De voorzitter opent de zitting op 28/04/2022 om 19:30.
Voor de aanvang van de zitting wordt aan de inwoners de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen van 19.00 uur tot 19.30 uur.
Vlaamse lokale besturen hebben steeds meer contractuele medewerkers. Zij krijgen na hun loopbaan een lager pensioen dan hun statutaire collega’s. Een aanvullend pensioen is dan ook niet meer dan billijk. In 2010 sloten de meeste Vlaamse lokale besturen zich aan bij een groepsverzekeringsovereenkomst van Belfius Insurance en Ethias, met het oog op het aanbieden van een tweede pensioenpijler aan de contractuele werknemers. In juni 2021 zegden Belfius Insurance en Ethias de lopende groepsverzekeringsovereenkomst echter op. VVSG onderzocht de verschillende opties en koos er voor om samen te werken met het reeds bestaande pensioenfonds van de provincie Antwerpen en de Antwerpse lokale besturen. Dit fonds, Provant, vormde zich daartoe om tot OFP Prolocus. Aan de raad wordt voorgesteld toe te treden tot OFP Prolocus teneinde te blijven voldoen aan de pensioenverplichtingen van het bestuur.
Juridisch kader
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 en 41;
De beslissingen van de gemeenteraad van 28 april 2010 en de OCMW-raad van 19 mei 2010 houdende de invoering van een aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden;
De beslissing van de raad van 29 oktober 2020 houdende het vaststellen van het bijdragepercentage van het aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden op 2,5% voor 2020, 3% voor 2021, 4% voor 2022, 5% voor 2023 en 6% vanaf 2024;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met het OCMW een MIPS-Groep zal vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid en dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat de toetreding tot OFP Prolocus en de modaliteiten van de pensioentoezegging in het bijzonder onderhandelingscomité van 13 april 2022 besproken werden en een gunstig advies kreeg; ;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
Artikel 1: Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2: Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3: Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt voor het kalenderjaar 2022 4% van het pensioengevend loon. Vanaf 1 januari 2023 bedraagt de pensioentoezegging 5% en vanaf 1 januari 2024 6% van het pensioengevend loon.
Artikel 5: De gemeente Waasmunster en het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Waasmunster vormen een MIPS-groep.
Artikel 6: De heer Jurgen Bauwens wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Tom Baert wordt aangeduid als plaatsvervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 7: De voorzitter van de raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Het marktreglement wordt geactualiseerd rekening houdend met de gewijzigde wetgeving, met name het decreet van 24 februari 2017 en het BVR van 21 april 2017.
Het huidig reglement dateert van 2007.
De belangrijkste wijzigingen in de wetgeving zijn :
1. De termijn voor definitieve opzeg bedraagt nu 6 maanden (i.p.v. 1 jaar).
2. De gemeente kan zowel het aantal losse standplaatsen, de wijze van kandidaatstelling voor een losse standplaats (vooraf of ter plaatse) als de wijze van toewijzing van een losse standplaats zelf bepalen.
3. Voor de overdracht van een standplaats moet een ambulante handelaar zijn activiteiten niet meer stopzetten. Nieuwe voorwaarden worden in het reglement omschreven.
4. De categorie van standwerkers verdwijnt uit de regelgeving. Een gemeente kan eventueel de afspraken met standwerkers behouden en hen als aparte specialisatie blijven benaderen.
5. Een vacature is niet langer verplicht. Als gemeente kan men eerst zijn register van kandidaturen consulteren. Als in dit register geen geschikte kandidaat gevonden wordt, gaat men over tot publicatie van een vacature.
6. De bepalingen voor verkopen met niet-commercieel karakter (art 7) zijn vereenvoudigd. Bovendien kan de gemeente zelf bepalen wat occasioneel voor haar betekent.
Belangrijkste wijzigingen in het nieuw reglement
1. De categorie van standwerkers werd geschrapt (cf. wetgeving)
2. De bevoegdheden van de marktleider werden geëxpliciteerd
3. Een abonnement geldt voortaan voor onbepaalde duur
4. De opzegtermijn van een abonnement wordt verlengd van 3 naar 6 maanden (cf. wetgeving)
5. De procedure voor overdracht van een abonnement werd gewijzigd (cf. wetgeving)
6. De verplichte documenten van de marktkramer werden geëxpliciteerd
7. De weigeringsgronden voor een Machtiging ambulante handel op het openbaar domein werden in lijn gebracht met de Europese Dienstenrichtlijn
8. Een afdeling ‘Ambulante Handel op rondtrekkende wijze’ werd toegevoegd, met inbegrepen de beperking om te werken rond scholen bij openings-, middag-, en sluitingsuren.
Juridisch kader
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40,
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005, de wet van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013 en het decreet van 24 februari 2017 meer bepaald het artikel 8 tot en met 10,
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 44 gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017.
Volgens artikel 8 §1 van voornoemde gewijzigde wet wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, geregeld bij gemeentelijk reglement,
Volgens artikel 9 §1 van voornoemde gewijzigde wet wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, geregeld bij gemeentelijk reglement
De marktcommissie verleende op 18 maart 2022 gunstig advies
Op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
AFDELING 1: Organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten
Artikel 1. Gegevens van openbare markten (wet art. 8 § 2)
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in en vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen.
Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.
1.1 Wekelijkse markt Waasmunster
PLAATS: Parking Gentstraat en zo nodig op andere plaatsen aan te duiden door het college van burgemeester en schepenen.
DAG: Vrijdag
UUR: De markt begint om 8.00 uur en eindigt om 12.00 uur.
OPSTELLING: De marktkramers die over een abonnement beschikken mogen hun standplaats innemen vanaf 6.00 uur en moeten ten laatste om 8.00 uur aanwezig zijn, zo niet worden zij als afwezig beschouwd.
Anderhalf uur na het beëindigen van de markt moeten alle voertuigen, kramen en goederen van de standplaats verwijderd zijn.
De marktkramers moeten hun standplaats volledig reinigen en hun afval meenemen.
SPECIALISATIE: Markt van gemengd productaanbod
1.2. In de onder 1.1 vermelde straten of pleinen is het op de marktdagen verboden te parkeren vanaf 1 uur voor de markt tot 1,5 uur na de markt of tot op het tijdstip waarop het marktparcours door de politie opengesteld wordt.
De marktleider kan de tussenkomst van de politie vragen om op bovenvermelde plaatsen geparkeerde voertuigen die een hinder vormen te laten takelen op kosten en risico van de eigenaar of bestuurder.
1.3. Alle voertuigen, andere dan winkelwagens, als trekkracht gebruikt voor het vervoer van goederen, moeten tijdens de markt van de marktplaats verwijderd zijn.
1.4. Gedurende de markt is het absoluut verboden om zich op de marktplaats door middel van een voertuig te verplaatsen, uitgezonderd de hulpdiensten.
1.5. Bij speciale gelegenheden kan het college van burgemeester en schepenen beslissen dat een markt zal gehouden worden op een andere dag. Het college van burgemeester en schepenen kan een markt verbieden of afgelasten.
Wanneer bijzondere omstandigheden het vereisen kan het college van burgemeester en schepenen een markt op een andere plaats doen houden, evenals de aanvangs- en sluitingsuren wijzigen.
1.6. Concessies
De gemeenteraad kan beslissen het beheer van een openbare markt in concessie te geven. Daartoe stelt het college van burgemeester en schepenen een concessiecontract op met de kandidaat-concessiehouder tegen een overeengekomen concessievergoeding. In geval van concessie is de concessiehouder gehouden tot de stipte opvolging van het marktreglement in het algemeen en van het huishoudelijk reglement in het bijzonder. Tevens neemt hij de plaats in van de anders door het gemeentebestuur aangestelde ambtenaar en draagt de concessiehouder de volle verantwoordelijkheid van de organisatie van de openbare markt.
1.7. Andere manifestaties, zoals avondmarkten, braderieën,… worden niet als openbare markt beschouwd, maar kunnen als initiatieven ter bevordering van de lokale handel worden georganiseerd door het college van burgemeester en schepenen of als evenement worden aangevraagd.
Artikel 2. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet. 8§2, art. 10§1 en KB art. 25)
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan:
- de natuurlijke personen die voor eigen rekening een ambulante activiteit uitoefenen, houders van een “machtiging als werkgever”;
- rechtspersonen die dezelfde activiteit uitoefenen. De standplaatsen worden aan deze laatsten toegekend door tussenkomst van een persoon verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de vennootschap en die houder is van de “machtiging als werkgever”;
- de verantwoordelijken van verkoopacties zonder commercieel karakter, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van voornoemd KB van 24 september 2006, gewijzigd door BVR van 21 april 2017.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het maximaal aantal standplaatsen per product als volgt bepaald (wet artikel 8):
- maximum 20% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met vers vlees en charcuterie
- maximum 30% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met charcuterie en kaas
- maximum 20% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met vis
- maximum 30% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met groenten en fruit
- maximum 20% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met snoep en kruidenierswaren
- maximum 20% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met wild en gevogelte
- maximum 50% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met textiel, waarvan maximum 80% voor kleding
- maximum 20% van de standplaatsen kan worden ingenomen door kramen met bloemen en planten
Bovendien wordt voor de toekenning van abonnementen rekening gehouden met volgende maxima :
- maximum 10% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met vers vlees en charcuterie
- maximum 20% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met charcuterie en kaas
- maximum 10% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met vis
- maximum 20% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met groenten en fruit
- maximum 10% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met snoep en kruidenierswaren
- maximum 10% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met wild en gevogelte
- maximum 40% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met textiel
- maximum 10% van de abonnementen kan worden toegekend aan kramen met bloemen en planten
Met textiel wordt bedoeld al wat geweven is en betrekking hebbend op de weefnijverheid.
De standplaatsen van de houders van een abonnement, die niet tijdig zijn ingenomen, kunnen toegewezen worden aan een andere markthandelaar voor de duur van de marktdag volgens de wettelijke toewijzingsmodaliteiten omschreven in artikel 4 van dit reglement.
Artikel 3. Verhouding abonnementen - losse standplaatsen (KB art.23)
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
- hetzij per abonnement
- hetzij van dag tot dag
De abonnementsplaatsen kunnen maximum 15 lopende meter bedragen, de losse standplaatsen maximum 10 lopende meter.
Artikel 4. Toewijzingsregels losse standplaatsen (KB art 27, gewijzigd door BVR)
De toewijzing van losse standplaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanmelding. Als aanmelding geldt ofwel een voorafgaande aanvraag via de procedure zoals beschreven op de website van Gemeente Waasmunster, ofwel de mondelinge aanmelding bij aankomst op de markt, om 8.00 uur ten laatste.
Als het moment van de mondelinge aanmelding tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.
De houder van de ‘machtiging als werkgever’ moet bij de toewijzing van de standplaats aanwezig zijn. Diegene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt het verschuldigde standgeld aan de marktleider, tegen ontvangstbewijs, bij aanvang van de markt.
De marktleider kan kandidaten voor een losse standplaats weigeren omwille van de veiligheid, openbare orde, toegankelijkheid, enz. of op basis van de maximumquota vermeld in artikel 2.
Artikel 5. Marktleiding
De marktleiding wordt door het college van burgemeester en schepenen toevertrouwd aan een administratief personeelslid, de marktleider.
De marktleider is bevoegd om:
- documenten die de machtiging en identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen aantonen te controleren;
- losse standplaatsen toe te wijzen bij het opstellen van de markt;
- het standplaatsgeld, voorzien door het gemeentelijk belastingreglement op plaatsrechten op het openbaar domein, voor losse plaatsen te innen tegen ontvangstbewijs;
- tijdelijke verschuivingen van de vaste plaatsen aan te wijzen bij het opstellen van de markt.
Artikel 6. Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten (KB art.28 en 30)
6.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30, gewijzigd door BVR)
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 6.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren via de website van de gemeente Waasmunster www.waasmunster.be
De kandidaturen kunnen ingediend worden na een melding van vacature of op elk ander tijdstip.
De kandidaturen voor een specifieke vacature worden ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature.
De kandidaturen tot het innemen van een standplaats met abonnement moeten minstens volgende gegevens bevatten:
- Volledige naam en adres van de aanvrager
- Soort van producten die te koop worden aangeboden
- Kopie van de machtiging of kaart ambulante handel
- Ondernemingsnummer(s)
- Minimum en maximum gevraagd aantal meters
- Soort van uitstalling (kraam of winkelwagen)
- kopie van de verplichte verzekeringspapieren (cf. artikel 16)
Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
6.2. Register van de kandidaten (KB art. 31, gewijzigd door BVR)
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst (chronologisch) bijgehouden in een register.
De kandidaturen worden geklasseerd:
- eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 6.3.
- dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie (cf. artikel 2)
- tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst op duurzame drager)
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
Om de vijf jaar moeten de kandidaten opgenomen in het register hun kandidatuur bevestigen om in het register opgenomen te blijven.
6.3. Volgorde van toekenning van de standplaatsen (KB art 29 en 31, gewijzigd door BVR)
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement worden, met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd in het register, rekening houdend met de maximumquota vermeld in artikel 2 van onderhavig reglement:
a. personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing van de standplaats die ze op de markt innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen
b. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen
c. personen die een wijziging van hun standplaats vragen
d. de externe kandidaten (chronologische lijst). Aan een artikel dat nog niet wordt aangeboden op de markt kan door het college van burgemeester en schepenen voorrang gegeven worden.
De kandidaturen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
1. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de gemeente heeft; wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
2. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.
6.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen (KB art. 33)
De toewijzing van de standplaatsen wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
1. bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
2. of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs
3. of bij elektronische post met ontvangstbewijs
6.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34, gewijzigd door BVR)
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
1. de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst de standplaats werd toegekend;
2. in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
3. het ondernemingsnummer;
4. de producten en/of diensten die te koop aangeboden worden;
5. de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
6. indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;
7. de prijs van de standplaats;
8. desgevallend, de naam en het adres van de overlater en datum van de overdracht.
De marktkramers die houder zijn van een abonnement zijn er toe gehouden elke wijziging schriftelijk mee te delen aan het college van burgemeester en schepenen.
Het register wordt in een digitaal bestand bijgehouden. Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 art II.2 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
Artikel 7. Duur van het abonnement (KB art 32 en 37, gewijzigd door BVR)
De abonnementen worden toegekend voor onbepaalde duur.
Een seizoensgebonden activiteit (KB art. 37) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden. De abonnementen die toegekend worden voor seizoensgebonden activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.
Artikel 8. Opschorting van het abonnement (KB art 32, gewijzigd door BVR)
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste één maand wanneer hij of zij ongeschikt is zijn of haar activiteit uit te oefenen:
1. door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;
2. door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
De opschorting gaat in de dag waarop de gemeente op de hoogte wordt gebracht van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn of haar standplaats terug.
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse standplaats.
Artikel 9. Afstand van het abonnement (KB. art. 32, gewijzigd door BVR)
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
1. bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 kalenderdagen
2. indien hij definitief ongeschikt is om zijn of haar activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 8 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig;
3. op ieder ogenblik mits een opzegging van tenminste 30 kalenderdagen. Indien de opzegging niet gebeurt binnen voormelde 30 kalenderdagen dient het abonnement voor het eerstvolgende jaar nog te worden betaald.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn of haar activiteit uitoefende kunnen bij zijn of haar overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij of zij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de hierna vermelde modaliteiten:
1. bij per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
2. overhandiging tegen ontvangstbewijs;
3. op een duurzame drager (fax, e-mail) tegen ontvangstbewijs.
Artikel 10. Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art.32 laatste lid, gewijzigd door BVR)
Het abonnement kan door het college van burgemeester en schepenen geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
1. bij niet of laattijdige betaling van de jaarlijkse standplaatsvergoeding;
2. bij afwezigheid gedurende drie opeenvolgende weken zonder de marktleider tijdens de week voorafgaand aan de afwezigheid op de hoogte te stellen;
3. bij afwezigheid van in totaal twaalf marktdagen per jaar;
4. bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan de voorwaarden bepaald in artikel 14 van onderhavig gemeentelijk reglement;
5. wanneer andere waren verkocht worden dan diegene vermeld op het abonnement;
6. Bij het herhaaldelijk niet respecteren van de instructies van de marktleider.
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 11. Vooropzeg vanuit de gemeente. (wet art. 8 §2, gewijzigd door decreet)
Wanneer één of meer standplaatsen worden opgeheven (bijvoorbeeld bij openbare werken of herinrichting van het openbaar domein), geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement van ten minste 6 maanden. In gevallen van absolute noodzakelijkheid (bijvoorbeeld onvoorziene werken aan het marktplein die nopen tot een herschikking van de standplaatsen) kan deze minimumtermijn door het college van burgemeester en schepenen worden ingekort.
De houders van een opgezegde standplaats krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (cf. artikel 6.3.2a).
Artikel 12. Betalingsmodaliteiten
Het standplaatsgeld, voorzien door het gemeentelijk belastingreglement op plaatsrechten op het openbaar domein, dient voor de losse standplaatsen ter plaatse te worden betaald aan diegene die hiervoor bevoegd is, tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
Marktkramers die beschikken over een jaarlijks abonnement dienen hun standplaatsvergoeding in één schijf te vereffenen aan de gemeentekas binnen de veertien dagen volgend op de toekenning van de standplaats of op het verzoek tot betaling, in contanten tegen ontvangstbewijs of door overschrijving op rekeningnummer BE47 0910 0033 4980 van het gemeentebestuur van Waasmunster.
Artikel 13. Inname standplaatsen (KB art. 26, gewijzigd door BVR)
De standplaatsen op de openbare markten kunnen ingenomen worden door:
1. de natuurlijke persoon, houder van een “machtiging als werkgever” aan wie de standplaats is toegewezen;
2. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen, houder(s) van een “machtiging als werkgever”;
3. de feitelijke venno(o)t(en) van de natuurlijk persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houders van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
4. de echtgeno(o)t(e) en wettelijk samenwonende van de natuurlijk persoon aan wie de standplaats werd toegewezen, houder van een “machtiging als werkgever” voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
5. de personen die beschikken over een “machtiging als aangestelde A” of een “machtiging als aangestelde B” die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon of rechtspersoon bedoeld in 1° tot en met 4°;
6. de personen die verkopen realiseren zonder commercieel karakter binnen het kader van de actie bedoeld in artikel 7 van voornoemd KB van 24 september 2006, gewijzigd door BVR van 21 april 2017, kunnen een standplaats innemen, toegewezen aan een verantwoordelijke van de actie. Desgevallend kunnen zij deze innemen buiten de aanwezigheid van deze verantwoordelijke.
De personen bedoeld in 2° tot 5°, kunnen de standplaats innemen, toegewezen aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie de standplaats werd toegewezen.
Artikel 14. Overdracht standplaatsen (KB art. 35, gewijzigd door BVR)
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
A. indien de overnemer(s) houder(s) zijn van een machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten als werkgever;
B. en de specialisatie van de overlater voortgezet wordt op de overgedragen standplaats.
Een eventuele wijziging van de specialisatie KAN schriftelijk aangevraagd worden bij het college van burgemeester en schepenen.
C. binnen het eerste jaar kan de standplaats NIET opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat de overnemer beschikt over een machtiging tot uitoefening van ambulante activiteiten om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de gemeente, uit te oefenen.
Artikel 15. Identificatievereiste bij het uitoefenen van ambulante activiteiten op de openbare markt (KB art. 21)
Elke persoon die een ambulante handel uitoefent op de openbare markt dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
1. hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
2. de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
3. al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingzetel en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar zich deze bevindt;
4. het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).
Artikel 16. Verplichte documenten (KB art 15, gewijzigd door BVR)
De machtiging ambulante handel is alleen geldig als de volgende documenten erbij gevoegd zijn:
1. het identiteitsbewijs van haar houder of, voor de niet-ingezeten en de buitenlandse onderdanen, een identiteitsbewijs dat dat vervangt;
2. een bewijs waaruit blijkt dat de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie behoorlijk gedekt wordt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en tegen brandrisico’s;
3. het bewijs dat bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, voldaan wordt aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
De machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1. tot en met 3., worden voorgelegd op elk verzoek van de marktleider en de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 44 en 45 van het Koninklijk Besluit.
De gemeente zal de machtiging en de documenten, vermeld in het eerste lid, 1 tot en met 3, bij de toekenning van een standplaats en nadien periodiek en steekproefsgewijs controleren.
Artikel 17. Brandpreventie
Marktkramers die tijdens de markt gebruik maken van een gas- en/of elektrische installatie zijn verplicht te beschikken over een gunstig keuringsattest. Indien zij gebruik maken van verwarmingstoestellen zijn zij verplicht verzekerd te zijn voor burgerlijke aansprakelijkheid en risico’s van brand en burenverhaal. Op verzoek van de marktleider moet worden aangetoond dat aan bovengenoemde verplichtingen werd voldaan.
Het is verboden verwarmingstoestellen te gebruiken die niet voldoen aan de vigerende veiligheidsvoorschriften, of die gassen of rook doen ontsnappen.
Elk kraam of winkelwagen moet uitgerust zijn met een poederbrandblusapparaat 6kg (ABC).
De kramen of winkelwagens moeten op zodoende wijze worden ingericht dat geen brandbare, schadelijke, hinderlijke en/of onwelriekende vloeistoffen op de grond kunnen druipen.
Artikel 18. Opstelling kramen
Marktkramers mogen in principe niet plaatsnemen voor winkelhuizen waar koopwaren van dezelfde aard worden verkocht, tenzij de uitbating van de winkelactiviteit een aanvang neemt na het verwerven van de vaste standplaats van de marktkramer.
Voor de winkelhuizen zal er tussen de kramen een opening gelaten worden van minimum 1,20 meter teneinde de toegang ervan niet te belemmeren.
De voetpaden moeten tussen de achterzijde van de kramen en de voorgevels van de woningen ten minste één meter vrij blijven en de doorgang ervan mag niet belemmerd worden.
Een kraam met een afmeting van meer dan 12 meter lengte mag niet geplaatst worden vóór twee of meer aaneenpalende winkelhuizen.
De marktkramers dienen zich te schikken naar de ter plaatse verstrekte aanduidingen van de marktleider, zo niet zullen de koopwaren en voorwerpen ambtshalve en op kosten van de marktkramer door de politie worden weggeruimd.
Artikel 19. Gebruik van elektriciteitskasten.
In de straten van de marktomloop waar elektriciteitskasten staan, speciaal bestemd voor de marktkramers, zijn de marktkramers die elektriciteit nodig hebben verplicht deze te gebruiken. De kostprijs van de elektriciteit kan worden aangerekend op basis van een retributiereglement. Het gebruik van elektriciteit dient te gebeuren met materiaal conform de wetgeving.
Artikel 20. Verbodsbepalingen
Het is verboden:
1. het wegdek te beschadigen door het inslaan van piketten of andere voorwerpen dienstig voor het vastmaken van het marktkraam of marktwagen;
2. geluidversterkers te gebruiken of op de een of andere wijze storende geluiden te uiten voor het aanprijzen van de koopwaren;
3. gebruik te maken van hogedruktoestellen, voegen uit te slijpen door middel van slijptoestellen, vrachtwagens of firmawagens te parkeren die de marktactiviteiten kunnen hinderen, wanneer er werken doorgaan op de plaatsen waar de wekelijkse markt plaatsheeft.
Artikel 21. Marktcommissie
De marktcommissie organiseert de dialoog tussen bestuur, organisatoren en marktkramers, met als doel:
- nastreven van een goed marktverloop via overleg
- advies verstrekken naar het beleid toe
De marktcommissie is samengesteld uit:
- de burgemeester en/of de schepen van middenstand
- de marktleider en/of de algemeen directeur
- minstens twee afgevaardigden van de Waasmunsterse markt
- de concessionarissen van in concessie gegeven markten
Het secretariaat wordt waargenomen door een ambtenaar van de gemeente.
Artikel 22. Onvoorziene gevallen
Het college van burgemeester van burgemeester en schepenen beslecht alle niet in dit reglement voorziene gevallen en de betwistingen die voortvloeien uit de toepassing van dit reglement, na de marktleider vooraf te hebben gehoord.
AFDELING 2. Organisatie van ambulante activiteiten op het openbaar domein buiten de openbare markten
Afdeling 2.1. Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden maar die niet vooraf zijn bepaald
Artikel 1 Toepassingsgebied (KB art. 38, gewijzigd door BVR)
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen dient dit voorafgaand aan te vragen bij het gemeentebestuur.
Artikel 2. Voorafgaande machtiging
2.1. Aanvraag machtiging
Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in afdeling 2 artikel 1 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in afdeling 1 artikel 2 en artikel 16 (cf. verplichte documenten) en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij het gemeentebestuur van Waasmunster.
2.2. Beslissing machtiging.
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :
- de identiteit van de aanvrager
- ondernemersnummer(s)
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de plaats
- de datum en duur van de verkoop
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande
redenen:
- redenen van openbare orde;
- redenen van volksgezondheid;
- bescherming van consument;
- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement worden niet gerespecteerd;
- wanneer de specialisatie van de aanvrager geen uitbreiding van diversiteit betekent op de aangevraagde plaats. Deze diversiteit streeft de gemeente na vanuit de ondersteuning en
promotie van ondernemerschap.
De gemeente zal deze reden(-en) motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 13) kunnen staanplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 4. Toewijzingsregels losse standplaatsen(KB art. 43 §2, gewijzigd door BVR)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specificatie. Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 5. Toewijzingsregels per abonnement
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. supra Afdeling 1 artikel 6 tot en met 10). Voorwaarden inzake melding van vacature (afdeling 1 artikel 6.1) geldt niet.
Artikel 6. Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten (KB art.21)
Elke persoon die een ambulante handel uitoefent op het openbaar domein dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelden aangebracht worden wanneer deze alleen werken.
Het bord bevat volgende vermeldingen:
1. hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
2. de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
3. al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingzetel en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar zich deze bevindt;
4. het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat)
Afdeling 2.2. Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze
Artikel 7. Toepassingsgebied (wet art 4 en 9)
Eenieder die op de openbare weg ambulante activiteiten wenst uit te oefenen, waarbij hij zich regelmatig verplaatst langs een traject met verschillende verkooppunten die hij voor bepaalde duur inneemt, dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.
Artikel 8. Voorafgaande machtiging
8.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 7, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in afdeling 1 artikel 2 en artikel 16 (cf. verplichte documenten) en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente (contactgegevens vermelden).
8.2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :
- Identiteit van de aanvrager
- de aard van de producten of diensten die hij gemachtigd is te verkopen
- de datum en duur van de verkoop (wet art 6 : beperkingen mogen betrekking hebben op de uren van uitoefening van het geheel of van een gedeelte van de activiteit)
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen :
- redenen van openbare orde en veiligheid
- redenen van volksgezondheid
- bescherming van de consument
- wanneer de machtiging ambulante handel en bijbehorende documenten niet in orde zijn
- de modaliteiten van het gemeentelijk reglement niet gerespecteerd worden
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
8.3. Beperkingen
De activiteiten aangeduid in artikel 7 mogen ook niet plaatsvinden voor langer dan 30 minuten op eenzelfde verkooppunt.
De activiteiten aangeduid in artikel 7 mogen, op schooldagen, niet plaatsvinden in een straal van 50 meter rond de in- en uitgang van een school en dit vanaf 30 minuten voor tot en met 15 minuten na het begin en het einde van de lessen en tussen 12.00 en 13.30 uur.
AFDELING 3: VERKOPEN VAN PRODUCTEN OF DIENSTEN MET NIET-COMMERCIEEL KARAKTER
Artikel 1. Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter (KB art 7, gewijzigd door BVR)
De producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen is niet onderworpen aan de bepalingen van de wet indien deze activiteiten aan al de volgende voorwaarden voldoen (KB Art. 7 §1):
1° ze vinden plaats met één van volgende doelen
- menslievend doel,
- sociaal doel,
- cultureel doel,
- educatief doel,
- sportief doel
- de verdediging en promotie van de natuur,
- de verdediging en promotie van de dierenwereld,
- de verdediging en promotie van een ambacht
- de verdediging en promotie van streekproducten,
- steun bij een humanitaire catastrofe,
- steun bij een ramp of belangrijke schade;
2° ze vinden occasioneel plaats, met name niet met vooraf bepaalde regelmaat;
3° het college van burgemeester en schepenen heeft vooraf toestemming verleend;
4° als ze de grenzen van de gemeente overschrijdt en geen bijkomende toelating van de gemeente vereist is, dan heeft de organisatie een voorafgaande toelating gevraagd aan de Minister of de personeelsleden aan wie hij deze bevoegdheid heeft gedelegeerd.
De voorwaarde vermeld in het eerste lid, 3°, geldt niet ingeval toepassing wordt gemaakt van het eerste lid, 4°.
Artikel 2. Identificatievereiste
Tijdens de verkoop, te-koop-aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten voor een niet-commercieel doel zoals vermeld in afdeling 3 artikel 1, is elke verkoper herkenbaar via een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren.
Artikel 3. Aanvraag voorafgaande machtiging (KB art 7 §2 en 3, gewijzigd door BVR).
De aanvraag van een toestemming is afhankelijk van de situatie, gericht aan het college van burgemeester en schepenen of aan de Minister of aan de personeelsleden aan wie hij die bevoegdheid heeft gedelegeerd, op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
De aanvraag omvat :
- de verantwoordelijke van de actie,
- het doel van de actie,
- de plaats of plaatsen,
- de periode of periodes van verkoop,
- de te koop aangeboden producten of diensten en een schatting van de hoeveelheid.
De toestemming, is beperkt tot één jaar. Ze is hernieuwbaar. Ze bevat de vermeldingen uit de aanvraag.
Artikel 4. Weigering en intrekking machtiging
De toestemming kan geweigerd worden en de actie kan verboden worden als de doelstelling niet overeenstemt met de toegestane doelen of als de voorgestelde verkopen een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid, gezondheid of rust.
Als de overheid die ervoor bevoegd is de toestemming te verlenen, argwaan heeft over de reële doelstellingen van de actie of over de moraliteit van de verantwoordelijke(n), kan ze een voorafgaand onderzoek laten uitvoeren door de personen, vermeld in artikel 11, §1, van de wet, en artikel 45 van Koninklijk Besluit. Ze kan ook van een of meer verantwoordelijken eisen dat ze een uittreksel uit het strafregister voorleggen.
De toestemming, vermeld in afdeling 3 artikel 1, eerste lid, 3° of 4°, kan ingetrokken worden of de actie kan verboden worden, tijdens de manifestatie, door de bevoegde overheid als vastgesteld wordt dat de voorwaarden van de toestemming of van de verklaring of de voorschriften, vermeld in dit artikel, niet worden nageleefd.
Iedere nieuwe actie kan verboden worden voor een natuurlijke of rechtspersoon of een vereniging die de bepalingen van dit artikel niet naleeft, gedurende een periode van één jaar vanaf de vaststelling van de niet-naleving. In geval van recidive kan de duur van de voormelde periode op drie jaar worden gebracht.
De weigering, het verbod of de intrekking wordt betekend:
- met een aangetekende brief tegen ontvangstbewijs
- of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 5. Uitzonderingen
Erkende jeugdverenigingen die producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkopen, te koop aanbieden of uitstallen in Waasmunster, worden vrijgesteld van de voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepenen, vermeld in afdeling 3, artikel 1, eerste lid, 3°.
AFDELING 4: SLOTBEPALINGEN
Dit reglement heft het eerdere reglement van 27/09/2007 op en treedt in werking vanaf 1 mei 2022.
Bestaande toelatingen blijven geldig.
Door enkele wissels bij de bestuursmeerderheid is het noodzakelijk om over te gaan tot een nieuwe aanduiding van gemeentelijke afgevaardigden in verschillende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en regionale verenigingen.
Juridisch kader
Juridisch kader
Decreet Lokaal Bestuur
Motivering
Door enkele wissels bij de bestuursmeerderheid is het noodzakelijk om over te gaan tot een nieuwe aanduiding van gemeentelijke afgevaardigden in verschillende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en regionale verenigingen. Hiervoor dienen de gemeenteraadsbesluiten van 31 januari 2019 en 28 maart 2019 gedeeltelijk opgeheven te worden. De nieuwe aanduiding gebeurt door een geheime stemming.
Volgende aanduidingen worden opgeheven en worden opnieuw ter stemming aan de gemeenteraad voorgelegd :
Miwa - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering (GR 31/01/2019 - Ilse Poppe)
Intergem - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering ( GR 31/01/2019 - Cecile Van Havermaet)
Toerisme Waasland - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering (GR 28/03/2019 - Werner De Nijs)
Toerisme Waasland - Kandidaat Bestuurder (GR 31/01/2019 - Werner De Nijs)
Volgende kandidaturen werden ingediend :
Miwa - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering : Aurélie Willaerts JA : 11 NEE : 1 ONTH : 8
Intergem - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering : Yari Van Kaer JA : 11 NEE : 1 ONT : 8
Toerisme Waasland - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering : Yari Van Kaer JA : 11 NEE : 1 ONTH : 8
Toerisme Waasland - Kandidaat Bestuurder : Yari Van Kaer JA : 11 NEE : 1 ONTH : 8
De telling van de stemmen gebeurt in aanwezigheid van de twee jongste raadsleden.
Art. 1 : De hiernavolgende aanduidingen (gemeenteraden van 31 januari 2019 en 28 maart 2019) worden opgeheven :
Miwa - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering (GR 31/01/2019 - Ilse Poppe)
Intergem - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering ( GR 31/01/2019 - Cecile Van Havermaet)
Toerisme Waasland - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering (GR 28/03/2019 - Werner De Nijs)
Toerisme Waasland - Kandidaat Bestuurder (GR 31/01/2019 - Werner De Nijs)
Art. 2 : In de navermelde verenigingen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden nagenoemde personen aangesteld als vertegenwoordigers van de gemeente in de vergaderingen of als hun plaatsvervangers, of voorgedragen als kandidaat-bestuurder en dit voor de duur van het resterende gedeelte van de legislatuur, tenzij de gemeenteraad een andere kandidaat zou voordragen :
Miwa - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering : Aurélie Willaerts
Intergem - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering : Yari Van Kaer
Toerisme Waasland - Vertegenwoordiger Algemene Vergadering : Yari Van Kaer
Toerisme Waasland - Kandidaat Bestuurder : Yari Van Kaer
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Lokeren, Moerbeke en Waasmunster dienden voor 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij in, welk is goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 4 februari 2022 en de naam kreeg Waasland-West.
In de hierop volgende fase zal de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding van de lokale besturen uit het werkingsgebied vastleggen. De Vlaamse Regering neemt zich voor om zo snel mogelijk een beslissing te nemen over de onderlinge verdeling van de stemrechten en wil daarvoor opnieuw steunen op het advies van de lokale besturen.
In de procedure tot vaststelling en wijziging van de stemverhoudingen, zoals voorzien in artikel 4.102/2 en 4.102/3 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (gecoördineerde versie van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voor wat betreft het luik Woonmaatschappij) stelt de Vlaamse Regering de stemverhouding
vast op basis van de volgende objectieve criteria:
1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente;
2° de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.
In de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (zie artikel 4.39/2, §2) is ook bepaald dat de gemeenten en OCMW's die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij, samen altijd over meer dan 50% van het totale aantal stemrechten beschikken die verbonden zijn aan de
aandelen. Het besluit voorziet dat de Vlaamse Regering ook rekening kan houden met andere criteria die vermeld zijn in een advies van de gemeenteraad van een of meerdere gemeenten uit het werkingsgebied. De minister vraagt om uiterlijk vrijdag 13 mei 2022 het advies van het lokaal bestuur hierover te bezorgen a.d.h.v. een uittreksel van de beslissing van de gemeenteraad.
Juridisch kader
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 40
- het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen
- het decreet van 10 september 2021 waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd
- de intentieverklaring vorming woonmaatschappij die de lokale besturen van Lokeren, Moerbeke en Waasmunster afsloten op 28 juni 2021, met de gedeelde intentie om:
• met de drie partijen samen één grote woonmaatschappij te vormen tegen 2023;
• samen verder praktische uitwerking te geven aan de vorming van de woonmaatschappij.
- bij besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 werd het voorgestelde werkingsgebied goedgekeurd en vastgelegd als Waasland-West, zijnde de gemeenten Lokeren, Moerbeke en Waasmunster.
- De 3 lokale besturen stellen aan hun raden voor, na overleg van 16 maart 2022, om de stemverdeling te doen op basis van de 2
basiscriteria en dit volgens het percentage van 50% woningen en 50% huishoudens.
Artikel 1: De raad staat achter het principe om de onderlinge stemverhouding tussen de lokale besturen van Lokeren, Moerbeke en Waasmunster (zijnde de drie lokale besturen die samen de woonmaatschappij zullen vormen binnen het werkingsgebied Waasland-West) vast te leggen op basis van de volgende objectieve criteria:
1° de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente;
2° de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.
Elk criterium krijgt daarbij een gelijk gewicht zijnde 50-50.
Artikel 2: Het ingenomen standpunt wordt kenbaar gemaakt aan de Vlaamse Regering tegen uiterlijk vrijdag 13 mei 2022, a.d.h.v. een uittreksel van dit besluit en dit via e-mail aan woonmaatschappij@vmsw.be.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Algemene Vergadering van Blijdorp III op 28 juni 2022 om 18.30 uur op de terreinen van Blijdorp.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij dhr. Werner De Nijs werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2019 waarbij mevr. Ilse Poppe werd aangeduid als plaatsvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Algemene Vergadering van Blijdorp III dd. 28 juni 2022:
- Aanduiding stemopnemers
- Goedkeuring verslag vorige vergadering (21/12/2021)
- Benoeming lid Raad van Bestuur (Lebbeke) en voorstelling nieuwe mandataris Lebbeke
- Herbenoeming Secretaris
- Benoeming revisor : dhr. B. De Meulemeester wordt bij Deloitte vervangen door dhr. J. Van Baelen
- Rekeningen 2021 – kwijting bestuurders en commissaris-revisor
- Activiteitenverslag 2021 van Blijdorp III
- Goedkeuring Statutenwijziging (nalv de kapitaalsverhoging en wetswijziging verenigingen)
- Renteloze lening Project Nieuwbouw Baleunisstraat
- Stand van zaken Masterplan Blijdorp vzw
- Varia
Art. 2 : De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Blijdorp III, wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4 : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan Blijdorp.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De gemeente is aangesloten bij TMVS dv.
De statuten van TMVS dv.
De oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 21 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
Het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij dhr. Tom Baert werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en dhr. Werner De Nijs als plaatsvervanger.
Art. 1 : De Raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
5. b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Art. 2 : De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Art. 3 : Een afschrift van dit besluit zal :
* hetzij per post t.a.v. FARYS / TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
* hetzij per elektronische post naar het e-mailadres 20220621AVTMVS@farys.be
gestuurd worden.
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Intergem die op 23 juni 2022 plaatsheeft in “Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 30 maart 2022 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022 waarbij dhr. Yari Van Kaer werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem dd. 23 juni 2022 :
1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De uitnodiging voor de Algemene Vergadering van Interwaas op 18 mei 2022 om 20 uur in de kantoren van Interwaas.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering en het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 waarbij mevr. Agnes Dierick werd aangeduid als zijn plaatvervanger.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering en dient het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Art. 1 : De Raad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de hierna vermelde agenda van de Algemene Vergadering van Interwaas dd. 18 mei 2022:
1. Jaarverslag en jaarrekening over 2021.
2. Verslag van de commissaris–revisor betreffende het boekjaar 2021.
3. Goedkeuring van het jaarverslag en van de jaarrekening over het boekjaar 2021, inclusief de bestemming van het resultaat.
4. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor betreffende de vervulling van hun mandaat over het boekjaar 2021.
5. Aanduiding van een lasthebber voor de Algemene Vergadering van de Maatschappij Linkerscheldeoever van 8 juni 2022 en vaststelling van diens mandaat.
6. Kapitaalsverhoging gemeenten met een bevolkingsaangroei van meer dan 5 % (Sint-Niklaas)
7. Verlenging van het mandaat van de commissaris-revisor
8. Vaststelling reglement uitzendarbeid
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Interwaas, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden hiervoor opgenomen in artikel 1.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten.
Art. 4. : Deze beslissing zal overgemaakt worden aan Interwaas.
Het gemeentebestuur is eigenaar van het perceel grond aan de Eekhoekstraat - deel van de oude spoorwegbedding van spoorlijn 56 - kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B.
Het perceel is momenteel in gebruik als weg
In 2019 heeft Air Liquide Industries Belgium NV in voornoemd perceel een ondergrondse leiding voor het vervoer van gassen aangelegd maar heeft hiervoor geen overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheid gesloten.
Air Liquide vraagt nu om hiervoor een erfdienstbaarheidsovereenkomst af te sluiten.
Air Liquide betaalt alle kosten die verbonden zijn aan de akte en de gemeente heeft vrije notariskeuze.
De gemeente ontvangt voor deze ondergrondse erfdienstbaarheid 380,50 euro (5 euro * 76,10meter).
Er wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om een erfdienstbaarheid te verlenen aan Air Liquide voor de aanleg en onderhoud van een pijpleiding voor het vervoer van gassen in het perceel grond aan de Eekhoekstraat - oude spoorwegbedding kadastraal gekend Waasmunster, 1ste Afdeling Sectie A nr 1008/02B volgens de voorwaarden en modaliteiten bepaald in het ontwerp van overeenkomst in bijlage bij dit besluit
Juridisch kader
Het Decreet Lokaal Bestuur
Dit agendapunt wordt verdaagd naar een volgende zitting.
In de meerjarenplanning werd de opmaak van een gemeentelijk hemelwater- en droogteplan opgenomen. Samen met de rioolbeheerder (Rio-pact) werd de opdracht voor de opmaak van het plan voor de gemeente Waasmunster toevertrouwd aan Aquafin. Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betekent dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal ook de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere, drogere periodes. Om te participeren op deze verandering wordt een gemeentelijk hemelwater- en droogteplan opgemaakt.
Aan de opmaak was een participatietraject gekoppeld. Alle gemeentelijk adviesraden werden geïnformeerd over de opmaak van het plan. De finale versie van het plan werd besproken met de leden van de Gecoro, milieuraad en landbouwraad. Ook Transitie werd betrokken in deze overlegmomenten. Aquafin verzorgde tevens al een toelichting in een gemeenteraadscommissie.
Juridisch kader
De gemeente en Rio-Pact, als rioolbeheerder, hebben het initiatief genomen om voor het grondgebied een hemelwaterplan op te maken en liet zich hierin ondersteunen door Aquafin.
Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betekent dat meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal ook de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere, drogere periodes. Om hiermee om te gaan zal het belangrijk zijn om ruimte te geven aan water.
In dit hemelwater- en droogteplan wordt ingezoomd op deze watergebonden problematiek (overlast en droogte) in de gemeente Waasmunster.
Het omgaan met water wordt verduidelijkt aan de hand van de Ladder van Lansinck: ontharden, hergebruiken, infiltreren, bufferen, vertraagd afvoeren. Dit en andere principes staan centraal in het voorgestelde beleid.
Gezien de grote verschillen in biotische omstandigheden, kan het grondgebied van Waasmunster opgedeeld worden in drie deelgebieden: de Durmevallei, de Cuesta en het open gebied Ruiter. Voor elk deelgebied is er een eigen specifieke visie op hoe er omgegaan moet worden met hemelwater en droogte.
Bij het ontwerpen van nieuwe ontwikkelingen met zo weinig mogelijk verharding is het belangrijk om rekening te houden met het hoge infiltratievermogen van de ondergrond. Wanneer dit toch niet voldoet en er buffering nodig is, kan er overgegaan worden tot het plaatsen van schotten om te bufferen en vertraagd af te voeren, eerder dan een bufferbekken aan te leggen.
Op private en openbare terreinen is het uiterst belangrijk om te ontharden en het water ter plaatse te houden. Hiertoe worden verschillende handvaten aangereikt, van hergebruik tot het aanplanten van vegetatie, over waterdoorlatende verharding naar groendaken.
Toepasselijke wetgeving:
- het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
- het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (Waterwetboek)
- besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
- het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, zoals gewijzigd
- de Europese kaderrichtlijn Water - het besluit van de Vlaamse regering van 10 maart 2006 houdende vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen
Artikel 1 Het hemelwaterplan voor de gemeente Waasmunster, opgemaakt door Aquafin, en toegevoegd aan dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 2 Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de praktische uitwerking van het hemelwaterplan en om de maatregelen te realiseren ter gelegenheid van de uitvoering van toekomstige riolerings- en wegenwerken alsook bij de beoordeling van plannen en ontwikkelingen van derden.
Artikel 3 Het college van burgemeester en schepenen zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Rio-pact, Aquafin en de betrokken actoren
Artikel 4 Het college zal communiceren over het beleidsplan en ter beschikking stellen op de gemeentelijke website
Op 06/01/2022 werd een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden ingediend door Bosman Woningbouw, voor percelen langs de Grote Baan/Langenaardstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 1946D, 1947C, 1948D, 1951D2 en 1951W. De aanvraag omvat het verkavelen van deze percelen in 20 loten voor open (3), halfopen (12) en gesloten bebouwing (5) van eengezinswoningen, alsook de wegenis- en groenaanleg. Het ontwerpdossier voor de uit te voeren werken wordt aan de gemeenteraad voorgelegd. De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de zaak der wegen.
Juridisch kader
Overwegingen
Het DWA en RWA worden gescheiden tot aan de Groenselstraat gebracht worden, zodat de aansluiting van de verkaveling bij het toekomstig rioleringsproject direct opgepikt kan worden.
Artikel 1: Het rooilijnplan voor de aanleg van een nieuwe gemeenteweg in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag, ingediend op 06/01/2022 (gemeentelijk dossiernummer II/2022/00002) door Bosman Woningbouw, voor percelen langs de Grote Baan/Langenaardstraat, kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A, nrs. 1946D, 1947C, 1948D, 1951D2 en 1951W, goed te keuren.
Artikel 2 : Het voorliggende wegenis- en rioleringsontwerp voor de verkaveling gelegen Grote Baan/Langenaardstraat opgemaakt door studiebureau Irtas wordt goedgekeurd met dien verstande dat :
De inkomsten, retributies en tarieven voor activiteiten van de vrijetijdsdiensten worden ingeboekt op het gemeentelijk budget.
De diensten cultuur, sport, jeugd en toerisme bieden immers activiteiten aan waarvoor deelnameprijzen worden gevraagd, waarvan sommige jaarlijks wijzigen.
Daarnaast bieden de diensten cultuur en toerisme artikelen te koop en in uitleen aan, waarvan sommige tarieven eveneens jaarlijks wijzigen.
De gemeenteraad dient de tarieven voor deze inkomsten vast te stellen, conform het decreet Lokaal Bestuur.
De tarieven voor de programmatie in theaterzaal De Meermin (seizoen 22-23) worden aan de volgende zitting van de gemeenteraad voorgelegd.
Ook de tarieven voor de bibliotheek worden samen met de aanpassingen van het bib-reglement an de volgende zitting van de gemeenteraad voorgelegd.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Art. 1: De tarieven van de verkoopsartikelen van de Cultuurdienst/vrijetijdsbalie vast te stellen volgens het overzicht in bijlage (1)
Art. 3: De tarieven en retributies van de activiteiten van de dienst Jeugd vast te stellen volgens het overzicht in bijlage (2)
Art. 4: De tarieven en retributies van de folders en activiteiten van de dienst Toerisme/vrijetijdsbalie vast te stellen volgens het overzicht in bijlage (3)
Art. 5: De tarieven voor de sportpromotie (activiteiten dienst sport) vast te stellen volgens het overzicht in bijlage (4)
Juridisch kader
In het kader van de opdracht “Aankoop gasoven voor keramiekafdeling” werd een bestek met nr. 2022/280 opgesteld door de gemeentelijke academie.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 37.000,00 excl. btw of € 44.770,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 13 juni 2022 om 12.30 uur voorgesteld.
Toepasselijke wetgeving:
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2022 op budgetsleutel 2022/ACT-66/0820-00/2300000/GEMEENTE/CBS/IP-59.
Art. 1 : Het bestek met nr. 2022/280 en de raming voor de opdracht “Aankoop gasoven voor keramiekafdeling”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 37.000,00 excl. btw of € 44.770,00 incl. 21% btw.
Art. 2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3 : Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Blaauw ovens, P.O Box 8856 te NL-1006 JB Amsterdam;
- Willems Keramiek bvba, Nijverheidsstraat 72 Unit 40 te 2160 Wommelgem;
- Creakor bvba, Edewallestraat 111a te 8610 Kortemark.
Art. 4 : De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 13 juni 2022 om 12.30 uur.
In haar inspiratienota ”Zorgzame Buurt” benadrukt de Vlaamse regering het belang van een warme, hechte buurt waar mensen elkaar kennen en elkaar helpen. De regering wil buurtprojecten aanmoedigen en zelfs subsidiëren. Ook provinciale initiatieven, zoals het Plattelandsloket of Samenlevingsopbouw Oost-Vlaanderen, moedigen lokale besturen aan dit te organiseren.
Juridisch kader
Het bestuur stelt zich in verschillende onderdelen van haar meerjarenplan de zorg voor het welzijn van de burgers en het leefmilieu centraal en schuift daarin expliciet een duurzaam leven en respect voor het klimaat en leefmilieu (BD-6) en zorgzaam en gezond samenleven naar voor (BD-8). Deze lovenswaardige doelstellingen kunnen door concrete, eenvoudige en niet noodzakelijk dure maatregelen ondersteund worden. Het ter beschikking stellen van burgerbudgetten is een ideale benadering om deze doelen te realiseren.
Daartoe is het noodzakelijk om een reglement op te stellen i.v.m. de toekenning en de aanwending van deze burgerbudgetten.
De gemeenteraad keurt het onderstaande reglement Burgerbudget Waasmunster goed.
De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 1. Kader en doel.
Het gemeentebestuur heeft bij de opmaak van haar meerjarenplan 2020-2025 de ambitie geuit, een aanmoedigend en zorgzame gemeentelijke samenleving te realiseren. De introductie van burgerbudgetten is daar alvast een aanzet toe.
Het gemeentebestuur beseft dat het dit beter kan realiseren samen met de burgers. Burgers, middenveldorganisaties, kennisinstellingen, scholen... moeten allemaal samenwerken om deze uitdaging succesvol te realiseren.
Via cultuur, sport en jeugd zijn er al diverse bestaande subsidiereglementen voor verenigingen. Dit reglement wil een aanvulling geven aan de bestaande reglementen. Initiatieven die reeds in aanmerking komen voor een subsidiëring binnen de andere bestaande reglementen komen dus niet in aanmerking voor dit reglement.
Het burgerbudget wil de creativiteit van de individuele burger, buurt of vereniging aanspreken om een innovatieve verandering aan te brengen in het Waasmunsterse leven.
Het burgerbudget wil burgers samenbrengen rond maatschappelijke thema’s en wil hen financieel ondersteunen om zelf het heft in handen te nemen om een maatschappelijke en/of milieumeerwaarde te creëren. Om het draagvlak te vergroten blijft de gehele bevolking bij de verdere stappen betrokken en kunnen de bewoners zelf stemmen op hun favoriete projectvoorstellen.
Artikel 2. Doelgroep
De volgende personen en organisaties kunnen een projectvoorstel indienen:
• Natuurlijke personen gedomicilieerd in Waasmunster. Als de aanvrager minderjarig is moet een ouder of wettelijke vertegenwoordiger het aanvraagformulier ook ondertekenen waardoor deze zich verbindt alle bepalingen van het reglement na te leven en de minderjarige te begeleiden in de loop van de volledige procedure.
• Feitelijke verenigingen waarvan de verantwoordelijke natuurlijke persoon gedomicilieerd is in Waasmunster en waarbij hun activiteiten plaatsvinden op het grondgebied van Waasmunster en gericht zijn aan de inwoners van Waasmunster.
• Rechtspersonen zonder winstoogmerk die hun maatschappelijke zetel hebben in Waasmunster en waarbij haar activiteiten plaatsvinden op het grondgebied van Waasmunster en die gericht zijn aan de inwoners van Waasmunster.
Eén persoon, één vereniging of één rechtspersoon kan maximaal één projectvoorstel indienen per lanceringsoproep. Personen die in persoonlijke naam een project indienen, kunnen geen vertegenwoordiger zijn van een feitelijke vereniging of rechtspersoon die een project indienen en omgekeerd. De indiener is tegelijk de begunstigde. Kortom, de indiener en de begunstigde moeten dezelfde persoon, vereniging of rechtspersoon zijn.
Artikel 3. Begroting
1. Voor het burgerbudget wordt in de legislatuur 2020-2025 jaarlijks een bedrag voorzien van 10.000 euro. Het best scorende project krijgt het gevraagde budget en kan uitgevoerd worden. Het resterende budget wordt over de volgende hoogst gerangschikte projecten verdeeld, op voorwaarde dat dit restbedrag volstaat om nog extra projecten te financieren.
2. De toelage kan niet aangewend worden voor (onkosten)vergoedingen die niet rechtstreeks aan het project verbonden zijn (zoals verplaatsingskosten, kosten gemaakt tijdens vergaderingen over het project…).
Artikel 4. Bekendmaking en voorwaarden
1. Via de gemeentelijke website, het gemeentelijk infoblad en de verschillende sociale mediakanalen wordt het project toegelicht aan de inwoners van Waasmunster.
2. Projecten moeten voldoen aan volgende voorwaarden :
* Vernieuwende projectvoorstellen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen van het meerjarenplan en/of het Klimaatplan 2030 komen in aanmerking.
* De projectvoorstellen leveren een maatschappelijke meerwaarde op voor de Waasmunsterse gemeenschap.
* Het project moet kaderen binnen de bevoegdheden van het gemeentebestuur.
* Het project mag niet in conflict zijn met het meerjarenplan van het gemeentebestuur.
* Het project mag van het gemeentebestuur geen andere subsidies ontvangen.
* Voor het project mag een maximale toelage van 5.000 euro worden gevraagd. Dit mag vrij worden aangevuld met eigen middelen.
* Het project, ingediend voor 2023 moet kunnen worden uitgevoerd tegen ten laatste 31 december 2023. Deze logica herhaalt zich ook voor de daaropvolgende jaren in de huidige legislatuur.
* Het project mag niet van volgende aard zijn:
o levensbeschouwelijk evenement
o commerciële activiteit
o activiteit met een politiek doeleinde
o fondsenwerving
* Een project kan slechts eenmaal per legislatuur een toelage ontvangen.
* Deze voorwaarden zijn cumulatief.
Artikel 5: Aanvraag
De projectvoorstellen kunnen telkens ingediend worden tot en met 25 december via de gemeentelijke website www.waasmunster.be of, wanneer men niet over toegang tot het internet beschikt of hier onvoldoende kennis van heeft, via een invulformulier dat bij het lokaal bestuur kan worden opgevraagd.
Artikel 6: Eerste selectie
Na controle op het wettelijk kader en de ingediende financiële raming van het project, neemt het lokaal bestuur telkens uiterlijk op 1 februari contact op met de indieners van de projectvoorstellen om feedback te geven. Projecten die niet voldoen aan de voorwaarden zullen niet weerhouden worden. Projecten die wel aan de criteria voldoen, stromen door naar het wedstrijdgedeelte.
Artikel 7: Stemming weerhouden projecten
1. Er wordt vanuit drie groepen gestemd op de verschillende projecten: de stemmen van het college van burgemeester en schepenen, de stemmen van de leden van de verschillende gemeentelijke adviesraden en de stemmen van het publiek zijn goed voor elk 1/3 van de score. Het publiek kan zijn stem uitbrengen via een invulformulier op de gemeentelijke website, waar ook de verschillende projecten worden voorgesteld. Vanuit elke adviesraad (5 deelraden vrije tijd, landbouwraad, milieuraad, gecoro en Ondernemend Waasmunster) wordt 1 vertegenwoordiger afgevaardigd in de dialoogkamer van de adviesraden die een beslissing zal nemen namens de adviesraden.
2. Elke groep kan voor maximaal drie projecten stemmen, in de vorm van een top-drie: 50 punten voor de eerste plaats, 30 punten voor de tweede plaats en 20 punt voor de derde plaats. In het geval er slechts op één project gestemd wordt, krijgt dit project 50 punten. In het geval er op twee projecten gestemd wordt, krijgt het project op de eerste plaats 50 punten en het project op de tweede plaats 30 punten.
3. Voor de publieksstemming kunnen enkel inwoners van Waasmunster ouder dan 16 jaar, en enkel na registratie, hun stem uitbrengen.
4. De stemperiode loopt van 15 februari tot en met 15 maart.
5. De bekendmaking van de uitslag gebeurt via de diverse gemeentelijke communicatiekanalen.
Artikel 8. Mogelijke beoordelingscriteria
De beoordeling van de ontvankelijk verklaarde projecten gebeurt door het college van burgemeester en schepenen, de dialoogkamer van de adviesraden en door het publiek. Deze jureringsprocessen gebeuren onafhankelijk van elkaar.
Mogelijke beoordelingscriteria zijn:
1 IMPACT.
In welke mate draagt het projectvoorstel concreet bij aan de realisatie van de doelstellingen die bepaald zijn in dit reglement? In welk mate heeft het project een positieve impact?
2 REALISEERBAARHEID.
In welke mate zijn de doelstellingen, (financiële) middelen, het plan van aanpak (incl. timing) voldoende duidelijk omschreven? In welke mate is het project door de indieners zelf op voldoende autonome wijze realiseerbaar op korte termijn (binnen één jaar na toekenning van het burgerbudget)?
3 DUURZAAMHEID.
Voorzien in de behoeften van het heden zonder de behoeften van andere mensen (plaats), onze kinderen en kleinkinderen (tijd) en het lokale en globale ecosysteem (planeet) in gevaar te brengen.
4 SAMENWERKING & PARTICIPATIE.
In welke mate stimuleert het projectvoorstel samenwerking en partnerschappen tussen verschillende organisaties al dan niet over verschillende sectoren heen (ondernemingen, middenveldorganisaties, verenigingen, kennisinstellingen, scholen, buurtcomités, ...). Maar ook in welke mate richt het project zich tot participatie van verschillende doelgroepen (bv. kansengroepen, kinderen & jongeren, ouderen, ...)?
5 VERNIEUWEND KARAKTER.
In welke mate is het projectvoorstel vernieuwend en innovatief voor Waasmunster (bv. op het gebied van een product, dienst, partnerschap, bereikte doelgroep, ...)?
6 MULTIPLICATOREFFECT.
In welke mate kan het project overgenomen worden in andere wijken, organisaties, ... of uitgebreid worden naar andere doelgroepen?
Artikel 9. Rangschikking en uitvoering van de weerhouden projecten
1. Het best scorende project krijgt het gevraagde budget met een maximum van 5.000 euro en wordt uitgevoerd. Het resterende budget wordt over de volgende hoogst gerangschikte projecten verdeeld.
2. In het geval van een ex aequo is de stem van het publiek doorslaggevend, daarna de stem van de dialoogkamer en daarna de stem van het college van burgemeester en schepenen.
3. De vooropgestelde termijn voor uitvoering loopt van 1 april tot en met 31 december.
Artikel 10. Uitbetaling prefinanciering
Toegekende middelen kunnen enkel gebruikt worden voor de uitvoering van het project. Alle gemaakte kosten moeten worden aangetoond door bewijsstukken. De organisator ontvangt 50% van de toelage na toekenning en 50% na voorlegging van de nodige bewijsstukken van de gemaakte kosten. Indien een project niet of slechts gedeeltelijk wordt gerealiseerd, indien de toelage niet werd aangewend voor het doel waarvoor ze is toegekend of indien er fraude wordt vastgesteld, dan kan de gemaakte toelage terug gevorderd worden.
Artikel 11. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking en geldt tot het einde van de huidige legislatuur.
Voor zowel werkzoekenden als voor aanbieders van werk is het soms zoeken naar een naald in een hooiberg om een geschikte job of een passende kandidaat voor een vacature te vinden. Als lokaal bestuur kunnen we onze inwoners hierbij actief bijstaan. Zo zou de gemeente Waasmunster een lokale JobApp kunnen lanceren. Dit platform kan dan gratis gebruikt worden om eenvoudig bij lokale bedrijven of de middenstand een job te zoeken. Het gemeentebestuur kan bovendien twee jaar instaan voor de abonnementskosten.
Maar men kan via deze app ook vrijwilligers voor een vereniging vinden of een vacature aanbieden. Het platform is voor alle gebruikers gedurende de eerste twee jaar gratis, zowel voor de bedrijven, de verenigingen als de inwoners die op zoek zijn naar een nieuwe (deeltijdse) job of vrijetijdsbesteding. De kracht om op een laagdrempelige manier de noden van werkgevers en werknemers aan elkaar te koppelen, is een ontzettende troef van dergelijk systeem.
Met zulke samenwerking kan men ook de lokale economie in Waasmunster ondersteunen en een nieuwe manier bieden om openstaande vacatures in te vullen. Dankzij de minimale administratie maakt het platform solliciteren eenvoudiger voor werknemer én werkgever. Werkzoekenden, personeelsmedewerkers, verenigingen of de kleine zelfstandige die van de app gebruik wensen te maken, kunnen tijdens een digitale infosessie de werking van de app leren kennen.
Het agendapunt wordt verworpen.
De mondelinge vragen kunnen beluisterd worden op de website.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2022 om 21:30.
Namens gemeenteraad,
Bram Collier
algemeen directeur
Yari Van Kaer
voorzitter van de raad