Terug gemeenteraad

Wed 23/06/2021 - 19:30 raadzaal

Goedkeuren notulen

Openbaar

Algemene werking

  • Het Algemeen Politiereglement Politiezone Hamme/Waasmunster (laatste aanpassing daterend uit 2014) wordt aangepast. Het reglement gemeentelijke administratieve sancties, dat in feite de GAS-wet - dat voornamelijk de procedures bevat - omzet in de lokale toepassing, wordt opgenomen in het algemeen politiereglement, zodat er geen 2 aparte reglementen meer bestaan. De belangrijkste inhoudelijke wijzigingen betreffen :

    • Artikel 1 - Betere formulering toepassingsgebied.
    • Deel 2 - Hoofdstuk 1 - Aanpassing definiëring openbaar domein.
    • Artikel 8 - Aanpassing "tuinwerktuigen" naar "werktuigen".
    • Artikel 9 - Aanpassing artikel rond vuurwerk naar analogie met het desbetreffende decreet.
    • Artikel 11 - Schrapping verouderde bepaling rond onwelvoeglijkheden.
    • Artikel 14 - Opname jeugdwerkactiviteiten inzake toelating vermommingen.
    • Artikel 40 - Opname artikel inzake overlast ten aanzien van de politie.
    • Artikel 43 - Opname verbod schadelijke middelen zoals lachgas.
    • Artikel 45 - Opname verbod prikkeldraad bij afsluiting percelen.
    • Hoofdstuk 4 - Opname verkeersinbreuken (verdere afhandeling is in afwachting van een in opmaak zijnde hersteldecreet).
    • Deel 3 - Integrale opname reglement gemeentelijke administratieve sancties - dit deel 3 is tot op heden een apart reglement, en bevat de praktische omzetting van de wet in een lokaal reglement.

    Dit reglement staat eveneens geagendeerd in Hamme, gezien beide gemeenten hetzelfde politiereglement dienen aan te nemen. Het reglement zal in werking treden vanaf 1 juli 2021.

  • In aanvulling van het algemeen politiereglement is het aangewezen om onderstaand aanvullend politieregelement goed te keuren. 

Intergemeentelijke samenwerking

  • Tegen 1 januari 2023 zullen de sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en de sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor moeten vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij zal in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied moeten opereren. De eerste stap bestaat erin om het werkingsgebied af te bakenen. 

    De Vlaamse regering heeft beslist dat voor de vorming van de woonmaatschappijen de regio moet samenvallen met de definitieve afbakening van de 17
    referentieregio’s zoals bepaald door de Vlaamse regering op 12 maart 2021. De actoren De Volkswoningen en De Zonnige Woonst, die op ons grondgebied actief zijn, hun zetel en werking is echter volledig gesitueerd in een andere referentieregio. Ons bestuur dient dus op zoek naar een andere of nieuwe actor voor de sociale huisvestingsactiviteiten op ons grondgebied. 

    De stad Lokeren, de gemeente Waasmunster en de gemeente Moerbeke hebben hierover een eerste overleg gehad en hebben de intentie om samen 1 grote woonmaatschappij te vormen tegen 2023 conform de bepalingen zoals opgenomen in het ontwerpdecreet Woonmaatschappijen. Aan de raad wordt gevraagd deze intentie te onderschrijven.

Veiligheid

  • De gemeenteraad dient goedkeuring te geven voor het gebruik van vaste en mobiele camera's op een niet besloten plaats in de gemeente. 

    Momenteel zijn er camera's geplaatst op volgende gemeentelijke gebouwen:

    OCMW (Sociaal Huis en omgeving): niet besloten plaats
    Manta: besloten plaats

    Er worden in afwachting van de definitieve camerabewaking ook camera's voorzien op enkele plaatsen in en rond de Meermin. Meer bepaald gaat het om 5 stuks. Aangezien het hier om een niet besloten plaats gaat, dient de gemeenteraad hiervoor haar akkoord te geven.

    Conform de geldende wetgeving op de privacy worden de beelden niet langer bewaard dan 30 dagen (tenzij ze deel uitmaken van een lopend onderzoek) en worden deze niet continu bekeken. 

Financiën

  • In het kader van de invoering van het digitale platform EagleBe voor het beheer van het openbaar domein wordt voorgesteld het belastingreglement op de tijdelijke privatisering van het openbaar domein bij het uitvoeren van bouw- en/of afbraakwerken aan te passen zodat het compatibel wordt met EagleBe.

    In het huidig reglement wordt een progressief tarief per begonnen periode van 14 dagen toegepast beginnende met 4 euro per m² voor de eerste periode van 14 dagen en  oplopende tot 5,50 euro per 14 dagen vanaf de 43ste kalenderdag. Telkens met een minimum aanslag van 60 euro per periode. 

    Voor het afsluiten van de straat wordt momenteel 70 euro per dag aangerekend met een minimum van 140 euro

    De inname moet momenteel minimum 2 werkdagen vooraf worden aangevraagd. Als de aanvraag niet of te laat wordt ingediend wordt de belasting verhoogd met 50%.

    De belasting wordt momenteel ingekohierd.

    Aan de gemeenteraad worden volgende wijzigingen van het belastingreglement voorgesteld :

    * De belasting wordt niet langer per periode van 14 dagen maar per kalenderdag aangerekend. Het tarief wordt vastgesteld op 0,40 euro per m² per dag. Het minimum van 60 euro blijft behouden maar is niet langer van toepassing per periode van 14 dagen maar per aanvraag. Hierdoor blijft het tarief ongewijzigd voor de meeste innames. Voor personen die het openbaar domein voor langere periode innemen betekent de berekening per dag en de afschaffing van het progressief tarief en het minimum per periode zelfs een belastingvermindering.  

    * het tarief voor het afsluiten van de straat blijft behouden

    * De aanvraagtermijn wordt om praktische redenen verlengd naar minimum 8 werkdagen. De huidige termijn veroorzaakt vaak organisatorische problemen door te veel last minute aanvragen.  Om tegemoet te komen aan de burger wordt een spoed procedure voorzien waarbij de aanvraag tot minimum drie werkdagen voor de inname kan worden ingediend. Om de burger te motiveren om zijn aanvraag tijdig te doen wordt bovenop de belasting voor de inname of het afsluiten van de straat, een forfaitaire belasting als administratieve kost aangerekend bij de spoedprocedure, bij laattijdige aanvragen en bij gebrek aan aanvraag.

    Indien voor de inname een signalisatievergunning of een tijdelijk verkeersreglement nodig is kan de vergunning voor de privatisering slechts worden afgeleverd nadat de signalisatievergunning werd afgeleverd en/of het tijdelijk verkeersreglement is bekendgemaakt. 

    * De belastingverhoging met 50% indien geen aanvraag wordt ingediend voor het begin van de inname, wordt behouden.

    * De vrijstelling voor het reglementair parkeren van voertuigen op een niet gereserveerde plaats blijft behouden.

    * EagleBe maakt het mogelijk om online te betalen voorafgaand aan de afgifte van de vergunning. Dit betekent efficiëntiewinst omdat niet achteraf moet worden ingevorderd via een kohier en verhoogt het gebruiksgemak voor de burger die na betaling de vergunning onmiddellijk in zijn mailbox ontvangt. De belasting wordt daarom omgevormd tot een contantbelasting. 

    Ter illustratie van de wijze van berekening van de belasting volgen hierna enkele voorbeelden. In alle voorbeelden wordt er van uitgegaan van de plaatsing van een container van 15 m² gedurende een periode van 7 dagen :

    1) W dient minstens 8 werkdagen vooraf zijn aanvraag in. De belasting wordt als volgt berekend 15m² x 0,40€/m² x 7 dagen = 42,00 euro. De minimumbelasting voor inname is 60 euro dus W betaalt 60,00 euro

    2) X dient tussen de 8 werkdagen en de 3 werkdagen vooraf via de spoedprocedure zijn aanvraag in.  De belasting wordt als volgt berekend 15m² x 0,40€/m² x 7 dagen = 42,00 euro. De minimumbelasting voor inname is 60 euro. Daarbovenop betaalt X de forfaitaire belasting voor de spoedprocedure van 30 euro. X betaalt in het totaal dus 90 euro belasting

    3) Y dient tussen de 3 werkdagen voor de start van de inname en de effectieve start van de inname (laattijdig) zijn aanvraag in.   De belasting wordt als volgt berekend 15m² x 0,40€/m² x 7 dagen = 42,00 euro. De minimumbelasting voor inname is 60 euro.   Daarbovenop betaalt Y de forfaitaire belasting voor de laattijdige aangifte van 60 euro. Y betaalt in het totaal dus 120 euro belasting

    4) Z dient geen aanvraag in. De bevoegde ambtenaar stelt de inname vast. Het College brengt Z per aangetekende brief op de hoogte van de vaststelling en de wijze van berekening en het bedrag van de belasting.   Z heeft de mogelijkheid om zijn bemerkingen op de ambtshalve vestiging schriftelijk aan het College te bezorgen.  De belasting wordt als volgt berekend 15m² x 0,40€/m² x 7 dagen = 42,00 euro. De minimumbelasting voor inname is 60 euro.   Daarbovenop betaalt Z de forfaitaire belasting voor de niet-aangifte van 60 euro.  Het samengetelde belastingbedrag van 120 euro wordt verhoogd met 50% ingevolge de ambtshalve vestiging. Het totale belastingbedrag bedraagt dus 180 euro. De ambtshalve gevestigde belasting wordt samen met de verhoging ingekohierd.

Werken, leveringen en diensten

  • In de gemeenteraad van april 2021 werd een advies geformuleerd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor het dossier "Aanleg fietspaden N446". Heden wordt het bestek voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Het betreft werken op grondgebied van Dendermonde, Hamme en Waasmunster. Wegen en Verkeer treedt op als bouwheer voor dit project. RioPact en Aquafin zijn eveneens betrokken in dit project. Iedere partij betaalt zijn aandeel in de kosten.

    De werken omvatten:

    - de aanleg van fietspaden langsheen de N446 vanaf de Acaclialaan te Waasmunster tot de N470 te Grembergen (achtereenvolgens Belselestraat, Abdij van Rosenberglaan, Dendermondseweg, Sint-Anna, Heirbaan en Zogsebaan)

    - de aanleg van een rotonde t.h.v. de Pontravelaan te Waasmunster

    - de aanleg van rioleringen langsheen de N446 te Waasmunster alsook in het gebied ten zuiden van de Hoogstraat inclusief de aanleg van een pad boven deze geplande rioleringen (GIP O207 130) en bouw van een pompstation thv de Sint Franciscusstraat

    - de aanleg van rioleringen langsheen de N446 te Waasmunster op de grens met Hamme (GIP O207 174)

    - de aanleg van rioleringen langsheen de N446 te Hamme (Sint-Anna) inclusief de bouw van een pompstation (AQ 20.532A en GIP O207 172)

    - de aanleg van rioleringen langsheen de N446 te Hamme (Zogge) alsook langsheen de zijstraten Hooigat, Vossestraat, Moernenstraat, Mespelaerestraat, Overloopakker, Zogge en Bookmolenstraat (GIP O207178 en AQ 20.533 en LP 20.533G) inclusief de bouw van pompstation in de Bookmolenstraat

    - de realisatie van fietspaden langsheen de Bookmolenstraat tot en met aansluiting op de bestaande fietspaden in Hansevelde te Zele

    - de aanleg van (druk)rioleringen langsheen de N446 te Dendermonde (GIP O208 186).

    (documenten zie bestanden in Teams)

  • Naar aanleiding van 2 recente verkavelingsaanvragen waarvan de wegen aantakken aan de Koningin Astridstraat werd door Riopact beslist de Koningin Astridstraat nu reeds te voorzien van riolering en dit mede door het vrij kort aan te leggen tracé DWA.

    Bij het gemeentebestuur kwamen tevens geregeld klachten over de slechte toestand van de klinkers op het kruispunt met de Nijverheidslaan. Het verwijderen van de klinkers en asfalteren van het kruispunt werd mee opgenomen in deze werken en wordt gefinancierd vanuit het budget voor overlagingen.

    Heden wordt de gemeenteraad gevraagd de gunningswijze en lastvoorwaarden goed te keuren. Bijlagen opgeladen in bestanden Teams - Gemeenteraad

Omgeving

Vrije Tijd

  • De algemene vergadering van interlokale vereniging Burensportdienst Waasland heeft op 17 maart 2021 de jaarrekening en jaarverslag 2020 goedgekeurd.

    Artikel 15 van de statuten van Burensportdienst Waasland stelt dat de jaarrekening en jaarverslag van Burensportdienst Waasland dient te worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de betrokken gemeenten.

    De jaarrekening 2020 wordt verwerkt in het jaarverslag 2020 dat in de vorm van een boekje wordt opgemaakt voor de Algemene Vergadering van  Burensportdienst Waasland (bijlage)

  • Jaarlijks dienen de tarieven voor de programmatie/podiumvoorstellingen te worden vastgesteld; u vindt de tarieven van de podiumvoorstellingen en het advies van de Vrijetijdsraad van 11/6/2021 in bijlage.

    Bovendien worden de abonnementen, zoals bij een groot aantal Cultuurcentra vervangen door de Vriendenpas - aankooptarief 10 €. Wie een Vriendenpas aankoopt, kan voor alle voorstellingen die geboekt worden het laagste tarief genieten, ongeacht op welk moment die voorstellingen worden geboekt. Bij een abonnement moeten alle voorstellingen bij aanvang van het seizoen worden vastgelegd om een abo-tarief te bekomen. De Vriendenpas is dus klant- en gebruiksvriendelijker.

    Voor de schoolvoorstellingen wordt nog steeds het tarief van 5 €/leerling gehanteerd.

  • Voor de voorstellingen in de theaterzaal van De Meermin is er nood aan (nieuwe) theaterspots op basis van LED-verlichting. Gezien de afstanden op het podium van de Meermin veel groter zijn dat die in de blackbox van Hoogendonck is er nood aan lampen met een grotere lichtopbrengst. Vooral langs de publiekskant zijn de halogeenlampen die van Hoogendonck mee verhuisden niet voldoende.

    Het stroomverbruik wordt met LED-lampen enorm teruggeschroefd (230W LED / 2000W halogeen). Een bijkomend voordeel: Er moeten geen kleurfilters aangekocht en vervangen worden. De LED-lampen maken kleuren in de lichtbron.

  • De huidige speeltoestellen op het wijkspeelpleintje zijn einde levensduur. Het combinatietoestel met klimtoren en glijbaan werd in 2020 , omwille van veiligheidsredenen (houtrot) reeds weggehaald.

    Het gemeentebestuur wenst het wijkspeelpleintje her in te richten. Uit de bevraging van de buurtbewoners blijkt dat er vraag is naar een schommel een combinatietoestel met verschillende speelfuncties.

Onderwijs

  • Het reftermeubilair van de gemeentelijke school De Wonderboom is aan vervanging toe, de directie vroeg een prijsofferte op bij de firma Didakta volgens de prijsvoorwaarden van de raamovereenkomst "Schoolmeubilair, digitale borden en touchscreens" van Farys. Door gebruik te maken van de raamovereenkomst van Farys hoeft er geen eigen aankoopprocedure opgestart te worden en kan het bestuur genieten van mooie kortingen.

    Voor de inrichting van de lagere school refter is er nood aan 28 opklapbare tafels met wieltjes en 112 bijhorende stoelen.

    Voor de inrichting van de kleuterrefter is er  nood aan 19 vast tafels en 114 lichtgewicht stoelen. 

Aangevraagde punten

Mondelinge vragen