Telkens een intergemeentelijk samenwerkingsverband een Algemene Vergadering organiseert, moet de gemeenteraad de agenda en het mandaat voor de gemeentelijke vertegenwoordiger goedkeuren.
Juridisch kader
Toepasselijke wetgeving : Decreet Lokaal Bestuur
Motivering :
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Intergem.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Intergem die op 23 juni 2022 plaatsheeft in “Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas”.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 30 maart 2022 overgemaakt.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022 waarbij dhr. Yari Van Kaer werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij dhr. Guido De Cock werd aangeduid als plaatsvervanger voor de gemeente in de Algemene Vergadering.
We worden heden geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Art. 1 : De Raad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem dd. 23 juni 2022 :
1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen
Art. 2 : De Raad beslist de vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 : De Raad beslist het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .