Terug
Gepubliceerd op 15/09/2021

Agenda  gemeenteraad

do 23/09/2021 - 19:30 De Meermin
  • Goedkeuren notulen

    • Goedkeuren notulen vorige zitting

  • Openbaar

    • Algemene werking

      • Verzoek tot openstelling voetweg nr. 49

        Mevrouw Marina Maes (bijgestaan door advocaat Dirk Abbeloos, met kantoor te Sint-Gillislaan 117 te 9200 Dendermonde) vraagt met een verzoekschrift aan de gemeenteraad om over te gaan tot “vrijwaring en herwaardering van een in onbruik geraakte gemeenteweg”, te weten de voetweg 49 volgens het tracé dat beschreven staat in de Atlas van de Buurtwegen. Dit verzoekschrift werd door het gemeentebestuur ontvangen op 14 juni 2021.

      • Verzoek tot openstelling voetweg nr. 51

        Mevrouw Marina Maes (bijgestaan door advocaat Dirk Abbeloos, met kantoor te Sint-Gillislaan 117 te 9200 Dendermonde) vraagt met een verzoekschrift aan de gemeenteraad om over te gaan tot “vrijwaring en herwaardering van een in onbruik geraakte gemeenteweg”, te weten de voetweg 51 volgens het tracé dat beschreven staat in de Atlas van de Buurtwegen. Dit verzoekschrift werd door het gemeentebestuur ontvangen op 14 juni 2021.

      • Verzoek tot openstelling voetweg nr. 52

        Mevrouw Marina Maes (bijgestaan door advocaat Dirk Abbeloos, met kantoor te Sint-Gillislaan 117 te 9200 Dendermonde) vraagt met een verzoekschrift aan de gemeenteraad om over te gaan tot “vrijwaring en herwaardering van een in onbruik geraakte gemeenteweg”, te weten de voetweg 52 volgens het tracé dat beschreven staat in de Atlas van de Buurtwegen. Dit verzoekschrift werd door het gemeentebestuur ontvangen op 14 juni 2021.

      • Verzoek tot openstelling voetweg nr. 78

        Mevrouw Marina Maes (bijgestaan door advocaat Dirk Abbeloos, met kantoor te Sint-Gillislaan 117 te 9200 Dendermonde) vraagt met een verzoekschrift aan de gemeenteraad om over te gaan tot “vrijwaring en herwaardering van een in onbruik geraakte gemeenteweg”, te weten de voetweg 78 volgens het tracé dat beschreven staat in de Atlas van de Buurtwegen. Dit verzoekschrift werd door het gemeentebestuur ontvangen op 14 juni 2021.

      • Verzoek tot openstelling voetweg nr. 75

        Mevrouw Marina Maes (bijgestaan door advocaat Dirk Abbeloos, met kantoor te Sint-Gillislaan 117 te 9200 Dendermonde) vraagt met een verzoekschrift aan de gemeenteraad om over te gaan tot “vrijwaring en herwaardering van een in onbruik geraakte gemeenteweg”, te weten de voetweg 75 volgens het tracé dat beschreven staat in de Atlas van de Buurtwegen. Dit verzoekschrift werd door het gemeentebestuur ontvangen op 14 juni 2021.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapportering 1e semester 2021 art 263 DLB.

        Het decreet lokaal bestuur stelt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

        Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen dient te bevatten:

        1. Een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2. Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
        3. In voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
        4. In voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.
      • Vaststelling geïntegreerde jaarrekening 2020

        De raad dient haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vast te stellen.

        De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.

        De geïntegreerde jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.

      • Goedkeuring deel OCMW van de geïntegreerde jaarrekening 2020.

        De OCMW raad heeft haar deel van de geïntegreerde jaarrekening vastgesteld.  De gemeenteraad dient deze goed te keuren.

        De voorliggende jaarrekening voldoet aan de wettelijke bepalingen.

        De jaarrekening met bijlagen werd aan de raadsleden bezorgd binnen de wettelijk voorziene termijnen.

    • Omgeving

      • Straatnaamgeving: voorlopige aanvaarding straatnaam Waselakehof thv Wareslagestraat.

        In de Wareslagestraat komt een nieuwe verkaveling. De straat is openbaar domein en dient een nieuwe straatnaam te krijgen.

        In de gemeenteraad van 25/03/2021 werd de naam “Pepercoornedreef” voorlopig aanvaard.

        Na de bekendmaking werd 1 bezwaar ingediend.

        Het college besliste, in navolging van dit bezwaar, om opnieuw advies te vragen aan de vrijetijdsraad.

        Voorstel vrijetijdsraad: Waselakehof.

      • Ondertekenen van het Lokaal- Energie en Klimaatpact

        Om de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken stelt de Vlaamse Overheid voor om met de lokale besturen de handen in elkaar te slaan. Aan de hand van concrete herkenbare "werven" wil men inzetten op een krachtdadig beleid. Er wordt ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak.

        De vier "werven" die aan bod komen zijn:

        - Laten we een boom opzetten (thema groen en natuur)

        - Verrijk je wijk (energie)

        - Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (mobiliteit)

        - Water het nieuwe goud (hemelwater)

        Binnen elke werf zijn er een aantal doelstellingen vooropgesteld waar naar zal worden toegewerkt.

        Interwaas heeft zich geëngageerd om net als voor het burgemeestersconvenant om naast een coördinerende en ondersteunende rol ook een aantal actiepunten op te nemen.

    • Onderwijs

      • Vaststellen sociale voordelen schooljaar 2021-2022

        De gemeenten die sociale voordelen verlenen aan scholen van het eigen schoolbestuur, zijn decretaal verplicht dezelfde voordelen toe te kennen aan de scholen van de andere schoolbesturen, gelegen op hun grondgebied als die erom verzoeken. Zij mogen geen enkel onderscheid maken tussen de leerlingen, welke scholen die ook bezoeken.

        Met sociale voordelen wordt in het decreet bedoeld:

        1° het ochtend- en avondtoezicht buiten de periode van normale aanwezigheid van de leerlingen;
        2° het middagtoezicht voor de tijdsduur van maximaal één uur;
        3° het ter beschikking stellen van de voor het publiek toegankelijke gemeentelijke infrastructuur, met uitzondering van de roerende en onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn voor de organisatie van het gemeentelijk onderwijs;
        4° de kosten van de toegang tot het zwembad voor de leerlingen lager onderwijs, indien het zwembad niet behoort tot de gemeentelijke sportinfrastructuur vermeld in punt 3°. De kosten verbonden aan het verstrekken van één schooljaar gratis zwemmen, waar elke leerling lager onderwijs recht op heeft, worden niet als sociaal voordeel beschouwd;
        5° het leerlingenvervoer in het basisonderwijs.

        In onze gemeente gaat het concreet dus over de voor- en naschoolse kinderopvang en middagbewaking. De decreetgever voorziet per leerling per schooljaar 4,34 euro om het middagtoezicht te organiseren; deze werkingsmiddelen worden rechtstreeks aan de scholen gestort; het is opportuun om bij de afrekening van de tussenkomsten voor het middagtoezicht i.h.k.v. de sociale voordelen rekening te houden met deze middelen en deze in mindering te brengen van de totaalfactuur van de inrichtende machten die verzoeken om dit sociale voordeel.

        In elke school die een beroep wenst te doen op het sociale voordeel dient aan de ouders een remgeld te worden aangerekend. Op dit remgeld worden wel enkele sociale correcties toegepast.

      • Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs

        Als gevolg van wijzigingen van de regelgeving op Vlaams niveau wordt er een nieuwe functionerings- en evaluatiecyclus ingevoerd voor de gemeentelijke scholen. Deze procedure werd afgestemd op het niveau van onze scholengemeenschap. De basis voor deze procedure is de functiebeschrijving. Deze is voortaan gereduceerd tot de kerntaken en algemeen per ambt (t.o.v. individueel in het verleden).

      • Vaststellen functiebeschrijvingen gemeentelijk onderwijs

        Samen met het nieuwe evaluatiereglement dat in deze zitting voorligt is het noodzakelijk ook de (algemene) functiebeschrijvingen vast te stellen.

    • Aangevraagde punten

      • Aangevraagde punten

    • Mondelinge vragen

      • Mondelinge vragen

Namens gemeenteraad,

Bram Collier
algemeen directeur

Yari Van Kaer
voorzitter van de raad