Terug
Gepubliceerd op 03/07/2024

Notulen  gemeenteraad

do 27/06/2024 - 19:30 raadzaal
Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
Jurgen Bauwens, burgemeester
Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
Bram Collier, algemeen directeur
Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 27/06/2024 om 19:32.

Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.

  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

      Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
      Jurgen Bauwens, burgemeester
      Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
      Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
      Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
      Bram Collier, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden
  • Openbaar

    • Algemene werking

      • Verkiezingen 13 oktober 2024: Vaststelling tijdelijke politieverordening op het aanplakken van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten van toepassing bij de lokale en provinciale verkiezingen - goedkeuring.

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        Op 13 oktober 2024 vinden de lokale en provinciale verkiezingen plaats. In de aanloop naar de verkiezingen maken de politieke partijen propaganda.

        De gemeente maakt een reglement op.

        Juridisch kader

        Juridische kader:

        - Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8/07/2011

        Motivering:

        - Bijkomende maatregelen zijn noodzakelijk in de periode voorafgaand aan de verkiezingen om de netheid van de straten, de veiligheid van het verkeer of de openbare rust te garanderen.

        - Daarvoor stelt de gemeente op een aantal plaatsen gratis aanplakborden voor verkiezingsdrukwerk ter beschikking van de politieke partijen die lijsten en kandidaten voordragen. Op de aanplakborden zal het volgnummer van de politieke partijen worden aangebracht.

        - De beschermde lijstnamen en gemeenschappelijke volgnummers worden uiterlijk op 07/09/2024 gepubliceerd in het Belgische Staatsblad. 

        - Daarom plaatst het gemeentebestuur aanplakborden in de periode van 13 september 2024 tot en met 27 oktober 2024.

        Besluit

        Het reglement op het aanplakken van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten wordt goedgekeurd als volgt:

         Artikel 1

        De gemeente plaatst gratis aanplakborden op de volgende plaatsen:

        - parking Gentstraat

        - pleintje voor kerk Ruiter

        - Dries Sombeke

        - Dries Sint-Anna

        De borden zijn verdeeld in stroken, die elk bestemd zijn voor één van de politieke partijen. Elke deelnemende politieke partij krijgt op elke locatie eenzelfde oppervlakte ter beschikking voor aanplakking. Het volgnummer van de kandidaat-politieke partijen is in logische en numerieke volgorde aangebracht. Het is de partijen verboden te plakken op een strook die door middel van nummering aan een andere partij is toegewezen.

        Het is verboden op deze borden andere berichten dan politieke propaganda aan te brengen. 

        Artikel 2

        Het is verboden om verkiezingsdrukwerk en andere propaganda aan te brengen:

        • op de openbare weg, plaatsen of pleinen, ook niet dmv verplaatsbare borden;
        • op gebouwen, zaken of voorwerpen van openbaar nut of een monument;
        • op de bestendige gemeentelijke aanplakborden en op alle andere publiciteitsborden die niet via een publiciteitsbureau officieel door de politieke partij gehuurd worden;
        • op privé-aanplakborden, gebouwen of afsluitingen, zonder de toestemming van de eigenaar;
        • op bomen of palen of andere opstaande voorwerpen naast de weg, zoals bepaald in het besluit van 29 december 1945, dat het aanbrengen van opschriften op de openbare weg regelt.

        Artikel 3

        Het gemeentebestuur verwijdert de onwettige aanplakbrieven en geschilderde teksten. De kosten van het verwijderen zijn voor rekening van de overtreder. Er wordt een gerechtelijke vervolging tegen de inbreuk ingesteld.

        Artikel 4

        Het is verboden:

        • propagandamateriaal op de openbare weg te werpen of achter te laten;
        • propaganda te maken in een straal van 150 meter rond de stembureaus op de dag van de verkiezingen;
        • propaganda te maken door middel van een autokaravaan of door uitzendingen met geluidsversterkingen, geplaatst op auto's of andere verplaatsbare materialen;
        • strooibiljetten, pamfletten of kaartjes te steken achter de ruitenwissers van auto’s;
        • propaganda te maken door middel van gadgets, zoals ballons, balpennen, speelkaarten, kalenders, agenda’s, plastic zakken, natuurproducten, enz. … (de hiervoor gegeven opsomming van gadgets is geenszins limitatief);
        • aan te plakken op de bestendige stedelijke aanplakborden en op de informatiepanelen;
        • om reglementaire aangebrachte aanplakkingen te overplakken, af te rukken of te beschadigen.

        Artikel 5

        Deze reglementering geldt, behalve ten opzichte van een reglementering uitgevaardigd door een hogere overheid, die meer strengere regels zou voorzien.

        Artikel 6

        De inbreuken op de beschikkingen van deze verordening zullen bestraft worden met politiestraffen, voor zover er voor deze wetten algemene of provinciale verordeningen die op dit stuk zouden bestaan, geen andere straffen worden voorzien.

    • Financiën

      • Vaststelling geïntegreerde jaarrekening 2023

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        De raad dient haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vast te stellen.

        De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.

        De geïntegreerde jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving :

        • Het decreet lokaal bestuur.

        Besluit

        Art. 1 : De geïntegreerde jaarrekening 2023, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het gedeelte gemeente
        vastgesteld.

      • Goedkeuring deel OCMW van de geïntegreerde jaarrekening 2023.

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        De OCMW raad heeft haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vastgesteld.  De gemeenteraad dient deze goed te keuren.

        De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.

        De jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving :

         

        • Het decreet lokaal bestuur.
        Besluit

        Art. 1 : De geïntegreerde jaarrekening 2023, zoals bijgevoegd in bijlage, wordt voor het deel OCMW
        goedgekeurd.

      • Financiën : Aanpassing belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        Om te weten of een woning voldoet aan de minimale eisen voor woningkwaliteit, is een onderzoek van de woning nodig. De gemeente voert een conformiteitsonderzoek uit als de verhuurder een conformiteitsattest vraagt, als een bewoner signaleert dat zijn woning niet in orde is of op eigen initiatief. Het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek en administratieve verwerking vraagt een aanzienlijke personeelsinzet, vervoers- en administratieve kosten.

        Volgens artikel 3 §2 van het belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken van 29 februari 2024 is er
        een belasting verschuldigd voor de aanvraag van conformiteitsattesten voor woningen in uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen en het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen dd. 12/07/2013. Deze belasting bedraagt:

        *90,00 euro voor een zelfstandige woning

        *90,00 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15,00 euro per kamer met een maximum van 1775 euro per gebouw

        Volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 kunnen gemeenten vanaf 1 juni 2024 een vergoeding vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Het is niet langer toegelaten een belasting aan te rekenen voor de aanvraag of de aflevering van conformiteitsattesten. De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro. Dit bedrag zal jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste maal op 1 januari 2025.
        Gemeenten dienen hun gemeentelijke reglement dat de vergoeding voor het conformiteitsattest regelt, aan te passen tegen 1 juni 2024, zo niet kan er geen vergoeding meer gevraagd worden.

        De gemeente mag volgens het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 niet langer een vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren en aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd.
        De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest in zoverre het conformiteitsonderzoek ook effectief wordt uitgevoerd.

        De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag.
        Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer.

        Daarom worden de bepalingen over de aanvraag van conformiteitsattesten in artikel 3 §2 en de vrijstellingen in artikel 5 f. van het belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken aangepast en wordt de belasting met ingang van 1 juni 2024 geheven voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Het belastingtarief blijft ongewijzigd.

        Juridisch kader

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021;

        De artikels 3.3, 3.6, 3.7, 3.8, 3.10, 3.12 en 3.13 van de Vlaamse Codex Wonen en de artikels 5 tot en met 10 van het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen dd. 12/07/2013 ;

        Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid - goedgekeurd op 08/12/2023.

        Het gemeenteraadsbesluit van 29 februari 2024 houdende aanpassing van het belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken;

        Omwille van de duidelijkheid voor de burger worden alle belastingen voor administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken gebundeld in een apart belastingreglement;

        Artikel 170 §4 van de Grondwet;

        Artikelen 7 tot 9 van de Programmawet van 20 juli 2006;

        Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en de gemeentebelastingen;

        Omzendbrief BB 2008/07 van 18 juli 2008 met betrekking tot het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en de gemeentebelastingen;

        Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;

        Het Decreet Lokaal Bestuur;

        Besluit

        Art. 1 : Vanaf 01/07/2024 artikel 3 §2. van het belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken te wijzigen als volgt :

        "Art.3 : Het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald :...

        § 2.voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen :

        *90,00 euro voor een zelfstandige woning

        *90,00 euro voor een kamerwoning, verhoogd met 15,00 euro per kamer met een maximum van 1775 euro per gebouw

        De belasting is verschuldigd in volgende gevallen : 

        - In kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen
        - In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen
        - In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen

        De belasting moet worden betaald bij de aanvraag van het conformiteitsonderzoek. Indien het conformiteitsonderzoek niet kan doorgaan wordt de belasting terugbetaald."

        Art. 2 : Vanaf 01/07/2024 artikel 5 f. van het belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken te wijzigen als volgt :

        "Art. 5 :  Vrijstellingen : ...

        f. het conformiteitsonderzoek is vrijgesteld van de belasting vermeld in §2 van dit reglement :

        - voor woningen die de woonmaatschappij uit de private markt in huur neemt.

        - voor woningen waarbij een conformiteitsattest wordt afgeleverd na een renovatiebegeleiding door een partner van de gemeente (bv. steunpunt duurzaam wonen en bouwen, Woonwijzer Waasland …)
        - wanneer het conformiteitsattest afgeleverd wordt in het kader van een sensibiliseringsactie opgezet volgens een door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd protocol waarbij de verhuurder en/of eigenaar van conforme woningen beloond wordt.

        - wanneer het conformiteitsonderzoek wordt uitgevoerd na melding als vermeld in artikel 3.10 eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen

        - wanneer het conformiteitsonderzoek wordt uitgevoerd na een verzoek om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren met toepassing van artikel 3.13 van de Vlaamse Codex Wonen"

        Art. 3 : De bepalingen van Artikel 3 §2. en Artikel 5 f. van het belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken zoals aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 29 februari 2024 op te heffen met ingang van 1 juli 2024 en te vervangen door de bepalingen opgenomen in Art.1 en Art.2 van huidig besluit

        De overige bepalingen van het belastingreglement op de administratieve prestaties door de gemeentelijke dienst grondgebiedzaken zoals aangepast bij gemeenteraadsbesluit van 29 februari 2024 blijven ongewijzigd van kracht

        Art. 4 : Dit besluit zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 285 tot en met 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Patrimonium

      • Patrimonium : Beslissing tot het verlenen van een erfdienstbaarheid voor de aanleg en onderhoud van een pijpleiding voor het vervoer van gassen in het perceel grond aan de Eekhoekstraat - oude spoorwegbedding kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        Het gemeentebestuur is eigenaar van het perceel grond aan de Eekhoekstraat - deel van de oude spoorwegbedding van spoorlijn 56 - kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B.

        Het perceel is momenteel in gebruik als weg

        In 2019 heeft Air Liquide Industries Belgium NV in voornoemd perceel een ondergrondse leiding voor het vervoer van gassen aangelegd maar heeft hiervoor geen overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheid gesloten.

        Air Liquide vraagt nu om hiervoor een erfdienstbaarheidsovereenkomst af te sluiten.

        Air Liquide betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de akte en de gemeente heeft vrije notariskeuze.

        De gemeente ontvangt voor deze ondergrondse erfdienstbaarheid 380,50 euro (5 euro * 76,10meter).

        Air Liquide verbindt zich er toe om eventuele meerkosten die ontstaan bij infrastructuurwerken door de aanwezigheid van de ondergrondse leiding integraal te vergoeden.

        Er wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om een erfdienstbaarheid te verlenen aan Air Liquide  voor de aanleg en onderhoud van een pijpleiding voor het vervoer van gassen in het perceel grond aan de Eekhoekstraat - oude spoorwegbedding kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B volgens de voorwaarden en modaliteiten bepaald in het ontwerp van overeenkomst in bijlage bij dit besluit

        Juridisch kader

        Het Burgerlijk Wetboek

        Het Decreet Lokaal Bestuur

        Het Koninklijk Besluit van 19 februari 2017 betreffende de veiligheidsmaatregelen inzake de oprichting en de exploitatie van installaties voor vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen

        Het Koninklijk Besluit van 21 september 1988, betreffende de voorschriften en de verplichtingen van raadpleging en informatie bij het uitvoeren van werken in de nabijheid van installaties van vervoer van gasachtige en andere producten door middel van leidingen

        Besluit

        Art.1 : Een erfdienstbaarheid te verlenen aan Air Liquide Industries Belgium n.v., Bourgetlaan 44 te 1130 Haren,  voor de aanleg en onderhoud van een pijpleiding voor het vervoer van gassen in het perceel grond aan de Eekhoekstraat - oude spoorwegbedding kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B volgens de voorwaarden en modaliteiten bepaald in het ontwerp van overeenkomst in bijlage bij dit besluit

        Art.2 : Het College van Burgemeester en Schepenen wordt opdracht gegeven het nodige te doen voor de praktische uitvoering van onderhavige beslissing. De voorzitter van de gemeenteraad, hiertoe bijgestaan door de algemeen directeur wordt opdracht gegeven om conform de bepalingen van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur alle documenten in uitvoering van deze beslissing namens de gemeente Waasmunster te ondertekenen.

        Art.3 : Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 285 tot en met 287 van het decreet lokaal bestuur.

    • Werken, leveringen en diensten

      • Omgevingswerken site De Meermin/gemeentehuis en Kerkplein - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        Door studiebureau S.Bilt werd een bestek opgemaakt voor de opdracht omgevingswerken site De Meermin/gemeentehuis en Kerkplein.

        Het dossier omvat ondermeer:

        - de aanleg parking

        - aanleg fiets/voetgangersdoorsteek van Kerkplein tet Meermin

        - aanleg fiets/voetgangersverbinding met de Marollenstraat

        - groenaanleg incl 2 petanquepleinen 

        - speeltuig op de locatie waar nu petanqueplein ligt op de site de Meermin

        - aanleg toegangsweg tbh Scheldecub tevens brandweerweg site

        - aanpassen fietsenstalling

        -....

        Juridisch kader

        De ontwerpopdracht voor de opdracht “Omgevingswerken site De Meermin/gemeentehuis en Kerkplein” werd gegund aan S.Bilt, Rijksweg H te 2880 Bornem.

        In het kader van deze opdracht werd een bestek opgesteld door de ontwerper, S.Bilt, Rijksweg H te 2880 Bornem.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.217.300,99 excl. btw of € 1.472.934,20 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Toepasselijke wetgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Besluit

        Art. 1 : Het bestek de raming voor de opdracht “Omgevingswerken site De Meermin/gemeentehuis en Kerkplein”, opgesteld door de ontwerper, S.Bilt, Rijksweg H te 2880 Bornem worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1.217.300,99 excl. btw of € 1.472.934,20 incl. 21% btw.

        Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art. 3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Omgeving

      • Aanvullend verkeersreglement: Vaststelling aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer betreffende signaleren Potaardewegel

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        De Raad,

        De gemeente is in toepassing van artikel 13 §4 van het Decreet houdende de gemeentewegen verplicht een rooilijnplan op te maken en een publiek recht van doorgang te vestigen als het dertigjarig publiek gebruik is vastgesteld in een uitvoerbare rechterlijke uitspraak.

        Bij vonnis A.R.20/537/A van 23 december 2021 van de elfde kamer van de Rechtbank van eerste aanleg te Dendermonde werd het dertigjarig publiek gebruik van de wegen tussen de Potaardestraat, de Nijverheidslaan en de voetwegen 52 en 53 vastgesteld

        In uitvoering van voornoemd vonnis gaf het College van Burgemeester en Schepenen opdracht aan landmeter-expert Philippe De Wilde te Nieuwkerken-Waas een rooilijnplan van deze wegenis op te maken. 

        De gemeenteraad heeft in zitting van 28 maart 2024 het rooilijnplan "Potaardewegel" definitief vastgesteld.

        In toepassing van artikel 36 van het Decreet houdende de gemeentewegen kan de gemeente een gemeentelijk reglement opmaken voor de toegang, het gebruik of het beheer van gemeentewegen.

        Het is noodzakelijk de Potaardewegel, die een openbaar karakter heeft, voor te behouden voor niet gemotoriseerd verkeer met uitzondering voor de aangelanden en hiervoor de nodige signalisatie te plaatsen.

        Juridisch kader

        Toepasselijke wetgeving:

        -       Het Decreet Lokaal Bestuur

        -       De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

        -       Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

        -       Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        -       Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

        -       Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van

                de verkeerstekens;

        -       De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

        -       Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

        Besluit

        Art.1 : Zich akkoord te verklaren met het voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen tot invoeren van navolgende verkeersreglementering betreffende gemeenteweg Potaardewegel grondgebied Waasmunster, zoals voorzien in artikel 2 van dit besluit.

        Art. 2 : Volgende signalisatie dient te worden voorzien:

        • F45b - ter hoogte van Potaardestraat 47 (zijkant)
        • C3 + uitgezonderd fietsers en aangelanden - ter hoogte van Nijverheidslaan 109 (zijkant)
        • C3 + uitgezonderd fietsers - Rechtover Potaardestraat 71-73

        Art.3 : De nodige verkeerssignalisatie zal volgens de wettelijke bepalingen van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, worden geplaatst

        Art.4 : Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking van zodra de signalisatie geplaatst/voorzien is

        Art.5 : Alle voorgaande beslissingen alsook de verkeersborden die strijdig zijn met het huidig reglement worden opgeheven.

        Art.6 : Afschrift van tegenwoordig besluit zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan: afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2,1000 Brussel, aan de Gouverneur van Oost-Vlaanderen, aan Deputatie Dienst Griffie, aan de politierechtbank Dendermonde, Agentschap Wegen & Verkeer en aan de politiezone Hamme-Waasmunster.

        Art.7 : Dit reglement zal in overeenstemming met art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur worden bekendgemaakt.

        Art.8 : In het kader van het administratief toezicht zal een beknopte omschrijving van dit besluit worden opgenomen in de meldingslijst aan mevr. de Gouverneur.

    • Onderwijs

      • Vaststellen sociale voordelen schooljaar 2024-2025

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden

        De gemeenten die sociale voordelen verlenen aan scholen van het eigen schoolbestuur, zijn decretaal verplicht dezelfde voordelen toe te kennen aan de scholen van de andere schoolbesturen, gelegen op hun grondgebied als die erom verzoeken. Zij mogen geen enkel onderscheid maken tussen de leerlingen, welke scholen die ook bezoeken.

        Met sociale voordelen wordt in het decreet bedoeld:

        1° het ochtend- en avondtoezicht buiten de periode van normale aanwezigheid van de leerlingen;
        2° het middagtoezicht voor de tijdsduur van maximaal één uur;
        3° het ter beschikking stellen van de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur, met uitzondering van de roerende en onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn voor de organisatie van het gemeentelijk onderwijs;
        4° de kosten van de toegang tot het zwembad voor de leerlingen lager onderwijs, indien het zwembad niet behoort tot de gemeentelijke sportinfrastructuur vermeld in punt 3°. De kosten verbonden aan het verstrekken van één schooljaar gratis zwemmen, waar elke leerling lager onderwijs recht op heeft, worden niet als sociaal voordeel beschouwd;
        5° het leerlingenvervoer in het basisonderwijs.

        In onze gemeente gaat het concreet dus over de voor- en naschoolse kinderopvang en middagbewaking. De decreetgever voorziet per leerling per schooljaar 4,34 euro om het middagtoezicht te organiseren; deze werkingsmiddelen worden rechtstreeks aan de scholen gestort; het is opportuun om bij de afrekening van de tussenkomsten voor het middagtoezicht i.h.k.v. de sociale voordelen rekening te houden met deze middelen en deze in mindering te brengen van de totaalfactuur van de inrichtende machten die verzoeken om dit sociale voordeel.

        In elke school die een beroep wenst te doen op het sociale voordeel dient aan de ouders een remgeld te worden aangerekend. Op dit remgeld worden wel enkele sociale correcties toegepast.

        Juridisch kader

        Relevante regelgeving:

        • het Schoolpactwet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving;
        • het decreet op het basisonderwijs van 25 januari 1997;
        • het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau, in het bijzonder de artikels 5 en 6;
        • het Besluit van de Vlaamse Executieve van 24 juli 1991 houdende bepaling van de begrippen gezondheidstoezicht en sociale voordelen bedoeld in art.33 van de Wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving;

        Voor de eigen gemeentelijke lagere en basisschool wordt in voor- en naschoolse kinderopvang en middagbewaking voorzien. Deze activiteiten worden beschouwd als sociaal voordeel waardoor er dus een financiële tussenkomst van de gemeente ten gunste van de scholen van het vrij- en gemeenschapsonderwijs moet voorzien worden.

        Uit sociale overwegingen lijkt het echter wel wenselijk in een sociale correctie te voorzien op het remgeld dat verplicht aan de ouders wordt doorgerekend door de schoolbesturen die de sociale voordelen wensen te ontvangen.

        Besluit

        Artikel 1: Voor toepassing van dit besluit worden volgende definities gehanteerd:

        1) Voorschoolse opvang : opvang van de leerlingen van het lager- en kleuteronderwijs vóór de aanvang van de schooldag. Voorschoolse opvang begint ten vroegste om 7:00 uur en eindigt om 8:15 uur.

        2) Naschoolse opvang: opvang van de leerlingen van het lager- en kleuteronderwijs na het einde van de schooldag. Naschoolse opvang begint 15 minuten na het einde van de schooldag en eindigt ten laatste om 18:00 uur.

        3) Middagbewaking: opvang van de leerlingen van het lager- en kleuteronderwijs tijdens de middagpauze.

        4) Opvanggedeelte: periodes van een half uur waarvan de eerste aanvangt bij het begin van de voor- of naschoolse opvang.

        5) Opvanglocatie: Elke vestigingsplaats van kleuter- en/of lager onderwijs op het grondgebied van de gemeente Waasmunster kan als opvanglocatie worden gebruikt.

        Artikel 2: Voor het schooljaar 2024-2025 worden volgende activiteiten ingericht voor de gemeentelijke basisschool De Wonderboom en de gemeentelijke lagere school Ruiter die als sociaal voordeel moeten beschouwd worden:

        - voorschoolse opvang: 75 minuten per schooldag

        - middagbewaking: 60 minuten per volle schooldag

        - naschoolse opvang: 140 minuten per volle schooldag

        Voor de voorschoolse en naschoolse opvang is het sociaal voordeel beperkt tot op het ogenblik dat het gemeentebestuur buitenschoolse kinderopvang in het kader van het besluit van de Vlaamse regering organiseert indien deze opvang tijdens het schooljaar 2024-2025 zou starten.

        Artikel 3:

        §1.Voor de voorschoolse en naschoolse opvang wordt een remgeld van de ouders gevraagd van 1,00 euro per kind per begonnen half uur. Indien kinderen niet afgehaald worden bij het einde van de naschoolse opvang wordt een boetetarief van 10,00 euro per kind per begonnen half uur aangerekend.

        §2. Voor de middagbewaking wordt aan de ouders een remgeld van 24,00 euro per schooljaar per kind aangerekend.

        §3. Kinderen die genieten van het WIGW-tarief krijgen een vermindering van 50% op het remgeld. Om van de vermindering te kunnen genieten dient een attest van het ziekenfonds op naam van het kind met vermelding van de duur van de WIGW erkenning voorgelegd te worden.

        §4. Kinderen en jongeren die verblijven in een Organisatie voor Bijzondere Jeugdzorg of een Onthaal,- Oriëntatie en Observatiecentrum, erkend en gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap krijgen een vermindering van 50% op het remgeld. Om van de vermindering te kunnen genieten dient een attest van de instelling voorgelegd te worden;

        §5. Ouders waarvan minstens 2 kinderen school lopen in één van de basisscholen op het grondgebied van Waasmunster krijgen een vermindering van 25% op het remgeld. Deze vermindering is niet cumuleerbaar met de vermindering voor WIGW.

        §6. De in dit artikel vermelde remgelden moeten door de andere inrichtende machten eveneens moeten gevraagd worden, willen zij kunnen genieten van het sociaal voordeel.

        Artikel 4: De financiële tussenkomsten voor de aan de leerlingen verleende sociale voordelen worden toegekend aan de inrichtende machten die erom verzoeken en die de door de gemeente nodig geachte controle aanvaarden. Voor het middagtoezicht wordt per leerling, per schooljaar 4,34 euro in mindering gebracht op deze tussenkomst, aangezien de decreetgever dit bedrag als werkingsmiddel rechtstreeks aan de inrichtende machten voorziet.

        Artikel 5: De middagbewaking, de voorschoolse - en de naschoolse opvang kunnen doorgaan in gemeenschappelijke lokalen na overleg met al de betrokken inrichtende machten.

        Artikel 6: De toezichters worden aangeworven door de inrichtende macht die het voordeel geniet. De bezoldiging van de toezichters gebeurt door de instelling die het sociaal voordeel ontvangt.

        Artikel 7: De verstrekker dient voor de organisatie de volgende normen te hanteren:

        - voor de middagbewaking wordt per begonnen schijf van 60 rechthebbende leerlingen 1 uur toezicht door 1 toezichter vergoed.

        - voor de voorschoolse opvang wordt per begonnen schijf van 60 rechthebbende leerlingen die aanwezig zijn in de opvanglocatie bij aanvang van het opvanggedeelte 1 toezichter vergoed.

        - voor de naschoolse opvang wordt per begonnen schijf van 30 rechthebbende leerlingen die aanwezig zijn in de opvanglocatie bij de aanvang van het opvanggedeelte 1 toezichter vergoed.

        Voor de middagbewaking, het ochtend- en avondtoezicht zal maximum de duur uitgedrukt in minuten zoals in art. 2 vermeld vergoed worden.

        Artikel 8: Voor toekenning van het sociaal voordeel wordt de bruto loonkost, binnen de krijtlijnen van artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24/07/1991 over de sociale voordelen, vastgesteld op 15,45 EUR/uur voor het schooljaar 2024-2025. 

        Artikel 9: De bepalingen van het besluit van de Vlaamse Executieve houdende bepaling van het begrip "sociale voordelen" bedoeld in art. 33 van de wet van 29 mei 1959 tot wijziging van sommige bepalingen van de onderwijswetgeving en van het Decreet flankerend onderwijsbeleid, worden toegepast.

        Artikel 10: De nodige kredieten zullen in het budget worden ingeschreven.

        Artikel 11: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

    • Aangevraagd punt

      • Aangevraagde punten

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden
        Besluit

        Er werden geen aangevraagde punten ingediend.

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen

        Aanwezig: Aurélie Willaerts, voorzitter van de raad
        Jurgen Bauwens, burgemeester
        Petra Verstappen, Ilse Poppe, Guido De Cock, Yari Van Kaer, Tom Baert, schepenen
        Rik Daelman, Kelly Van Nieuland, Renaat Decorte, André De Maere, Bart Waterschoot, Werner De Nijs, Cecile Van Havermaet, Annelies Fierens, Luc Maes, Steven Van Oost, Gustaaf De Beule, Kim Lambrechts, raadsleden
        Raf Smet, adjunct-algemeen directeur
        Bram Collier, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Dominique Roelandt, Sofie Rupus, raadsleden
        Besluit

        De mondelinge vragen kunnen beluisterd worden op de website.

De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2024 om 20:40.

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Aurélie Willaerts
voorzitter van de raad