerstelijnszone. Het doel is om de eerstelijnshulpverlening in het Waasland te verbeteren over sectoren en lokale besturen heen. Te luisteren naar hulpverlener en inwoner, actiepunten te formuleren en hiermee aan de slag te gaan met partners uit het open netwerk. om zo het lokaal sociaal beleid van de lokale besturen te ondersteunen. De werking gaat heel breed en ontwikkelt projecten en overlegtafels over het volledige veld van welzijn en gezondheid heen (o.m. Bewegen op Verwijzing, netwerk jeugdhulp Waas&Dender, overlegplatform dementie, organisatie vrijwilligersbeurs Zorg en Welzijn, perinataal netwerk, Waas OCMW-overleg, eerstestap.be, ...). 

        Per 1 januari treedt een aangepast besluit van de Vlaamse Regering in werking m.b.t. de werking van de eerstelijnszones, tevens dienen naar aanleiding van de nieuwe legislatuur de vertegenwoordigers van de lokale besturen opnieuw te worden aangeduid.

        Juridisch kader

        - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        - het decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders van 26 april 2019

        - het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders van 17 mei 2019

        - het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, wat betreft de opdrachten, de samenstelling, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regels voor de erkenning en subsidiëring van een partnerorganisatie als Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn

        - de beslissing van de raad van 19 december 2019 houdende mede oprichting van de vzw Eerstelijnszone Waasland Zuid-West en het aanduiden van vertegenwoordigers in de zorgraad

        - het schrijven van 21 januari 2025 van de Eerstelijnszone Waasland Zuid-West vertegenwoordigers aan te duiden voor de cluster lokale besturen en de algemene vergadering van de eerstelijnszone

        Besluit

        Enig artikel: De heer Raf Smet, adjunct-algemeen directeur, wordt aangesteld als vertegenwoordiger namens de gemeente Waasmunster in de vzw Eerstelijnszone Waasland Zuid-West en in de cluster lokale besturen van de zorgraad. Mevrouw Katja Vlaeminck, afdelingshoofd welzijn, wordt aangesteld als plaatsvervanger in de vzw en in de cluster lokale besturen van de zorgraad.

    • Aangevraagd punt

      • Aangevraagde punten

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Besluit

        Er werden geen aangevraagde punten ingediend.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Mattice Du Tré, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Rik Daelman, Yari Van Kaer, Ilse Poppe, Bart Waterschoot, Dominique Roelandt, schepenen
        Kelly Van Nieuland, Guido De Cock, Cecile Van Havermaet, Luc Maes, Aurélie Willaerts, Stefaan Thierens, Pauline De Schepper, Annemarie Peeters, Patrick Baert, Peter Maes, Alexis Hylebos, Ragnilde De Rijcke, Tom Van Bogaert, Charlotte Hammink, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Besluit

        De mondelinge vragen kunnen bekeken en beluisterd worden op de website.

De voorzitter sluit de zitting op 20/02/2025 om 20:14.

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Mattice Du Tré
voorzitter van de raad